Riktat fiske efter grov gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktat fiske efter grov gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktat fiske efter grov gädda

Hej!

Jag vill här göra en tråd som inriktar sig på att verkligen suga upp det bästa av tips för bli bättre på att oftare få grov gädda. Hoppas framförallt att "David L" och "Old Firehand" svarar utförligt på mina frågor, men andra får självklart bidra också, men hoppas på genomtänkta svar och att vi håller oss till ämnet. Jag kan grunderna och har viss koll på läget, läst tidningar, sett filmer, men känns som jag inte kommer någon vart och vill bli mycket mer effektiv. Jag kommer mest fiska i trakten runt Östersund och då i stora djupa, klara sjöar och kanske även Indalsälven samt i Lule älv+skärgård samt Råne älv+skärgård. Jag vet att ingen regel utan undantag och har försökt mycket på egen hand, så inga ironiska svar eller typ använd sökfunktionen, du får väl pröva dig fram själv osv sånt fattar jag.

Hur hittar jag bästa ställena för grov fisk i en älv? sjö? skärgård? Vad skall jag titta efter, hur går jag tillväga? Hittar fisk gör jag ofta men sällan grov fisk.

Har inte ekolod, men har insett att det vore ett stort plus för att spara tid i letandet efter bra platser. Vilket rekommenderar ni för en klen budget? Finns det en billig men hyfsat bra variant med gps funktion som man kan lägga in sjökort i? Vill ju kunna spara bra platser jag hittar för att lätt hitta dit igen och bara lägga tid på bra platser.

Har börjat lite med jerkbait och skaffat mig en grund med buster, big bandit och salmo slider i dels några provocerande färger och dels i några naturliga fiskimiterande färger. Har börjat få fisk allt oftare och tycker det är en himla rolig metod. Vilka färger, storlekar tycker ni är bäst för att ofta få grov fisk? Vad är mest effektiva invevningen av dem? Tänker då på främst vår och höst.

Bör jag bara fiska med jerkbait vår och höst och köra djupt mete på sommaren? Föredrar ni flötestrolling eller uppankrat mete? Vad är effektivast på sommaren för grov fisk?

Vad säger ni om trolling på djupet med riggar? Vilka beten använder ni då? Vill köpa djupriggar så småningom för att även kunna trolla lax, öring, röding, kanadaröding, gös, vilka riggar är bäst för ett ganska lågt pris? Har en ganska liten båt på ca 4 m så blir bara en eller två riggar. Vad blir lagom lodvikt och lämplig modell? Kommer nog sällan fiska djupare än 30 m.

Vintern i norrland är det is många månader, så vilka är era bästa tips för ismete? Vilka dagar och framförallt tider på dagen skall jag försöka fiska? Temp, väder, vind? Bäst storlek på betesfisken? Bästa tacklet för minst missade hugg? Vilka krokar tycker ni är bäst? Funderar på Owner eller Gamakatsu, vilken är enligt er bäst?

Kommer säkert med fler frågor men får börja någonstans...

Bör väl också säga att jag kommer ha begränsat med tid, kommer kanske kunna fiska en dag i veckan eller i perioder två-tre dagar i veckan och vissa veckor inget alls. Kommer nog också fiska själv för det mesta i min lilla båt. Men vill som sagt få grov gädda ofta, hellre färre fiskar men betydligt högre snittvikt.

Har ingen trailer heller och tänker att det kanske vore bättre att lära sig ett eller två vatten riktigt bra istället för att flacka runt, hellre kvalitet än kvantitet. Om jag nu skaffar en trailer längre fram, har ni några tips?

Vad tror ni om varianten att köpa ett billigt enkelt ekolod typ Eagle för 2000 kr och en vanlig liten gps för 1500 kr? Blir det bättre än en kombinerad maskin som kanske itne är speciellt bra på något? Vad är mest driftsäkert, håller i många år, funkar bra och lätt att använda?

Har även hört att man kan importera billigt och då få ekolod, riggar och sånt för halva priset? Då skulle jag ju kunna få två kompletta Cannonriggar och ett Eaglelod för kanske ca 5000 kr totalt, vad säger ni om det, vore det bra nybörjaruppsättning? Är E-bay bra att köpa från? Skall man då köpa från USA eller Tyskland, blir väl färre tillägg från Tyskland, vad blir billigast i slutänden?

Kommentera

Tycker inte du behöver riggar, inte inledningsvis iaf.
      Vid trolling efter pelagiskgädda är det vanligt att fiska lite grundare ca 1-7meter.
      Viktigt att fiska i vatten som man vet innehåller stor gädda, planering är viktig.
      Kolla fångstdatabaser efter stora fiskar tagna nära dig. I stora vatten är wobblertrolling en bra start, när du hittar hotspotsen kan du markera dom i din nya gps och sedan återvända med betesfisk för lite slowtrolling.
      Köp ett ekolod, är a och o för effektivt fiske.
      Skickar med en bra länk för dig, lycka till!

Kommentera

Det viktigaste av allt är att välja vatten och tidpunkt med omsorg. Kolla var det fångas stor fisk och när. Har sjävl inte mycket koll på det norrländska gäddfisket, men det finns det andra som har, fråga.

Ett kombiinstrument med kartplotter/ekolod är ganska dyrt, du kommer ganska långt med en handgps ( för fart och mjlighet att sätta waypoints) och ett ekolod.
        Vill du främst se djup och temp räcker det med ett enkelt Cuda, men vill du använda lodet för att se betesfisk och gäddor på ett överskådligt vis (kan vara bra vid pelagisk trolling) tycker jag att du skall satsa på ett Lowrance X125.

Riggar använder jag nästan aldrig till gäddfiske, tycker man får mest snipor nere på djupet där jag fiskar.

Alla får hitta sina favoritbeten, finns mängder som funkar. Själv tycker jag att beten med ganska diskret gång och naturliga färger ger bäst snittvikt i de allra flesta fall.
        Gädda & Jäger
        www.gaddajager.se

Kommentera

I norrland finns det ju många spricksjöar, d.v.s djupa och avlånga. Där borde pelagisk trolling med stora wobblers funka bra! Jag har en Fiske-Feber nr5 2007 där det finns en artikel av John Zafaradl där Christer Lindström och Joakim Eriksson fiskar riktigt stor gädda i sådana vatten, och där finns det massor med bra tips! Kolla med Fiske-Feber om dom har något nummer.

Något annat som jag tycker borde funka är stora mjukbeten, typ Bulldawg Magnum eller liknande. Men jag kan dock inte säga något om med egen erfarenhet...

Pontus

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Tackar för svaren. Ekolod och gps är nog viktigt för att hitta fisken, vilket nog varit mitt huvudproblem många gånger, jag får helt enkelt skaffa det snarast. Något förslag på en bra gps som ändå är billig? Har fått för mig att Garmin är hyfsat bra, stämmer det? Hoppas få svar på resten av frågorna med.

Kommentera

Fins det grov fisk där du fiskar så är tid allt som behövs.. går många bomturer innan den store sitter där.. för 2 år sedan hade jag inte fått många gäddor över 5kg men sedan jag börjat fiska ofta i ett vatten som jag vet håller grov fisk får jag inte så många men oftast stora fiskar. har haft flera turer med 0 hugg men även turer med 6 fiskar landade då den minsta vägt 7kg. vi har tagit ett par över 11kg men ingen Riktig gris men nu kan man vattnet och då är det mycket lättare.. så mitt tips är.. köp ekolod och gps. är det djupt vatten så kör hellre ytligt fiske en djupt.. dem stora gäddorna behöver inte va rädda och rör sig pelagiskt medans dem små gömmer sig längs botten och inne i vassen.. på våren testa jerka på grundområden "lekområden" sommaren ute i sjön pelagiskt. hösten in mot grundare vatten och skarpa kanter mot djupare vatten. vintern, grymt effektivt att ha en mört hängandes 1-2 meter under isen trots det e 10 m djupt.

Kommentera

Hej Sam Bonanza; När det gäller dig har jag lite dåligt samvete! Jag har läst igenom alla dina frågor om "Fiske efter Stor Gädda". Det skulle ta mig massor av timmar att besvara dina frågor. Just nu har jag varken energi eller tid att fördjupa mig i och besvara frågorna på ett tillfredsställande sätt. Mitt tips är därför att du går in på www.fiske.nu, där jag skrev en hel del tips förr, men ledsnade på allt bråk där. Gör så här: Gå in på www.fiske.nu. Klicka på Planket. Då får du på höger sida upp en sökruta. Lägg in "OF fisketips" i sökrutan och då hittar du många av mina bästa gäddfisketips från förr.

Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2008-10-05, 19:22.

Kommentera

Tack igen för era svar!

Gick in och läste på det där planket, fanns ju mängder av tips där från dig och många av dem bra och tänkvärda. Inte illa att du tagit 7 gäddor över 10 kg på samma vobbler på en dag! Och sammantaget 150 gäddor på över 10 kg på swim-whizz och ciscokid, man blir ju lite imponerad alltså! Jag har bara en av varje i tigerfärg gulsvart på ciscokid är det den lilla sjunkande coh på swim-whizz nr 64, har du fått bra på den färgen? Jag har dock den flytande vilken ögla går den bäst på tycker du? Vilka färger mer kan du rekommendera som riktigt bra förutom 63? Blir sugen på att skaffa ekolod nu och börja leta upp fina branter och fiska av dem, skall bli intressant att se hur lång tid det tar innan jag märker ett tydligt lyft i mitt fiske efter att ha skaffat ekolod. Har inga orimliga förväntningar, men det borde bli en klar förbättring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
                    Tack igen för era svar!

Gick in och läste på det där planket, fanns ju mängder av tips där från dig och många av dem bra och tänkvärda. Inte illa att du tagit 7 gäddor över 10 kg på samma vobbler på en dag! Och sammantaget 150 gäddor på över 10 kg på swim-whizz och ciscokid, man blir ju lite imponerad alltså! Jag har bara en av varje i tigerfärg gulsvart på ciscokid är det den lilla sjunkande coh på swim-whizz nr 64, har du fått bra på den färgen? Jag har dock den flytande vilken ögla går den bäst på tycker du? Vilka färger mer kan du rekommendera som riktigt bra förutom 63? Blir sugen på att skaffa ekolod nu och börja leta upp fina branter och fiska av dem, skall bli intressant att se hur lång tid det tar innan jag märker ett tydligt lyft i mitt fiske efter att ha skaffat ekolod. Har inga orimliga förväntningar, men det borde bli en klar förbättring.
                    Hej Sam Bonanza; USA´ s genom tiderna skickligaste Muskie Guide Homer LeBlanc introducerade en träprototyp av en 7" Swim Whizz i Lake St Clair år 1955.Två år senare, 1957 började Homer serietillverka Swim Whizz i cycolacplast de dagar han inte guidade och trollade efter muskie med sina kunder i Lake St Clair. Många år senare, 1972 läste jag om Homer LeBlancs otroliga fångster av Monster Muskies i tidningen Fishing Facts. Jag köpte ganska många Swim Whizz 1973 i storlekarna 4", 6" och 8" från Best Tackle Mfg, Michigan (Homer LeBlancs lilla företag hemma i villans garage) och började fiska med Swim Whizz som resulterade i helt otroliga fångster av gädda och gös i Östersjön och Mälaren.

Den långsamt sjunkande modellen, Nr 5 av Swim Whizz är enbart för spinnfiske och den simmar yvigast och mest lockande om du har tafsen i den främre öglan närmast nosen. I den bakre, övre öglan går Nr 5 stelt som en pinne i vattnet eller vickar med kort, vibrerande gång. Modellerna Nr 6 och Nr 7 fiskar bäst när tafsen sitter i den bakre, övre öglan. I den främre öglan går de yvigt och högt i vattnet.

Mina egna favoritfäger på Swim Whizz är 02, 12, 33, 53, 63, 64 och 91. Färger väljer jag efter fiskevatten, väder och årstid. Gröna och gul/gröna (04, 11 och 12) går bra på våren när abborren och gäddan leker. Blåkromade (02 och 32), guldgröna (33), blågulgröna (91) samt blåvita (21) går bra på senvåren i Östersjön när strömmingen kommer in mot stränderna för lek. Abborrfärgade (11 och 12) samt Tiger Stripe (64) fiskar grymt bra vid abborrleken och hela sommaren. Orange och röda (01, 08, 25, 38, 53 och 63) är rena aggressionsfärger och drar alltid på sig hugg när gäddan är i tagen. Skulle jag bara få välja fem färger att spinnfiska gädda med blir det modellerna Nr 5 (sjunkande) och Nr 6 (flytande) i färgerna 02, 12, 33, 63 och 91.

De olika färgerna på Swim Whizz hittar du på www.trumman.com om du klickar på SWIM WHIZZ och vidare på FÄRGFÖRTECKNING.

Att ha ett bra ekolod i båten är för att du ska kunna se vad som finns och dyker upp under båten. Att fiska från båt när du saknar ekolod och inte ser sjöbotten längre är som att gå i skogen med förbundna ögon. Jag paddlar hellre båten med ett öskar än lämnar ekolodet hemma.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    425 visningar
                    0 gillar