Varnar fiskar övriga där du fiskar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varnar fiskar övriga där du fiskar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo visst men är det en hangädda så lär dom lämna sjön o kräla upp på land på andra sidan o in i skogen

Kommentera

Sluta göra narr av killen, en väldigt relevant fråga. Fåglar, små som stora varnar varandra så varför ska inte abborren eller andra stimfiskar kunna göra det?

Ett exempel är när jag fiskar abborre kan det nappa väldigt frekvent en stund och ofta när det dör ut så brukar det kliva på en gädda efter ett tag. Så antar att när borrarna skapar ett jaktbeteende så drar det till sig andra rovfiskar som vill ta del av bytet eller kanske lyckas få tag i en fin borre som mättar längre. Så nog kan de signalera varandra om en fara uppstått men om de exakt kan kommunicera att det är ett fejkbete eller en fiskare som luras är den stora frågan.

Kommentera

Jag har tvärtom upplevt att man ibland får mer napp när man fiskar/metar flera samtidigt på samma ställe. Som att aktiviteten i vattnet skulle skapa huggintresse hos fisken, i detta fall abborre. Ett napp följs snabbt av fler innan det dör av igen. Det kanske beror på huggperioder? Kanske påverkar vattentemp/årstid/lek också hur pass känslig fisken är för störingar/napp av andra fiskar. Vem vet... fiske är ju ingen exakt vetenskap liksom.
        Jag tror inte dom medvetet meddelar sig med varandra... inte ens med Twitter!
        Fiskbook...? Jo kanske det i så fall...?

Kommentera

Hmm jag det var några få här som var seriösa, jag menar alltså seriöst med denna fundering för jag tycker det är konstigt om det inte gjorts nån studoe i detta hur fiskar kan prata eller varna varann som alla eller många andra djur gör. Är dom så dumma att dom nappar vidare fast deras släktingar kompisar har försvunnit ???? Borde ju finnas nån sorts varnings system eller liknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
            Hmm jag det var några få här som var seriösa, jag menar alltså seriöst med denna fundering för jag tycker det är konstigt om det inte gjorts nån studoe i detta hur fiskar kan prata eller varna varann som alla eller många andra djur gör. Är dom så dumma att dom nappar vidare fast deras släktingar kompisar har försvunnit ???? Borde ju finnas nån sorts varnings system eller liknande.
            Japp i min mening är fiskar så pass "dumma".... jag kallar det iofs instinktstyrda. Men visst kan fiskar bli skrämda och de reagerar på vad de andra"kompisarna" i stimmet gör och råkar ut för. Det betyder inte att en fisk fattar att "kompisen" bredvid just blev middagsmat och därför vägrar att hugga vid nästa kast. De reagerar instiktivt, ibland till vår fördel genom ökade hugg och ibland tvärtom allt beroende på olika ytte faktorer och inte på grund av att de medvetet "pratar" med varandra. Många fiskar signalerar via kroppsspråk. Kroppspositionen i vattnet, höjda/sänkta fenor, gapande munnar etc signalerar revir, hot, parningsbeteenden etc. Många fiskar kan också ändra färg med speciella celler i skinnet sk kromatoforer som en del i dessa instinktsstyrda signaler.

Sen vet jag inte precis hur man just lurar en liten hektos abborre till att "gå o hämta sin mamma"!?
            Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-19, 05:36.

Kommentera

Innan fiskarna har varnat varandra har dom dragit. För dom sk fiskecowboys har skrämt bort varenda fisk.
              Ser dom varje gång man är i furusund.
              Rätt in i viken i 20 knop 1,5 m djupt vatten.
              Stampar i båtbotten står och skriker har dom ankare åker det i med fullkraft. Efter 5 min har dom tröttnat rivstartar åker därifrån. Utan att ta hänsyn till andra fiskare.

Mvh han i roddbåten

Kommentera

Om en fisk i ett stim visar ett skräckbeteende kommer övriga fiskar i stimmet att reagera rent instinktivt på det. Vanligtvis med någon form av flykt eller försök att hitta ett skydd. Det är däremot inte säkert att reaktionen är produktiv. Flykten kan leda rätt i gapet på faran, eftersom skräckbeteendet endast signalerar fara men inte alltid visar vad som är faran eller åt vilket håll den finns. En skrämd fisk kan genom rörelser, flykt, eller doftämnen, feromoner, signalera obehag eller rädsla men signalen visar endast att det är just där den signalerande fisken finns som faran finns.

Idag reagerar fiskarna på enkla stimuli, som hunger, smärta, synintryck, ljudintryck, annorlunda rörelser, rörliga skuggor eller dofter. Ju fler intryck ju starkare reaktion. En stark reaktion av en eller ett fåtal individer i ett stim eller mindre grupp får övriga att reagera likartat även om de inte vet vad den primära orsaken till reaktionen är.

Fiskarna reagerar alltså på smärta, vilket man kan utgå ifrån att en krok kan orsaka. Att försiktigt visa en krok för fisk, vilken aldrig sett en sådan tidigare, medför rimligen ingen reaktion och man kan förvänta sig att fisken kommer att undersöka krokens matvärde. Om fisken då biter i kroken kommer den att sticka sig på spetsen. Det bör sannolikt utlösa en reaktion. Frågan är hur många stick fisken behöver för att börja undvika kroken och klingar det undvikande beteendet av över tid så att det obehag, som bettet i kroken medförde, är glömt nästa vecka. Jag håller det för troligt att det behövs färre stick nästa gång för att flyktbeteendet och undvikande beteendet ska aktiveras.

Vad händer om man byter till en annan typ av krok? Klarar fiskhjärnan att avgöra att den där grå 3-kroken är lika otäck att bita i som den där svarta enkelkroken fisken drabbades av förra veckan? Det skulle i så fall innebära att fisken utifrån ett intryck kan dra en slutsats om något snarlika och för att klara det behövs ett visst mått av logik och minne. Vi lär inte få veta det eftersom jag misstänker att sådana experiment aldrig skulle bli godkända att utföras. Nästa steg borde annars bli: Kan en fisk, som ”lärt” sig att en krok av ett visst utseende är otäck, överföra den kunskapen till andra fiskar? Kan den varna dem för att bita i kroken? Hur skulle det i så fall gå till?
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nu blev det genast trevligare o läsa lite mer fakta, tack för all info det är faktiskt kanske inte så många som tänker på detta. var när jag bara började fundera på detta fenomen.

Kommentera

Jag misstänker faktiskt också att man skrämmer bort fiskar vid C&R
                    väldigt ofta man får enstaka abborrar här, har aldrig upplevt ett sånt beteende där abborrar triggar upp varandra
                    Eller jo när man popperfiskar så får man igång de ganska bra, men de sticker efter andra fisken

Kommentera

När man släpper tillbaka stimfisk som exempelvis abborre så finns risken att de drar med sig resten av stimmet och det slutar nappa. Engelska specimenmetaren kör ofta keepnet på borre och även flera duktiga tävlingspimplare vid träning lägger fisken på isen och återsätter fisken när de byter hål pågrund av detta. Själv ser jag till fiskens välbefinnande i första hand och återsätter de oftast omgående och tycker det inte påverkar fisket nämnvärt. Att lägga fisken på isen förstår de flesta inte är särskilt skonsamt men att hålla djupt fångade abborrar i en sump vilket förhindrar att de kan återvända och tryckutjämna är kanske inte lika självklart. Men ligger helt klart nått i detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                      1 svar
                      233 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Arbetar...