Öring i mindre å - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öring i mindre å

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En öring helt enkelt! Fisken var fin och jag är nöjd! Tack för visat intresse
    Mvh Linus

Kommentera

Fin öring.

Ang färgen på öringen, det beror helt på hur omgivningen ser ut.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av thetrias Visa inlägg
        Jag tog denna lilla godbiten för knappt en timma sedan i en liten å. Det påminner mycket om en bäcköring, men bör inte dessa vara gulare eller brunare? :s Min första öring för övrigt, där av denna kanske mindre intelligenta fråga.
        Trots alla mothugg jag fått så står jag på mig angående det jag skrev!
        Anledningen är att jag har mycket erfarenhet av öringfiske sedan barnsben i olika vatten och dels är jag påläst om öringar och dess olika utseenden. Jag har fiskat vild bäcköring i flera åar och även inplanterad öring i andra åar och man ser tydligt skillnaden.

Det stämmer att alla öringar givetvis är samma art, havsöring, insjööring, bäcköring och odlad öring, men en odlad öring ser definitivt annorlunda ut än en vild bäcköring och man kan faktiskt se skillnaden ganska lätt om man har den framför sig eller om kortet är tydligt!

Vilda bäcköringar kan skilja sig utseendemässigt i olika vatten som t.ex. antalet prickar m.m. Bilden på din öring är lite otydlig men den ser fortfarande ut att vara odlad då den verkar sakna vissa tecken på vild bäcköring såsom vita streck på fenorna, guldgul buk, olivgrön rygg m.m.
        Den ser ut att ha det typiska "bleka" utseendet som de odlade öringarna har!

De vilda bäcköringarna når sällan några högre vikter även om det givetvis händer. Det finns ett svenskt rekord för "äkta bäcköring" och jag tror det är 4 eller max 5 kg...en odlad öring kan väga så mycket redan vid inplanteringen i ån och får alltså INTE räknas som rekord!!
        Så visst kan någon med kunskap och erfarenhet se skillnad, annars skulle det inte gå att ha sådana rekord!

M.v.h. PederE
        Senast ändrad av PederE; 2009-07-08, 01:03.

Kommentera

Möjligt att den är odlad då.
          Jag har iallafall svårt och se skillnaden. Men du har möjligtvis rätt eftersom du verkar säker.
          Berätta gärna mer om hur en inplanterad öring kan kännas igen förutom den bleka färgen. Har aldrig hört om att dem kan se olika ut förutom trasiga fenor och möjligtvis lite missbildat huvud.

Peder, bifogar en bild på en öring jag fick. Kan du se om den är odlad eller ej? Skulle vara intressant och veta. Iomed att den är tagen i ett relativt känt vatten där jag vet att det en gång i tiden har sätts ut öring som stöd.
          Jag tror den är vild.
          Kan tillägga att den helt saknade röda prickar.
          Bifogade filer
          Senast ändrad av karki; 2009-07-08, 00:56.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
            Möjligt att den är odlad då.
            Jag har iallafall svårt och se skillnaden. Men tvivlar inte på att du har rätt eftersom du verkar säker .

Peder, bifogar en bild på en öring jag fick. Kan du se om den är odlad eller ej? Skulle vara intressant och veta. Iomed att den är tagen i ett relativt känt vatten där jag vet att det en gång i tiden har sätts ut öring som stöd.
            Jag tror den är vild.
            Det tror jag med!

Kommentera

Här är adresser till en vild bäcköring jag tagit och även en odlad öring.

Här är en länk till en infosida för de som tvivlar:

Senast ändrad av PederE; 2009-07-08, 01:20.

Kommentera

Egentligen är det väl inget att "tjafsa" om men... röda prickar är ingen garanti för att det är en bäcköring. Röda prickar är snarare en indikation på en ung öring. Många öringstammar har röda prickar, till och med små havsöringar.

Visst kan man kanske se generella regler för hur de ser ut men variationerna är så otroligt många att det är svårt. Jag har fått bäcköringar som är "klassiskt" tecknade som de på bilderna länkarna visade men även öringar som sett ut som nystigen havsöring. Miljön är den viktigaste faktorn i färgvariationerna.

Dock säger jag inte att det är omöjligt att se vad som är vad... bara att det är mycket svårt med många källor till feltolkningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                  Egentligen är det väl inget att "tjafsa" om men... röda prickar är ingen garanti för att det är en bäcköring. Röda prickar är snarare en indikation på en ung öring. Många öringstammar har röda prickar, till och med små havsöringar.

Visst kan man kanske se generella regler för hur de ser ut men variationerna är så otroligt många att det är svårt. Jag har fått bäcköringar som är "klassiskt" tecknade som de på bilderna länkarna visade men även öringar som sett ut som nystigen havsöring. Miljön är den viktigaste faktorn i färgvariationerna.

Dock säger jag inte att det är omöjligt att se vad som är vad... bara att det är mycket svårt med många källor till feltolkningar.
                  Röda prickar är inte - som du skriver - ett bevis på en ung öring!
                  Bäcköringar behåller ungdomsdräkten hela livet, alltså även de röda prickarna!
                  Känns som diskussionen börjar spåra ur men läs gärna det som står i texten jag länkade till

Vill tillägga att jag inte försöker framstå som någon expert, utan jag skriver bara vad just jag tror!
                  Senast ändrad av PederE; 2009-07-08, 18:56.

Kommentera

Vilka färger en öring får beror mer på vad den äter än om den är odlad. (I samma vatten kan en öring ha rosa eller vitt kött beronde på vad den äter. bara en jämförelse)
                    Även födan och framförallt storleken på vattnet avgör hur stor fisken kommer att bli.
                    En bäcköring som flyttas till en sjö kommer att bli stor. Är fisken då en bäcköring eller en insjööring??
                    Blir en bäcköring som simmar ut i havet en havsöring eller fortsätter den vara en bäcköring??
                    En mörk bäcköring som simmar ut i en sjö eller hav kommer att bli silverblank.
                    Så att säga att en viss fisk är odlad eller ej bara genom att titta på dess färger håller jag inte med om. En odlad eller naturlig uppvuxen fisk i samma vatten kan man inte se skillnad på.

/Jörgen
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
                      Röda prickar är inte - som du skriver - ett bevis på en ung öring!
                      Bäcköringar behåller ungdomsdräkten hela livet, alltså även de röda prickarna!
                      Känns som diskussionen börjar spåra ur men läs gärna det som står i texten jag länkade till
                      Jaja, jag skulle inte vara lika tvärsäker som du är. Jag är nog väldigt odogmatisk i min tolkning av verkligheten...

Tycker Guideline fick till det rätt bra också.
                      Senast ändrad av GäddJävel; 2009-07-08, 19:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Pellepaltnacke, 2025-02-08, 21:36
                      2 svar
                      455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Pellepaltnacke  
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38