Karp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kanske inte en tyngre berggylta?
    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Kiwi: angående stl på akvarium så är det ju så att ju större du väljer att ha ju bättre både för fisk och dig själv då det blir mer lättskött. vad jag menar med det är ju att risken för algblomning, att få en biologisk balans av nåt slag och risken för att du skulle få nitrit/nitratförgiftning(?) minskar ju också då du har lite större volymer. Så länge du inte proppar i på tok för mkt fisk då förståss. men jag skulle ej rekommendera under 400l så länge du har plats och pengar till det. är ju knappast gratis med uvljus, ramper, pumpar och reningsverk. fisken är ju den lilla biten och då vet du ju hur billigt det är med fin koi:S.
      Önskar dig lycka till! det finns få saker som slår att sitta ner och bara studera dem små liven och deras agerande så här en ruggig vinterkväll. 10ggr bättre än att sitta framör dumburken och glo på nån j***a såpopera.

/ nyman
      Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen
        Ja du. En makrill på den vikten karpen kommer upp i vore la nått? Sej är la starka som fan, och lax såklart.

Jag ska införskaffa ett större akvarium, 100-250 liter. Då ska jag nog trycka ner lite skoj där, har tröttnat på mina mörtar!

Aaaa synd bara att makrillar aldrig kommer bli så stora! Om man säger så finns det säkert många fiskar som skulle slå karpen! Laxar visst är dem starka men dem kan ju få rusa tills dem blir trötta! På många laxställen tex i havet finns det jue nästan inget dem kan gå fasst i så dem kan ju få va hur starka som hellst. Karpställen däremot är det ju ofta grenar näckrosor osv. Då är man tvungen att pressa dem ordentligt så dem inte går fasst!

Kommentera

[QUOTE=Rassie]
          Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar
          Vilken svensk fisk är starkare då?[/QU

En Berggylta på 10 kg skulle ju krossa allting!!!

Mkt möljigt om man säger så finns det nog många arter som slår karpen! Tänk en 10 kg sutare el en 10 kg ål! El kanske en 10 kg färna! De du!

Kommentera

[QUOTE=FiskeFreakOscar]
            Ursprungligen postat av Rassie

Mkt möljigt om man säger så finns det nog många arter som slår karpen! Tänk en 10 kg sutare el en 10 kg ål! El kanske en 10 kg färna! De du!
            Du sa det själv!

Ungefär som att jämnföra en 1kgs Karp med en 5kgs gädda, klart alla måste ha samma förutsättningar.
            sigpic

Kommentera

Aaaa synd bara att makrillar aldrig kommer bli så stora! Om man säger så finns det säkert många fiskar som skulle slå karpen! Laxar visst är dem starka men dem kan ju få rusa tills dem blir trötta! På många laxställen tex i havet finns det jue nästan inget dem kan gå fasst i så dem kan ju få va hur starka som hellst. Karpställen däremot är det ju ofta grenar näckrosor osv. Då är man tvungen att pressa dem ordentligt så dem inte går fasst!
              Blir dom mindre starka p.g.a att de fiskas på frivattnet?
              sigpic

Kommentera

Ska bli mycket mycket intressant att följa Limnos o Jögges fiske nästa år!
                Skönt med personer som inte fastnat (som vi alla andra/varje fall jag..) i köpeträsket och blint litar på alla "rapporter".

Kommentera

Ursprungligen postat av Torsten
                  Ska bli mycket mycket intressant att följa Limnos o Jögges fiske nästa år!
                  Skönt med personer som inte fastnat (som vi alla andra/varje fall jag..) i köpeträsket och blint litar på alla "rapporter".
                  Man får iaf hoppa att dom skriver lite rapporter och lägger ut på Limnos sida. Kul läsning!
                  Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Blir dom mindre starka p.g.a att de fiskas på frivattnet?

Nej, men det gör inget om dem är starka då. Man behöver ju inte pressa dem om dem inte kan gå fasst och behöver man inte pressa dem kvittar de hur staka dem är.

Kommentera

[QUOTE=Flodebanan]

Du sa det själv!

Ungefär som att jämnföra en 1kgs Karp med en 5kgs gädda, klart alla måste ha samma förutsättningar.

Sant!

Men jag och många med mej anser att den starkaste svenska fisken man kan känna på är en stor karp. Jag har aldrig sagt att karpen är starkast i förhållande till sin egen vikt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10