Ursprungligen postat av RUSTY HOOK
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Uppsvälld gädda?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Din ton var inte bättre, du sa i princip utan belägg att han hade sönder gäddans simblåsa... Har aldrig fått upp en "gasad" gädda men det har du, simblåsan sprack och då är de likadana skurkar dom du även om gäddan i detta fall rapade?Ursprungligen postat av skralle Visa inläggTrevlig ton:-/ Sökaren!
Om en långa som kommit upp från 150m kan simma ner igen då dom biter hål på sim blåser med en krossad lever hängande ut ur käften lär en gädda kunna dimma med en spräckt simblåsa .
Hur tror du den skulle reagera? Lägga sig i fosterställning och kräkas? möligen med tanke på liknelsen?Senast ändrad av anteman; 2018-06-06, 16:06.
Kommentera
-
Ja förhåller mig ytterst skeptisk att det inte skulle uppstå några skador bara för att gäddan har en "öppen" simblåsa.
Om den inte hinnar släppa ut trycket på väg upp lär skadan redan vara skedd då den kommer upp till ytan.
Ni som inte tror att det är någon fara kan ju prova fridyka dyka ner 14m utan att tryckutjämna öronen och se hur det känns.
Att simma upp ftån 14m efter att ha dykt med reglulerat tryck utan att andas ut skulle jag inte rekommendera någon att prova.
Kommentera
-
Att jämföra en människa med en fisk som gäddan tillför ju inget i sammanhanget. Den ena är skapt för att leva i vatten även om också de, som allt levande, har sina begränsningar.
TS gädda "rapade" ur sig luften och simmade i väg. Om det klarade sig eller blev skadad innan och dog senare vet vi inte. Är inte biolog men en simblåsa behöver ju inte nödvändigtvis skadas permanent av en kortare tid av kraftig expansion, låt oss hoppas det gick väl. Hade TS behållit den så hade den absolut dött i alla fall. Jag hade nog gjort som TS...
Kommentera
-
Jag fridök ner till 19m i Egypten i mars för 2 år sedan och plockade bort ett gammalt nät som låg mot ett rev ute i havet. Det var inga konstigheter. Behövde inte tryckutjämna och det kändes inte konstigt heller.Ursprungligen postat av skralle Visa inläggJa förhåller mig ytterst skeptisk att det inte skulle uppstå några skador bara för att gäddan har en "öppen" simblåsa.
Om den inte hinnar släppa ut trycket på väg upp lär skadan redan vara skedd då den kommer upp till ytan.
Ni som inte tror att det är någon fara kan ju prova fridyka dyka ner 14m utan att tryckutjämna öronen och se hur det känns.
Att simma upp ftån 14m efter att ha dykt med reglulerat tryck utan att andas ut skulle jag inte rekommendera någon att prova.
Kommentera
-
Oj. Att inte behöva tryckutjämna till 19m kan nog iofs inte heller räknas som normalt.Ursprungligen postat av Sökaren Visa inläggJag fridök ner till 19m i Egypten i mars för 2 år sedan och plockade bort ett gammalt nät som låg mot ett rev ute i havet. Det var inga konstigheter. Behövde inte tryckutjämna och det kändes inte konstigt heller.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
412 visningar