Sutar-frågor... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutar-frågor...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av esoxlucius74 Visa inlägg
    Du Grindpalm....

Tenchfishers sida du länkar till i signaturen har inte så mycket med fiske att göra...
    Oooops...

Tack för infon! De hade bytt domän... nu är det fixat...
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av grindpalm Visa inlägg
      Oooops...

Tack för infon! De hade bytt domän... nu är det fixat...
      Du sparade väl adressen till den andra....
      Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av esoxlucius74 Visa inlägg
        Du sparade väl adressen till den andra....
        Har sett tillräckligt med sån skit på nätet... men ändra till .net så ska du få se...

Kommentera

[QUOTE=grindpalm;285581]Du kan köra precis vilka beten du vill på en hair-rig, även om mask sitter bättre på kroken. Men räka och majs är fina beten för en hair-rig![/QUO

Kör man en fet mask så tycker jag att den sitter bättre på en hair rig än på kroken. fast jag brukar snarare sy på dom på hairet med mycket tunn nylonlina, än att fästa dom på det traditionella sättet med boiliestoppers.
          På jakt efter 15+

Kommentera

Sutarna i mälaren utefter mina flertalet landade fiskar ligger på 1.5-2kg, någon sticker lite över men det är inte ofta.
            Förr fiskade vi vårgädda i en mälar-mar, där gick det stor sutare. Vi ryggkrokade under gäddfiske sutare på 2.6 och 2.8.
            Jag tippar levnadsbetingelserna i de vanliga delarna av mälaren är väldigt gynnsamma så det blir ett stort bestånd och konkurrensen gör de flesta hamnar på en storlek där gäddan inte tar dem så lätt. Sedan blir de inte mycket större.
            Men det spelar ingen större roll om man inte är så superkåt på att bara få stora fiskar och det räcker med roligt flötmete med ettriga sutare.

Nattfiske är fan det sämsta som finns på sutare. Gryning och fram till sen förmiddag tycker jag är bäst.

Köttet på dem vi haft som kräftbete har varit vitt, med mycket blod i. Det som sätter smak på kött är framför allt fetthalten och det är därför den var poppis som rökt förr i tiden.

Rullningarna (egen teori), när de är som mest aktiva och bökar i botten får de en hel del slam i gälräftständerna, genom att simma till ytan och pressa luft genom gälräfständerna rengör de sig i munnen helt enkelt. Sutaren rullar bara när dne är aktiv, dvs när den äter som mest.

Har alig haft problemmed djupa krokningar, men iofs kör jag nästan jmt med bara 5-6cm kroktafs. Endast på stora beten, typ hel räka som jag ökar längden.

Sutaren är rolig.
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
              Nattfiske är fan det sämsta som finns på sutare. Gryning och fram till sen förmiddag tycker jag är bäst.

Har alig haft problemmed djupa krokningar, men iofs kör jag nästan jmt med bara 5-6cm kroktafs. Endast på stora beten, typ hel räka som jag ökar längden.

Sutaren är rolig.

HiHihi kul att se att du inte heller diggar kvälls/natt metet

Men "kroktafs" säger du.. är det en speciell tafs du knyter på eller menar du bara avståndet mellan krok & sänke??

Kommentera

Sutarna i mälaren utefter mina flertalet landade fiskar ligger på 1.5-2kg, någon sticker lite över men det är inte ofta.
                Förr fiskade vi vårgädda i en mälar-mar, där gick det stor sutare. Vi ryggkrokade under gäddfiske sutare på 2.6 och 2.8.
                Jag tippar levnadsbetingelserna i de vanliga delarna av mälaren är väldigt gynnsamma så det blir ett stort bestånd och konkurrensen gör de flesta hamnar på en storlek där gäddan inte tar dem så lätt. Sedan blir de inte mycket större.
                Men det spelar ingen större roll om man inte är så superkåt på att bara få stora fiskar och det räcker med roligt flötmete med ettriga sutare.

Köttet på dem vi haft som kräftbete har varit vitt, med mycket blod i. Det som sätter smak på kött är framför allt fetthalten och det är därför den var poppis som rökt förr i tiden.

Rullningarna (egen teori), när de är som mest aktiva och bökar i botten får de en hel del slam i gälräftständerna, genom att simma till ytan och pressa luft genom gälräfständerna rengör de sig i munnen helt enkelt. Sutaren rullar bara när dne är aktiv, dvs när den äter som mest.

Sutaren är rolig.

Härmapa...

Kommentera

Grindispalmis.
                  Eller bara lika observationer på olika lokaler i landet

Krok till bly såklart.

Körde en i skymundan liten men väldigt intressant sutarfiske studie och enkelhetens, med ett för de vanliga specimennissarnas tänk här i viken. Intressant som fan. Gillar chefredaktörn det hela kommer det till fiskejournalens läsarares intresse nästa år.
                  Tänket var, ta det du har och fånga sutare. Så mycket enklare än den stora massan tror. Jag hade skitkul och fick riktigt bra med fisk.
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Grindispalmis.

Krok till bly såklart.

Körde en i skymundan liten men väldigt intressant sutarfiske studie och enkelhetens, med ett för de vanliga specimennissarnas tänk här i viken. Intressant som fan. Gillar chefredaktörn det hela kommer det till fiskejournalens läsarares intresse nästa år.
                    Tänket var, ta det du har och fånga sutare. Så mycket enklare än den stora massan tror. Jag hade skitkul och fick riktigt bra med fisk.
                    Ibland hänger det mera på vad som finns mellan öronen än vad som hänger på kroken. Kör hårt med redaktören!
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Grindispalmis.

Krok till bly såklart.

Ja jag lånade sonens toppknutna 3m spö, rö-vitt bullflöte och ett majskorn...

det fungerade alldeles utmärkt.. Men det är lite roligt att krångla till det också...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                      1 svar
                      239 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Jester Burk II