Uppsvälld gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppsvälld gädda?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
    Divemaster lr instruktör?
    Nej, jag är en vanlig sketen aow som inte dykt på ca 10 år men som inte har glömt riktigt allt ännu. Lite fysik och fysiologi i bagaget hjälper väl lite också kanske.

Kommentera

Ursprungligen postat av skralle Visa inlägg
      Trevlig ton:-/ Sökaren!
      Om en långa som kommit upp från 150m kan simma ner igen då dom biter hål på sim blåser med en krossad lever hängande ut ur käften lär en gädda kunna dimma med en spräckt simblåsa .

Hur tror du den skulle reagera? Lägga sig i fosterställning och kräkas? möligen med tanke på liknelsen?
      Din ton var inte bättre, du sa i princip utan belägg att han hade sönder gäddans simblåsa... Har aldrig fått upp en "gasad" gädda men det har du, simblåsan sprack och då är de likadana skurkar dom du även om gäddan i detta fall rapade?
      Senast ändrad av anteman; 2018-06-06, 16:06.

Kommentera

Ja förhåller mig ytterst skeptisk att det inte skulle uppstå några skador bara för att gäddan har en "öppen" simblåsa.

Om den inte hinnar släppa ut trycket på väg upp lär skadan redan vara skedd då den kommer upp till ytan.

Ni som inte tror att det är någon fara kan ju prova fridyka dyka ner 14m utan att tryckutjämna öronen och se hur det känns.

Att simma upp ftån 14m efter att ha dykt med reglulerat tryck utan att andas ut skulle jag inte rekommendera någon att prova.

Kommentera

Att jämföra en människa med en fisk som gäddan tillför ju inget i sammanhanget. Den ena är skapt för att leva i vatten även om också de, som allt levande, har sina begränsningar.

TS gädda "rapade" ur sig luften och simmade i väg. Om det klarade sig eller blev skadad innan och dog senare vet vi inte. Är inte biolog men en simblåsa behöver ju inte nödvändigtvis skadas permanent av en kortare tid av kraftig expansion, låt oss hoppas det gick väl. Hade TS behållit den så hade den absolut dött i alla fall. Jag hade nog gjort som TS...

Kommentera

Ursprungligen postat av skralle Visa inlägg
            Ja förhåller mig ytterst skeptisk att det inte skulle uppstå några skador bara för att gäddan har en "öppen" simblåsa.

Om den inte hinnar släppa ut trycket på väg upp lär skadan redan vara skedd då den kommer upp till ytan.

Ni som inte tror att det är någon fara kan ju prova fridyka dyka ner 14m utan att tryckutjämna öronen och se hur det känns.

Att simma upp ftån 14m efter att ha dykt med reglulerat tryck utan att andas ut skulle jag inte rekommendera någon att prova.
            Jag fridök ner till 19m i Egypten i mars för 2 år sedan och plockade bort ett gammalt nät som låg mot ett rev ute i havet. Det var inga konstigheter. Behövde inte tryckutjämna och det kändes inte konstigt heller.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sökaren Visa inlägg
              Jag fridök ner till 19m i Egypten i mars för 2 år sedan och plockade bort ett gammalt nät som låg mot ett rev ute i havet. Det var inga konstigheter. Behövde inte tryckutjämna och det kändes inte konstigt heller.
              Oj. Att inte behöva tryckutjämna till 19m kan nog iofs inte heller räknas som normalt.

Kommentera

Fet! Då är det väll smidigast om du bara simmar ner med gäddan nästa gång den inte vill själv☺

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                5 svar
                412 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Grabbn88  
                Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10