Sutar-frågor... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutar-frågor...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutar-frågor...

Tjena, har börjat intressera mig för Sutaren..
    Det har uppstått lite funderingar & frågor såhär i starten, det vore verkligen kul om någon "mete-räv" orkade ta sig tid för ett eller flera svar..

Vilken färg har sutarens kött?? Jag fick höra att det är rött!! Men jag vill inte knacka någon bara för att ta reda på svaret..

Är det vanligt att bukfenornas ben putar ut på sidan om magen? Flera av de jag har fått har bulor där fenorna sitter..

Vad ligger snitt-vikten på i Mälaren??

Jag har fått överlägset bäst resultat mitt på dagen.. men det ska ju vara skymmnings/kvälls/natt fiske som gäller.. Eller??

Vad håller de på med när de "delfin vakar" ?? De liksom bryter ytan med ett ljudlöst vak.. (irriterande nära flötet...)

Hur länge stannar de vid en mäskplats? Tills det är slut på majs/räka eller sålänge smulorna doftar??

Om man kör med glidande bottentackel, krokar man de inte väldigt djupt?? De står ju å glufsar på samma plats länge innan det märks att de sugit in betet..

Hur förhindrar man djupa krokningar? Cirkelkrok?

Hur riggar man bolt till Sutare??

Hur snabbt spottar de ut ett krok-bete, hur känsliga är de för motstånd? (som vid baitrunner mete)

Komigen nu var inte snåla eller lata!!

Jag sätter mig här å väntar sålänge...
    Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Sutaren har enligt min erfarenhet samma färg på köttet som andra karpfiskar. (Jag kan dra mig till minnes att jag under min livstid sett 4 rensade sutare. En av dem har jag tagit.)
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Sutaren har enligt min erfarenhet samma färg på köttet som andra karpfiskar. (Jag kan dra mig till minnes att jag under min livstid sett 4 rensade sutare. En av dem har jag tagit.)
      Ok.. Det hör ju inte till vanligheterna som sagt...

Kommentera

De övriga frågorna får mera kunniga sutarfiskare ta hand om.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          De övriga frågorna får mera kunniga sutarfiskare ta hand om.
          Då väntar jag med spänning på att de ska veva in linorna och knappra ihop några bra svar....

Kommentera

Om det putar ut ovanför bukfenorna så är det en hane. Det är inte ben som putar ut, det är förstorade muskler till fenan. skålformade, stora bukfenor har gubbarna också.

När dom bryter ytan alldeles vid flötet så brukar dom rulla så att man ser diverse fenor vifta förbi och det kallas helt enkelt rulla. Varför dom gör det kan bero på lite olika saker. endel påstår att det är ett tecken på oro eller irritation. Det kanske är något som skrämmer dom (en fiskare kanske) eller så kanske det är så att den surnar till på några småfirrar som snor hans mat.

Tidpunkten för fiske varierar mycket beroende på plats, väder och liknande. Jag har alltid haft bäst fiske efter sutare tidiga mornar. Precis vid soluppgången och ett par timmar frammåt.

Dom brukar inte stanna länge på en mäskplats om det inte finns något att äta men dom kommer regelbundet tillbaks till platsen så det kan vara idé att mäska lite men ofta.

Boltrig för sutare ser ut som en boltrig för karp. Jag använder gärna lite längre hook link till sutare. varför? För att det känns bra.

Dom spottar rätt snabbt om dom inte blir boltade ordentligt så fiske med frilina kräver en hel del koncentration. Boltrig är det jag föredrar.
            www.brofiske.net

Kommentera

Kan väl försöka svara lite iallafall...

[QUOTE=esoxlucius74;285295]

Vilken färg har sutarens kött?? Jag fick höra att det är rött!! Men jag vill inte knacka någon bara för att ta reda på svaret...

Jodå, de är röda i köttet och blöder som grisar om du sticker dem. Detta är anledningen till att den är väldigt välsmakande som rökt...

Är det vanligt att bukfenornas ben putar ut på sidan om magen? Flera av de jag har fått har bulor där fenorna sitter...

Hanar har dessa bulor. Dessutom är första fenstrålen på bukfenan mycket kraftig och själva bukfenan stor och rund. Lätt att skilja på hanar och honor alltså...

Vad ligger snitt-vikten på i Mälaren??

Ingen aning, men gissar på 1,2 kg...

Jag har fått överlägset bäst resultat mitt på dagen.. men det ska ju vara skymmnings/kvälls/natt fiske som gäller.. Eller??

Beror på sjö. I några dammar har jag fått sutare under hela dagar. I andra vatten är kväll/natt bäst, men oftast tycker jag gryning och tidig förmiddag funkar bäst... ända fram till lunch faktiskt.
              Vad håller de på med när de "delfin vakar" ?? De liksom bryter ytan med ett ljudlöst vak.. (irriterande nära flötet...)

De "rullar"... karaktäristiska sutarvak. Jag anser att det oftast är kopplat till födosök. Flötmetar man mot en rullning får man inte sällan napp. Och på mäskplatser brukar de rulla också. Kan vara rensning av gälarna när de äter över dyiga bottnar... de rullar bara när de är aktiva, och när de är aktiva äter de. Så antagligen kopplat till födosök som sagt...

Hur länge stannar de vid en mäskplats? Tills det är slut på majs/räka eller sålänge smulorna doftar??

Omöjligt att svara på, men mäskar man lite och ofta blir det fler sutare på mäskplatsen, antagligen för att de inte hinner äta sig mätta medan andra fortfrande hinner hitta dit...

Om man kör med glidande bottentackel, krokar man de inte väldigt djupt?? De står ju å glufsar på samma plats länge innan det märks att de sugit in betet..

Jag bottenmetar aldrig med glidande tackel till sutare, onödig risk för djupkrokningar precis som du säger...

Hur förhindrar man djupa krokningar? Cirkelkrok?

Bolt-rig förhindrar djupkrokningar...

Hur riggar man bolt till Sutare??

Jag kör aldrig längre tafs än 15 cm. Karpmetets hair-rig fungerar ypperligt, bara man gör allt lite mindre... mindre krok, mindre bete och oftast mindre sänke, beror på kastavstånd...

Hur snabbt spottar de ut ett krok-bete, hur känsliga är de för motstånd? (som vid baitrunner mete)

Om du bottenmetar med bolt-rig krokas de mot sänket... spottar säkert oftare än vad man tror, men med liten krok och kort tafs tycker jag att det är riktigt effektivt. Men flötmetet ger känsligare nappindikation... kör tunn kroktafs de sista decimetrarna...

QUOTE]
              Senast ändrad av grindpalm; 2007-08-03, 18:05.
              Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Hurra!!!

Kanon!! supertrevligt med så informativa svar!!

Kör ni bara hair rig med boilie eller kan man köra majs eller räka också??

Kommentera

Du Grindpalm....

Tenchfishers sida du länkar till i signaturen har inte så mycket med fiske att göra...

Kommentera

Ursprungligen postat av esoxlucius74 Visa inlägg
                    Kanon!! supertrevligt med så informativa svar!!

Kör ni bara hair rig med boilie eller kan man köra majs eller räka också??
                    Du kan köra precis vilka beten du vill på en hair-rig, även om mask sitter bättre på kroken. Men räka och majs är fina beten för en hair-rig!
                    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Pellepaltnacke, 2025-02-08, 21:36
                    2 svar
                    463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Pellepaltnacke