Fiskar i Akvarium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar i Akvarium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är också intresserad. De som vill ha abborre i sitt akvarium har nu fått följande fakta:

- Efter att akvariet är fyllt med vatten, växter etc. ska man låta det stå fisktomt i drygt 8 dagar.

- Abborrar äter som de ska och mår bra vid en temperatur runt 20-23 grader.

- På vintern föredrar abborrar ca. 7-11 grader.

- Abborren kan matas med mask, maggot, och flingor.

Frågor:

1. Kan man använda vanligt kranvatten eller inte?

2. Enligt uppgift föredrar abborren ca. 7-11 grader på vintern. Är det en rekommendation eller krav?

3. Behöver man syrepump och liknande tillbehör som i ett "vanligt" akvarium med tropiska fiskar?

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
      Jag är också intresserad. De som vill ha abborre i sitt akvarium har nu fått följande fakta:

- Efter att akvariet är fyllt med vatten, växter etc. ska man låta det stå fisktomt i drygt 8 dagar.

- Abborrar äter som de ska och mår bra vid en temperatur runt 20-23 grader.

- På vintern föredrar abborrar ca. 7-11 grader.

- Abborren kan matas med mask, maggot, och flingor.

Frågor:

1. Kan man använda vanligt kranvatten eller inte?

2. Enligt uppgift föredrar abborren ca. 7-11 grader på vintern. Är det en rekommendation eller krav?

3. Behöver man syrepump och liknande tillbehör som i ett "vanligt" akvarium med tropiska fiskar?

1. Jag har använt kranvatten men en idé vore att använda regnvatten om du kan eller spääda ut kranvattnet med sjövatten eller liknande, kranvatten innehåller en del klor och liknande som troligtvis kan ha negativa effekter på fisken.

2. -

3. Syrepump är nästan ett måste, visst dom överlever kanske utan men blir piggare och mer aktiva med mer syre i vattnet. Jag har en ganska stark pump i mitt akvarium (betesfisk) med strålen pekande mot syrepumpen så syret rör sig mer i vattnet, troligtvis gör detta ingen skildnad alls när det gäller syremängd men jag vill gärna tro det .
      Lite ström i vattnet kan inte skada, finns billiga att köpa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
        1. Jag har använt kranvatten men en idé vore att använda regnvatten om du kan eller spääda ut kranvattnet med sjövatten eller liknande, kranvatten innehåller en del klor och liknande som troligtvis kan ha negativa effekter på fisken.

2. -

3. Syrepump är nästan ett måste, visst dom överlever kanske utan men blir piggare och mer aktiva med mer syre i vattnet. Jag har en ganska stark pump i mitt akvarium (betesfisk) med strålen pekande mot syrepumpen så syret rör sig mer i vattnet, troligtvis gör detta ingen skildnad alls när det gäller syremängd men jag vill gärna tro det .
        Lite ström i vattnet kan inte skada, finns billiga att köpa.
        Då är jag med på noterna. Ni som har akvarium med gädda, aborre etc, använder ni kranvatten utspätt med sjövatten, regnvatten eller endast sjövatten?

Syrepump, absolut.

Kommentera

Håller på att bygga en bäck på tomten ca 70 m lång med en damm längst ner,ska ha bäcköring o bäckröding i den, Någon som försökt ? tips?

Kommentera

precis startat upp akvarium så redan lärt mig mycket!!!
            ha abborrar i akuarium hmmm??? det är säkert jätteskoj. temperaturen ska nog vara kring 18-20 grader varmt och om du har tillgång till näckrosor så ryck loss några och plantera i akvariumet ( abborroar gillar att "ligga" under näckrosbladen). skaffa typ 100liters omm du ska ha flera fiskar än abborrar!!! men ska du enbart ha abborrar så fungerar nog runt 50 liter. (ps: om du ska ha gäddor så tänk då att inte ta i för stora om du också ska abborrar för då käkar gäddorna upp abbisarna!!!
            tack för mig

skitfiske på er alla!!!!
            fishing is the only right!

Kommentera

Ursprungligen postat av puppe7 Visa inlägg
              Håller på att bygga en bäck på tomten ca 70 m lång med en damm längst ner,ska ha bäcköring o bäckröding i den, Någon som försökt ? tips?
              Syresätt vattnet så mycket du kan och gör en djupare damm eller liknande, tänk på dom varmaste perioderna under sommaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av abborren4 Visa inlägg
                precis startat upp akvarium så redan lärt mig mycket!!!
                ha abborrar i akuarium hmmm??? det är säkert jätteskoj. temperaturen ska nog vara kring 18-20 grader varmt och om du har tillgång till näckrosor så ryck loss några och plantera i akvariumet ( abborroar gillar att "ligga" under näckrosbladen). skaffa typ 100liters omm du ska ha flera fiskar än abborrar!!! men ska du enbart ha abborrar så fungerar nog runt 50 liter. (ps: om du ska ha gäddor så tänk då att inte ta i för stora om du också ska abborrar för då käkar gäddorna upp abbisarna!!!
                tack för mig

skitfiske på er alla!!!!
                Du behöver ha större än 100 liter för att ha Abborre i akvarium vill jag lova. Allt under 500 liter tycker jag är för litet
                Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägg
                  hej, braxen är bottensugare och borde nog hålla rent i akvariumet.

mvh anton
                  Bottenmuddrande fiskar e ascoola! Jag hade Koikarpar i mitt 325l. Det gick bra i början. Men när de blev uppåt 20 cm skitade dom ner så förbannat att jag satte ut dom i en damm så fort tempen tillät.

Mitt tips är att inte ha bottenmuddrande fiskar om du vill ha ett snyggt akvarium och inte vill rensa pumpen 2ggr/dag.
                  Team El-Ge Småland
                  http://nizzeofredde.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av puppe7 Visa inlägg

Hej!

Försök göra bäcken så slingrande som möjligt och med litet lugnare pooler. På de litet flackare delarna. Bygg s.k. "ström konsentratorer" där det behövs för att sätta bättre fart på vattnet. D.v.s. "V" formade sten formationer med en öppning i den spetsiga delen på "V"t vänd nerströms. Till bottnen, blanda finare grus med grövre dito och litet större sten block här och där på strategiska platser. Några större bitar stock som du förankrar stadigt i botten, har en bra inverkan på insekts livet.

Om det inte växer buskar eller träd utefter där du tänkt dra bäcken? Se till att plantera buskar och träd litet här och där som hänger ut över vattnet. Gärna vid poolerna.
                    Ger både fisken ett skydd och ökar på insekts livet. Pil och Sälj t.ex., är ju tacksamma t.ex. eftersom de växer fort.

Lycka till med bygget!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-12, 01:49.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                    1 svar
                    248 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Jester Burk II  
                    Arbetar...