Hur rör sig regnbågar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur rör sig regnbågar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur rör sig regnbågar?

Hallå!

Efter att inte ha fiskat på 20 år har jag nu börjat fiska regnbåge i Stockholmstrakten. Jag brukar åka till en sjö med fiskekort och meta/kasta efter regnbåge.

Har varit där 3 ggr och fått fisk varje gång men varje pass har varit 6-8h så det är väl ingen bedrift i sig. De två första gångerna har jag lite random rott runt och kastat men nu sista gången så ankrade jag upp mitt i sjön och satte mig och metade.

På 45 minuter så fick jag 4 fina bågar. Under 3 timmar innan så hade jag inte ett napp och under 4 timmar efteråt hade jag inte ett napp.

Uppenbarligen så kom det ett stim av fisk till platsen där jag var.... hade jag inte varit där just då hade jag på 8 timmars fiske antagligen inte ens fått ett napp.

Hur ska jag tänka för att förstå hur dessa stimmen rör sig? Behöver hjälp med strategier, vill inte bara fiska helt slumpmässigt.

Jag väljer alltid plats och sen står jag där då jag gärna vill tro att dom rör sig runt hela tiden.
    En sak man kan tänka på är ju om det är kallt i vatten och luft men solen är framme, gå till den vik där vinden ligger på, lite varmare vatten där
    Men som sagt, det är i mitt huvud jag tänker så
    Har varje fall funkat för mig, oftast
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Regnbågar patrullerar ofta runt sjön så står du på samma plats hela tiden har du större chans än du går runt och kanske missar dom hela tiden.Gäller naturligtvis att du står å en plats där kommer förbi

Kommentera

Regnbågar simmar runt lite överallt i små grupper. 3-5 stycken brukar man se när man kikpimplar.

Kommentera

Beror helt på sjön skulle jag säga. Jag har fiskat i sjöar där regnbågen i princip varit stationär i flera dagar och bara stått under gungfly/vid näckor/vass/platåer. Vet också att i min lokala regnbågssjö så är det såklart vissa ställen som levererar otroligt mycket mer fisk än andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
          5 svar
          417 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Grabbn88  
          Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10