Varför hoppar bytesfisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför hoppar bytesfisken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför hoppar bytesfisken?

    Hej. Jag är ganska ny till fisket och jag har en fråga angående små fiskar i det vattnet jag fiskar i.

    Jag har märkt att vid kl 17-21 på kvällen så hoppar det massor småfisk i vattnet. Jag gissar på att det är löjor eller småmörtar. Min fråga är varför hoppar dessa fiskar? Mitt antagande är att något attackerar dem, men har inte lyckats fånga något vid den tiden då de hoppar som mest.

    Är det en bra idé att försöka fiska där de hoppar i hopp om att en predator tar ens drag? Jag kör mest med jiggar.

  • #2
    Om det är flera som hoppar samtidigt på samma "fläck" så är det garanterat flyktbeteende. Så då är det bara att fiska i de trakterna. Om däremot småfisken bara "pluppar" lite på ytan så är det mest troligt bara för att dom äter.
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
      Om det är flera som hoppar samtidigt på samma "fläck" så är det garanterat flyktbeteende. Så då är det bara att fiska i de trakterna. Om däremot småfisken bara "pluppar" lite på ytan så är det mest troligt bara för att dom äter.
      Man kan liksom se att "fläckarna" flyttar på sig ibland. Dock är det inte som en extrem regnskur av fiskar som hoppar samtidigt, utan man kan se kanske 20-30 fiskar hoppa upp i spannet av säg 10 sekunder vid en fläck. Sen kan man se enstaka fiskar hoppa vid utsidan av den stora fläcken också.

      Jag antar att detta är då att småfiskarna käkar? Men det bör väl ändå betyda att det finns en chans att gädda/abborre ändå vakar någonstans i närheten?

      EDIT:

      Det kan vara värt att nämna att detta är i ett bakvatten nära land, i ån jag fiskar i så är det alltså strömt i mitten och fiskarna verkar tryckas ut till sidorna.

      Kommentera


      • #4
        Om det är betesfisk som flyr ytligt brukar jag prova två huvudsakliga metoder:

        1) ytliga jerkbaits eller kanske renodlade ytbeten i mitten av tumultet
        2) jiggar med lätta skallar (vill inte få dem att sjunka ner alldeles för fort) i utkanten av flyktzonen där jag misstänker att rovfisken står och väntar

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av gostar123 Visa inlägg
          Man kan liksom se att "fläckarna" flyttar på sig ibland. Dock är det inte som en extrem regnskur av fiskar som hoppar samtidigt, utan man kan se kanske 20-30 fiskar hoppa upp i spannet av säg 10 sekunder vid en fläck. Sen kan man se enstaka fiskar hoppa vid utsidan av den stora fläcken också.

          Jag antar att detta är då att småfiskarna käkar? Men det bör väl ändå betyda att det finns en chans att gädda/abborre ändå vakar någonstans i närheten?

          EDIT:

          Det kan vara värt att nämna att detta är i ett bakvatten nära land, i ån jag fiskar i så är det alltså strömt i mitten och fiskarna verkar tryckas ut till sidorna.
          Om det går c:a 10 sekunder från första till sista hoppet så är jag inte helt säker på att det är flyktbeteende. De gånger jag sett flyktbeteende från småfisk har de hoppat i stort sett samtidigt, max 2-3 sekunder från första till sista hoppet. Men onekligen så bör du rimligen ha hittat ett ställe där rovfiskarnas mat finns, så det kan ju vara intressant.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Oavsett om de är på flykt eller äter så borde rovfisken finnas alldeles i närheten.
            Instagram: mattiasandersson90

            Bara ett kast till...

            Kommentera


            • #7
              Tack för svaren. Ska testa med lättare jiggskallar nästa gång! Har några ytgående beten från rapala och salmo som kanske också fungerar bra.

              Misstänker dock att de inte hoppar i flykt (så som jag hade hoppats på) då beteendet inte verkar följa flyktmönstret så att säga.

              Jag var på stället nyss med min polare och han lyckades faktiskt ta upp en gädda på ca 4kg! Riktigt roligt Verkar finnas rovfiskar som vakar där även om det är lite segt, åtminstone så här års.
              Senast ändrad av gostar123; 2018-05-07, 19:15.

              Kommentera


              • #8
                I en sjö där jag håller till börjar småfiskarna att bara gå i ytan och käka och bara göra småringar i vattnet framåt kvällen då har man fått en fingervisning att det är snart dags att åka hem.Då är det dock abborre jag fiskar.

                Kommentera


                • #9
                  Om det är riktigt liten fisk som hoppar så är det abborre eller mindre gäddor i farten. Testa med en liten popper eller annat ytgående bete.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-05-07, 23:46.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Med största sannolikhet abborre som jagar under ett stim bytesfisk. Har aldrig lyckats särskilt bra med spinnfiske i någon form i dessa lägen men flötmete med en liten betesfisk någon meter under ytan brukar vara ruskigt effektivt. Den blir ju så att säga ett lättfångat byte för abborren när alla andra flyr...

                    Kan du ta dig ut till stimmet är räcker det med ett kast med ett kastnät så har du beteshinken full...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 483 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 244 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 502 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BeeMan, 2023-07-05, 20:01
                    3 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BeeMan
                    av BeeMan
                     
                    Arbetar...
                    X