Limegröna "geleklumpar" -rom? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Limegröna "geleklumpar" -rom?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Limegröna "geleklumpar" -rom?

Halloj!
    Under dagens fiske i en näringsfattig skogssjö fullkomligt vimlade det av limegröna geleklumpar i strandzonen. De var mellan 2 och 5 cm. i diameter och nästintill helt genomskinliga (svagt limegrön nyans). Kunde inte se några prickar i klumparna men antar att det handlar om nå'n slags rom? Klumparna kletade liksom fast mellan vasstråna och var varken flytande eller sjunkande.
    Så...finns någon här som vet vad det rör sig om?

Sniglar/snäckor har jag fått för mig att det är. Men det är jag inte säker på.
    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Fenomenet härstammer från senare åttiotalet. Det du hittat är antagligen källan till all världens Gello shots! Får man hänga med på nästa turen?

Kommentera

ÄR väl grodorna som leker? eller paddorna. Brukar finnas i anslutning till gäddleken..
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Njae...inte grodor...har kollat alla grodvarianter och de är inte skyldiga. Intressant teori det där om Gello shotsen......Vågar man smaka på dem?

Kommentera

Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inlägg
            Sniglar/snäckor har jag fått för mig att det är. Men det är jag inte säker på.
            Jag tror det här är den rätta lösningen.

Kommentera

Vattenloppor: Tillverkar denna smet som de sedan kapslar in sig i för att skydda sig mot att bli uppätna

Kommentera

Jag såg nåt liknande i bysjön. Där jag befann mig lekte rudorna som värst. Kanske är det rom från rudor?

Kommentera

Det är en slags cyanobakterier som lever i kolonier - jag är lite ringrostig på sorter och så men jag ska se om jag hittar nån bra bild. Det finns ett svenskt trivialnamn för fenomenet också - något i stil med sjöäpplen eller något sådant...jag vet att det inte är just sjöäpplen - men samma stil
                  Senast ändrad av CalleX; 2008-05-28, 17:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                    Det är en slags cyanobakterier som lever i kolonier - jag är lite ringrostig på sorter och så men jag ska se om jag hittar nån bra bild. Det finns ett svenskt trivialnamn för fenomenet också - något i stil med sjöäpplen eller något sådant...jag vet att det inte är just sjöäpplen - men samma stil
                    Helt rätt. Imponerande !!

Nostoc Comune heter cyanobakterien som bildar klumparna.
                    .................................................. ......................
                    :popcorn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    412 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88