Det är väl som många skriver beroende på vart de fångas och på vad. Jag har fått lax i vissa älvar som drar som gäddor medans hälften så stora laxar i andra älvar drar som idioter. Beror på ström och hur älven ser ut. Många säger att bergyltan drar bra men där tycker jag det bara är en idiotrusning sedan trasslar de alltid in sig i tång och klippor. Största bergyltan jag har fått på 5,6fots ul-spö vägde 1,7kg. Jag har fått lax på grövre spö i havet som har dragit mycket hårdare och värre.
De fighter jag kommer ihåg som värst är iaf följande.
1: Sej på 5kg på UL-spö.
Högg vid ytan och gick ner på botten ca 20m hur många ggr som helts. Helt sjukt galen. Trodde aldrig att jag skulle få upp den
2: Lahona på 8,9kg på 15fots 10-11 så det är inga klena grejor. Stod i 5 min och bara surade innan hon rusade 200-300m nedför älven innan jag fick stopp på henne. Efter 15min när jag skulle landa den så rusade hon ca 50m till och gick utför en fors till innan jag kunde ta upp henne. Tog över 20min tot att drilla den.
3: Taggmakrill på ul-spö. Tänker man på vikten så är det en helt sjuk fighter.
Riktig nåldyna att ta upp också.
Jag kan så klart bara rangordna dessa efter de jag har fått. Jag har tyvärr inte fått varken asp eller karp men jag misstänker att de drar bra.
Många säger också att torsken drar bra. Det beror nog på vad och med man fiskar. Har fått kusttorskar i nordnorge som drar som furier. Min största kusttorsk trodde jag vägde minst 15kg när jag drillade den men den vägde inte ens 7kg. Det är dock som med berggyltan att de trasslar in sig i tång mm.
De fighter jag kommer ihåg som värst är iaf följande.
1: Sej på 5kg på UL-spö.
Högg vid ytan och gick ner på botten ca 20m hur många ggr som helts. Helt sjukt galen. Trodde aldrig att jag skulle få upp den
2: Lahona på 8,9kg på 15fots 10-11 så det är inga klena grejor. Stod i 5 min och bara surade innan hon rusade 200-300m nedför älven innan jag fick stopp på henne. Efter 15min när jag skulle landa den så rusade hon ca 50m till och gick utför en fors till innan jag kunde ta upp henne. Tog över 20min tot att drilla den.
3: Taggmakrill på ul-spö. Tänker man på vikten så är det en helt sjuk fighter.
Riktig nåldyna att ta upp också.
Jag kan så klart bara rangordna dessa efter de jag har fått. Jag har tyvärr inte fått varken asp eller karp men jag misstänker att de drar bra.
Många säger också att torsken drar bra. Det beror nog på vad och med man fiskar. Har fått kusttorskar i nordnorge som drar som furier. Min största kusttorsk trodde jag vägde minst 15kg när jag drillade den men den vägde inte ens 7kg. Det är dock som med berggyltan att de trasslar in sig i tång mm.
... starkast och explosivast för sin storlek: Berggylta,Ål och relativt ofångad Karp.... Uthålligast: Multe och Lax
Kommentera