Fiska ål. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska ål.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska ål.

[FONT="Verdana"]Är det någon som har koll på hur och vart man fiskar ål? Har ingen koll alls på detta, men skulle vilja prova. [/FONT]
    [FONT="Tahoma"]En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst[/FONT]

Öhhh, tycker verkligen inte du ska fiska ål alls då den är rödlistad och utrotningshotad.

Kommentera

Det är m a o förbjudet att fiska ål för de flesta...

Kommentera

Jag har ganska bra koll och i mina ögon spelar det ingen roll om man fiskar eller ej. Dock är det förbjudet längs stora sträckor, kartor kan du hitta på fiskeriverkets hemsida. Jag hade kontakt med en på ovan nämnda myndighet och han sa att sportfiske var tillåtet där ålen bedömdes ha liten (eller ingen) chans att vandra ut ifrån. Tre kraftdammar från kusten är en bra regel men kolla kartorna först.

Kommentera

Finns lista på sportfiskarnas hemsida över vattendrag som är 3 vandringshinder eller högre ovanför havet. Dessa vatten är det tillåtet att fiska ål i.

Kommentera

Här har du en länk till var det är lagligt att fiska Ål. http://www.sportfiskarna.se/aktuellt/notiser.asp?Id=856
            I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
            http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
            http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Det kan vara bra(?) att tala om att ovanstående lista gäller tillåtna ställen inom förbudszonen.

Kommentera

Men hur är det egentligen med t ex dammar som inte överhuvudtaget har anknytning till havet men där det ändå finns en och annan ål pga gamla utplanteringar?
                Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inlägg
                  Men hur är det egentligen med t ex dammar som inte överhuvudtaget har anknytning till havet men där det ändå finns en och annan ål pga gamla utplanteringar?
                  Ålen gör sig ju inte bet, den behöver ingen vattenväg för att vandra så min tro är att ligger dammen inom förbudszonen så gäller fiskeförbud.

Kommentera

Åfan! Hae ja ingen aning om!
                    [FONT="Tahoma"]En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                    1 svar
                    239 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Jester Burk II  
                    Arbetar...