Fiskar i Akvarium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskar i Akvarium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har haft 720l akvarie med både gädda,mört och abborre.
    Mycket roligare än vanliga akvariefiskar måste jag säga.

Gäddan står och lurar i vassen och han käka en fisk vart annan vecka ungefär, tyvärr växte han ur mitt akvarie så han fick flytta till den lokala dammen.
    och hålla fisken vid liv va inga problem, mörten käka bröd. abborren och gäddan käka mört.
    Bifogade filer
    www.brinksfiske.blogg.se

Kommentera

halloj

Allt de ni skriver är intressant. Men nu ska jag försöka få in två örningsyngel i akvariumet=)
      Men tempraturen för inte vara över 5 grader.. nån som vet nått bra sätt att få ner den?

Vad har ni kört med för ljus?
      Om ni har problem med sand och dylikt så kan ni köra med vilken sand som helst men ta gärna stenar från sjöar/vattendrag.. kolla pH med har stor betydelse!

Kommentera

fiskar

Tjena!
        Vi har i butiken ett 600 liters akvarium med havsöring i. Vi hade både laxsmolt och havsöringsyngel från början men det gick inge vidare för laxen.
        Nu är havsöringarna runt 10-15 cm och dom var 3-4 cm när vi fick dom. Äter otroligt bra, både torkade räkor(sköldpaddsmat) men framför allt småfisk, som diverse billiga akvariefiskar eller löjor.
        Vattentempen är A och O för att få dom att trivas och överleva. Vi har konstant utbyte på vattnet i akvariet, det vill säga det rinner hela tiden in nytt kallt kranvatten och på samma gång ut vatten. Annars är det svårt att kyla vattnet. Det finns kylsystem men dom är dyra....Vi prövade även med is i flaskor o dyl men det var för mycket jobb!
        Vi hade även en gädda förut som åt minst 1 mört varje dag om han fick, men dog sedan pga värmen i akvariet.
        Skickar med lite bilder...

växter kan du glömma om du ska ha kallt i akvariet och sötvatten. Alla (?)akvarieväxter ska ha varmt vatten. Du kan ta någon grön växt från en insjö möjligen. eller plast...
        Bifogade filer
        Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

Okay men om ni har kranvatten blir inte hårdheten och pH på vattnet lite olika då?
          eller släpper ni ut dom i naturen sen?
          Dom yngeln jag ska ta kommer från en bäck(bäckörning) tror du de skulle funka vet du nått bra sätt för en privat person att få ner tempen på vattnet?

Går de köpa Havsörning av er? har ni sötvatten till dom elr saltvatten?

Kommentera

Har du möjlighet så borde det gå att leda ut vattnet utomhus för avkylning.
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenny Visa inlägg
              Jag är inne på samma tanke, dvs att ha abborre i akvarium. Är det någon som vet var det skulle gå att få tag i abborryngel, gärna i göteborgsområdet eller via nätet? Har letat här på forumet men hittar inte :-)
              Abborre tycker jag är svåra att ha i akvarium, skulle hellre satsa på fiskar som
              sarv och ruda.
              Tror inte PH värdet är det största problemet med kranvattnet utan att det är behandlat med kemikalier.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                jag bara metade upp en fin abbore o hade den i ca ett halvår och bara gav den mask.
                mört där imot klarar sig inte alls länge dom får vitapricksjukan o dör rätt omgående.
                tänkte testa en gädda en gång åxå men det är inte så lätt o få tag på en liten gädda.
                hade själv abbore,mört gädda elritsa simpa öring b.röding
                de 3 första hade jag ifrån yngel ca 1cm
                av ca 20 yngel klarade sig 5 st
                och har aldrig haft en bättre snigel ätare
                de andra 3 är fisk som kräver syrerikt,kallt vatten för sin trevnad

sen köpte jag en elektrisk mal o han grillade min älskade mört som då blivit ca
                7cm fan va elak ja vart malfan fick flytta samma dag
                han han ge mig ett smakprov på sin POWER inte skönt
                stöddig för en 10 cm fisk som kan bli 1m
                Senast ändrad av mcflyfisher; 2008-12-07, 11:15.

Kommentera

Jag är inne på samma tanke, dvs att ha abborre i akvarium. Är det någon som vet var det skulle gå att få tag i abborryngel, gärna i göteborgsområdet eller via nätet? Har letat här på forumet men hittar inte :-)
                  Prova att fånga några på våren, kläm rom å mjölke och föd upp själv.
                  Svårt men några yngel borde ju överleva...

Lite googlande gav att överlevnaden är störst om tempen är mellan 15 och 18 grader... nu är det bara att köra igång. Lycka till.
                  Senast ändrad av GäddJävel; 2008-12-07, 11:26.

Kommentera

har haft ett antal gäddor abborrar mörtar
                    ta en insektshåv på våren o dra den i vassen sjögräset så
                    ska du se att du får några gäddyngel
                    och nån vecka senare kan du hitta mört o abborre på samma sätt
                    men var beredd på stor dödlighet 2-3 av 10 överlever
                    gäddor växer otroligt fort och är ca 5-10 cm på hösten
                    och äter allt som rör sig inkl sina syskon

Kommentera

Abborrar är busenkla , de tål vad som helst !!
                      En bekant hade ett 1500 liters akvarium utomhus året om .
                      Abborrarna överlevde fast det frös en tjock isskorpa men
                      mörten och gäddan strök med ganska fort.

Vi provade att ha harr i ett 375 liters strömakvarium men
                      trots att jag använde vatten och sand från älven så dog den .

Jag tror att det blev för varmt i akvariet , men den kanske
                      blev för stressad eller nånting....
                      Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                      1 svar
                      248 visningar
                      2 gillar