som många andra säger jag makrill =)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Starkaste fisken ?
Collapse
X
-
Jag vill nog sätta Havsabborren som nr 1, den är urstark har aldrig varit med om en sådan urladdning till fight som den den levererar, kveite är en duktig fighter den med men jag vill nog få "borren" till ännu mer explosiv (har ifs ikke fanget noen kjempe kveita, men fiskar alltid med lättast möjlig utrst og reffirerar mot de jag fanget). makrillen lägger jag före gyltan, och noen mullte har jag ikke fanget (än)...skitfiske Anders og gratulerer med fangsten på Söröya...Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inläggRödskägg> Hur rankar du kveite, havsabborre, multe, makrill och berggylta mot varandra om du fångat dem alla?
Kommentera
-
torsken är nog den slöaste av dem alla han gör inget motstånd på ca 2 kg 500g aborre är utan tvekan starkare än en 2 kgs torsk.Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggLägger en slant på makrillen....Fast nu var det ju starkaste, inte snabbaste det gällde, undrar om inte torsken ligger bra till?
Men den starkaste måste ju bara vara braksen
Kommentera
-
Rödskägg> Tack! Då kanske vi kan utse havsabborren till starkaste fisken för jag tror inte en multe spöar den. Jag har tappat en multe på 2-3 kg som jag jämför de andra med och rankar du havsabborren före dem så...
Torsken är knappast den slöaste fisken. Alla som fiskat sommartorsk på grunt vatten eller varit i Norge vet att det inte är så. Det är bara de som fått torsk när de fiskat sill under vintern som tycker det. Klart att en vinterstel torsk på djupt vatten på 30 Lbs spö inte kan göra mycket motstånd. Använder du lätt utrustning och jiggar på musselbankarna i Sundet så får du en helt annan upplevelse. I torsdags var jag på Middelgrund och då fick vi torsk på bara 2-4 kg som drog på bra i spöet trots att vi körde med 20-30 lbs spö. I Norge där jag har skeppat på Söröya har jag haft gäster som under den första halvminuten trott att de fått en hälleflundra på när torskar på 7-10 kg dragit iväg med rusningar och kämpat bra trots grov utrustning.
Den slöaste fisken jag fångat är helt klart kungsfisken. Jag tror inte bara det beror på djupet och att den flyter upp de sista 50 meterna med simblåsan ur munnen och ögon som pingisbollar. Den gör inte ett skit precis efter den nappat heller vilket andra djuphavsarter som lubb och långa gör. Den bara hänger sig på kroken och när man pumpat upp den ett antal meter så flyter den nästan upp av sig själv. Världens tråkigaste fight!Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Ja, håller med dig helt. Drog en tvåkilos för två år sen och det var ingen lek. Blotta tanken på svenskt rekord får mig att skaka.Ursprungligen postat av specimendave Visa inläggBland våra sötvattensfiskar är ålen i en klass för sig själv. Att försöka pressa upp en ål i 2 kilosklassen är nåt i hästväg.
Kommentera
-
Jag har fångat de flesta fiskar som i sverige brukar kallas starka för sin storlek; har fångat ål,multe,berggylta,blågylta,lax,karp och öring men jag håller helt klart berggyltan som starkast och explosivast. Deras rusningar efter hugget är brutala! Ålen följer tätt efter. Som mest uthålliga skulle jag säga att multen och färnan är efter egna erfarenheter. Har hört att havsabborren ska vara brutal men aldrig testat
På jakt efter 15+
Kommentera
-
jag tror jag vet
det borde vara karp i sjöarna som bjuder på hårdast motstånd. i havet däremot, är det nog svärdfisk.Ursprungligen postat av Amas Visa inläggVilken fisk är starkast/drar mest med, storleksmässigt nu alltså, för sin storlek ? Någon som vet ? ( av svenska fiskar )
mvh anton
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
412 visningar