Uppsvälld gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppsvälld gädda?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppsvälld gädda?

Halloj gott folk.
    I lördags var jag ute på lite prickskytte.

Landade en gädda på strax över 6kg som stod på ca 14m djup.
    Efter att den fått vila en stund i håven när jag mätt och vägt den så började magen att svälla upp på den. Och när jag skulle återisätta den så försökte den simma ner i djupet , men kom upp lika snabbt och då rullade över på rygg men andades naturligt. Den försökte simma ner 2 gånger innan jag tog beslutet att fånga in den och hålla den i rätt läge. Höll den i ca 10 minuter, sedan försökte den simma ner igen men kom upp och rullade runt igen.

Gjorde samma procedur igen, men klämde lite på magen och då kom det som en raap från gäddan och magens storlek halverades. Höll den intill båten en stund och till sist simmade den iväg och försvann ner i djupet.

Vad hände? Aldrig varit med om det tidigare.

Abborre och gös har jag hört talas om att de kan svälla om man fiskar hem dem för snabbt när dem står djupt, men inte gädda.

Någon som vet vad som hände gäddan?

Pressat in för mycket luft i fisken under drillen, brukar hjälpa om man masserar magen upprepade gånger för att pressa ur luften (som du verkar ha gjort, men kanske inte tillräcklig)

Kommentera

Det var trycksjuka ,gasen i simblåsan expanderar då omgivande trycket minskar.

Då du tröck på magen sprack troligtvis simblåsan så den gädda mår nog inget vidare nu.

Kända påverkas synbart redan vid 6-7m

Kommentera

Beror också på hur länge firren legat och mättat sig med gas på djupet , med tanken på värmen kanske den legat djupt i veckor.
        Man kan kolla på dyktabeller för människor och tid/djup hur fort det går att bygga upp risken för trycksjuka - kanske inte stämmer helt för fiskar men ger en bild.

Finns gäddor som lever på djupet hela tiden , dom är ljusare har jag för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
          Beror också på hur länge firren legat och mättat sig med gas på djupet , med tanken på värmen kanske den legat djupt i veckor.
          Man kan kolla på dyktabeller för människor och tid/djup hur fort det går att bygga upp risken för trycksjuka - kanske inte stämmer helt för fiskar men ger en bild.

Finns gäddor som lever på djupet hela tiden , dom är ljusare har jag för mig.
          Nej, du blandar ihop två problem.
          Om en fisk eller människa är på 14m djup och snabbt åker till ytan kommer luften i fiskens simblåsa eller i människans lungor att expandera ju närmre ytan man kommer pga sjunkande tryck. Därför lär dyklärare ut att man skall andas ut hela tiden om man tvingas gå snabbt till ytan. Fiskar har olika svårt att reglera mängden luft i simblåsan. Gäddor är rätt bra på det tror jag så jag tror "rapen" var att gäddan fick ut övertrycket på naturlig väg.

Dykarsjuka/tryckfallssjuka är något annat. När vi vistas i en miljö med högre tryck, tex under vattnet, kommer mer kväve från luften att lösas i blodet. Inga problem. Problemet är när trycket minskar, tex när man simmar till ytan. Då sjunker trycket, mindre kväve kan vara löst i blodet och går över i gasform vilket inte är bra i blodbanan. Därav tabeller för hur länge man kan vara på ett visst djup och rekommendationer för dekompressionsstopp på vägen mot ytan.

Kommentera

Jo det är sant men fisken måste följa typ dyktabellen för och slippa bli en ballong , alltså långsam uppstigning

Det är ju lite svårt när nån suger upp i ett snöre

Kommentera

Igen då: Fisk har ingenting med dyktabeller att göra. Fiskar har gälar, vi har lungor. Fiskar är anpassade för ett liv i vatten, det är inte vi.

Läs det Cyaneus skrivit, då det är ett väl formulerat svar som direkt beskriver vad det handlar om.
              Problemet med fisk som plockas upp från djupt vatten är gas som finns i inre organ, bukhåla och andra håligheter, inte gas som är löst i blodet. Forskning på tryckfallssjuka på fisk tror jag inte är ett prioriterat område. Dyktabeller handlar bara om gas löst i blod och vävnader, inget annat...

Kommentera

Det går att hjälpa tryckskadade fiskar genom att sätta en krok ytligt i läppen å sänka ner dom med en tyngd till djupet igen, sen rycker man loss kroken å fisken kan simma vidare.

Kommentera

Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                  Det går att hjälpa tryckskadade fiskar genom att sätta en krok ytligt i läppen å sänka ner dom med en tyngd till djupet igen, sen rycker man loss kroken å fisken kan simma vidare.
                  Tack. Detta skall jag testa om det händer igen. Kör ju med 100g skallar när jag kör prickskytte efter gädda.
                  Borde fungera med den.

Kommentera

Jag vet att Jörgen Larsson gjorde en fiffig konstruktion för att kunna dra ner tryckskadade gösar i djupet. Tror jag läste det i en gammal Fiskefeber eller Fiske för alla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn