Öring i mindre å - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öring i mindre å

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
    Trots alla mothugg jag fått så står jag på mig angående det jag skrev!
    Anledningen är att jag har mycket erfarenhet av öringfiske sedan barnsben i olika vatten och dels är jag påläst om öringar och dess olika utseenden. Jag har fiskat vild bäcköring i flera åar och även inplanterad öring i andra åar och man ser tydligt skillnaden.

Det stämmer att alla öringar givetvis är samma art, havsöring, insjööring, bäcköring och odlad öring, men en odlad öring ser definitivt annorlunda ut än en vild bäcköring och man kan faktiskt se skillnaden ganska lätt om man har den framför sig eller om kortet är tydligt!

Vilda bäcköringar kan skilja sig utseendemässigt i olika vatten som t.ex. antalet prickar m.m. Bilden på din öring är lite otydlig men den ser fortfarande ut att vara odlad då den verkar sakna vissa tecken på vild bäcköring såsom vita streck på fenorna, guldgul buk, olivgrön rygg m.m.
    Den ser ut att ha det typiska "bleka" utseendet som de odlade öringarna har!

De vilda bäcköringarna når sällan några högre vikter även om det givetvis händer. Det finns ett svenskt rekord för "äkta bäcköring" och jag tror det är 4 eller max 5 kg...en odlad öring kan väga så mycket redan vid inplanteringen i ån och får alltså INTE räknas som rekord!!
    Så visst kan någon med kunskap och erfarenhet se skillnad, annars skulle det inte gå att ha sådana rekord!

M.v.h. PederE

Enligt din beskrivning skulle denna bleka öring vara odlad. Det är den inte.
    Och med detta tänker jag inte fortsätta denna diskussion.
    Ingat agg mot dig Peder, vill bara göra dig uppmärksam på att det inte är så lätt att se skillnad som du vill tro.
    Bifogade filer
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Enligt din beskrivning skulle denna bleka öring vara odlad. Det är den inte.
      Och med detta tänker jag inte fortsätta denna diskussion.
      Ingat agg mot dig Peder, vill bara göra dig uppmärksam på att det inte är så lätt att se skillnad som du vill tro.
      Enligt min beskrivning skulle öringen på din bild vara odlad...eller en insjööring.
      Törs påstå att öringen på din bild inte är en vild bäcköring!

När du trodde att jag inte skulle orka mer...

Ha, ha, måste skratta lite åt det här! Börjar bli smått vansinnigt Har inget agg mot dig eller någon annan heller

Var bara tvungen att svara igen då tråden handlat om huruvida man ser skillnad på en vild bäcköring och en odlad öring, inte insjööring.

Att se skillnad mellan en insjööring och en odlad öring är enligt mig väldigt svårt, om inte rent omöjligt!?
      De ser ju i princip likadana ut!

Och med detta tänker jag inte fortsätta denna diskussion

M.v.h. PederE
      Senast ändrad av PederE; 2009-07-10, 01:58.

Kommentera

Jag vill också göra ett sista inlägg...

Peder, du tycker inte det blir konstigt när du tror dig veta bättre än alla andra vad för slags öring deras lokala vatten innehåller?
        Det finns ju faktiskt fler gamla fiskerävar här som fiskat lika mycket som du, ja kanske mer.

Dessutom (ja, bara för att vara petig ) så handlade inte tråden om huruvida det var en bäcköring eller en odlad öring utan om det var en bäcköring.

Vidare tror jag inte du läste mitt näst sista inlägg särskilt ordentligt...

och nu avslutar jag detta jag med, genom att helt enkelt ge mig ut och fiska... till exempel öring.

Kommentera

Oerfaren flugfiskare

När ni ändå är i öringstagen tänkte jag ställa en fråga till alla öringsfiskare, hur ser man skillnaden på hona och hane? Är det fenorna eller färgen man ser?
          Åker till Ammarnäs i morgon bitti, och vad jag vet är det väldigt mycket restriktioner.

Kommentera

Som fiskeribiolog vill jag här upplysa om att det iallafall ibland är helt omöjligt att avgöra bara av utseende om en öring är vild eller odlad. Tillochmed kön och art kan vara helt hopplöst att avgöra bara av att titta på fisken och ännu värre om man bara har ett foto att utgå ifrån. Det finns fall där DNA-undersökning behövs för att avgöra om en fisk är lax, öring eller hybrid.
            Gällande kön finns det ju som i länkarna ovan en hel del att gå på för "typfallen" men det är ofta i verkligheten, särskillt om det är långt innan lekdax svårt att se utan att sprätta upp fisken och kolla.
            Gällande färg och teckning på öring kan öring överallt se ut hursomhelst.. Knallblanka nästan laxlika i små skogsbäckar likväl som guldgula och mörkbruna långt ute i havet. En i sanning mångformig art.
            Senast ändrad av Skalle; 2009-07-14, 11:59.

Kommentera

Det är stor skillnad på öringar från olika vatten. I piteälven är dom blanka medans i Abmorälven(rinner ner i piteälven) är dom bruna.
              bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Jag röstar på att man INTE kan se på ett foto om den är inplanterad eller inte.
                Avgörande är stam, vattenförhållanden och en rad andra faktorer som nämnts ovan.
                Ljusförhållanden, väder och kameran spelar in så fotot behöver inte visa en sann bild heller.
                Skulle vara intressant om författaren av tråden kunde avslöja vart bilden är tagen så att man kan avgöra om där kan finnas inplanterad fisk över huvud taget.

Kommentera

Eller, varför inte helt enkelt LITA på trådstartaren och betrakta den som vild?

Kommentera

Vita fenkanter...

...däremot som Peder beskriver, har jag aldrig sett på någon typ av Öring. Röding och bäckröding har vita fenkanter, odlad såväl som vild. Om någon har en bild på en öring med vita fenkanter vill jag gärna se den.

Kommentera

Min okunnighet visade sig snart efter förra inlägget då jag nu har lyckats dra upp ett par Öringar med vit kant på "analfenan" eller vad man ska kalla den som sitter längst bak på undersidan av fisken. Sorry!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Pellepaltnacke, 2025-02-08, 21:36
                      2 svar
                      455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Pellepaltnacke  
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38