hjälp med artbestämning Skrubba/rödspotta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med artbestämning Skrubba/rödspotta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

skrubba heltklart (har tagit fel på liknande fiskar ngn gång förut men prickarna är mycket tydligare på rödspättans än på skrubbans. och så ser den sträv ut på ovansidan

Kommentera

Saxar mitt svar från den andra tråden:
      "Det enklasta sättet att skilja våra tre vanligaste plattfiskar åt är att känna dem på ryggen.

Rödspättan har benknölar bakom ögonen men i övrigt är hela ryggsidan mycket glatt, både om du drar med fingret från huvudet mot stjärten och tvärtom.

Skrubban är också glatt från båda hållen på delar av ryggen men längs sidlinjen/ryggraden har den alltid fullt med små knölar, som sandpapper. Huvudet brukar också vara fullt av knölarna. I övrigt så kan resten av ryggen i varierande grad vara räckt av dessa små knölar. Vissa individer har nästan hela ryggsidan full av dem, andra har mycket lite.

Sandskäddan har inga knölar alls. Den är alltid glatt om du drar fingret från huvudet mot stjärten men om du drar i motsats riktning är den sträv eftersom sandskäddans fjäll ligger ytligt och då gör motstånd.

Sedan så har ju fiskarna lite olika utseende, teckning och kroppsform men tricket att känna på ryggen är det enklaste att skilja dem åt."

Detta är en skrubba! Den kan inte varit glatt på HELA översidan. Knottrorna längs sidolinjen syns ju tydligt på fotot precis som Wreckbender och påpekat. Detta är ett ganska vanligt utseende på en skrubba. De har ofta rostbruna fläckar och det är under 50 % av skrubborna som har bruna fläckar/partier på undersidan, i alla fall i Öresund. Det är definitivt ingen sandskädda eller rödspätta. Däremot så kan det ju vara en bastard mellan rödspätta och skrubba då dessa arter kan få avkomma tillsammans. Hur vanligt detta är kan jag inte svara på men jag tror inte det är jättevanligt och hur en hybrid skulle se ut tror jag få vet exakt. Precis som biologen säger så är det ju inget ärende som är prioriterat att utröna. Men skulle alla skrubbor som har röda fläckar var hybrider så finns det knappt några "rasrena" skrubbor i Öresund. Nästan alla strörre skrubbor har fläckar medan mindre exemplar ofta saknar dem. Denna skrubba väger väl 5-6 hg så att den skulle ha fläckar förvånar mig inte.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Jag har just fått två sådanna fiskar igår med flugfiske, de ser ut som skrubba men de är inte så lika. Faktiskt, ögonen står inte på olika sidor, vilken är en märkligt skilnad mellan de två + att färge och skinnet är olika (en är mycket mörk), med överalt beskrivning av ryggen stämmer med skruban (knollar ock sidolinje utan S)...
        Jag har läst att man kan få batsard mellan skrubba och rödspätta. Men kunde det bli så att men kan få bastard mellan skrubba och slätvar til exemple ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
        11 svar
        617 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg byggarn
        av byggarn