Fiska brax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska brax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag bottenmetade här om dagen i Pålsundet oh fick en feting på närmare 4 kg då använde jag medium metmask, 2 st på kroken, mycket sprattel.
    [FONT="Verdana"]Pike Performance, Södertälje![/FONT] | [FONT="Verdana"]Skicka gratis SMS[/FONT]

Kommentera

tack för tipsen allihopa! Testade blanda ihop en mäsk på vatten,knäckebröd o mjöl bara för att testa.. det lyckades faktiskt! fick första braxen någonsin i vår sjö på 2kg, alltid kul att få något nytt för en gångs skull man börjar bli less på bara gädda o abborre.. Blir att jaga imorgon också, bara vädret håller i sig

Kommentera

Testa annars ströbröd med majs i - billigt och enkelt. Blanda inte i för mycket vatten bara, mäsket ska vara fuktigt, inte blött!

Edit; Om du vill vidareutveckla ditt mete så är det bara att söka på forumet, finns massor med bra tips!

Kommentera

lånar tråden lite ^^
          kan man flötmeta också eller måste man bottenmeta? tycker de är så tråkigt och sen har jag aldrig fått något på det heller (har ioförsig bara testat 2 ggr :P )

Kommentera

Flötmete fungerar utmärkt. Det kan vara en fördel att tackla upp så att betet hamnar nära botten dock
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Då frågar jag, vilken tid på dygnet är bäst för braxfiske?
              Själv har jag fiskat flera gången på ett ställe på eftermiddagen fram tills det blir kol svart.
              Sen en dag provade jag att fiska från förmiddag fram tills kol svart och det märktes att dom var mycket aktivare på dagen.

Kommentera

när dom e aktiva beror enligt mina erfarenheter mycket på dels årstid och dels vilket vatten man fiskar i! Jag gillar vår och sen kväll eller natt!
                SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

När jag har fiskat brax så tycker jag mig märka tydligt att stimmet rör på sig rätt kraftigt. Det har resulterat i intensiva huggperioder fördelade på hela dagen. När det har blivit riktigt mörkt så verkar huggen komma mer jämnt fördelade men totalt sätt helt klart mer sällan. Hade man kört en ordentlig mäskkampanj så märker man nog inte de här perioderna dock - problemet är att brax går i stora stim och är rätt stora fiskar vilket betyder att man måste mäska så in i helvetes mycket för att det ska vara lönt (om man vill hålla kvar dem). Själv brukar jag bara slänga ut mäskbollar med jämna mellanrum för att få dem att äta ordentligt.

Kommentera

Vid en allmäning hemma kunde man nästan ta tid på när braxen skulle komma.
                    Finns gott om dem några matar dem lite längre bort typ 300m, kan ju bero på det Såg en riktig bjäsen en dag ca 3-4kg.

Dem som funderar på om flygfisk finns skulle set dem här braxarna när dem matade dem hehe

Kommentera

om man vill. fiska abramis brama är maggotslarver bäst. tycker jag

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      417 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10