Gös-beteende?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös-beteende??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös-beteende??

Hej!

Var ute på sjön en tur idag & skulle korsa denna för att fiska gädda på andra sidan. Mitt ute på sjön där det är 7-8 meter djupt & inga grund i närheten såg jag en fisk som vaka. Ja stanna direkt för att se om den visa sig igen. Då ser jag till min förvåning att det hoppar & simmar gös i ytan överallt. Fiskarna var uppskattningsvis mellan ½ & 3 kg stora. Ibland såg man flera på samma ställe. Jag testa att fiska med allt jag har i väskan bla gul/orange gösvobbler, olika skedar, spinnare, olika rapalavobblers i olika färger mm men inte ett hugg. Är detta ett vanligt beteende eller? Hugger dom i detta stadie & vad bör jag använda för bete? Vore intressant att höra vad ni med erfarenhet av Gös säger om detta.

/Coma

Är det verkligen ingen som har vart med om detta????????

Kommentera

Jag själv har inte varit med om något liknande... Men hörde av en kompis som en sommarmorgon såg ca 10-15 gös stå med ryggfenan ovanför ytan och stekte.

Kommentera

Haha vore inte helt fel att ha ett bra gösfiske på popper Det är nog ingen vanlig syn..

Kommentera

Vanligt förekommande i sjöar med mycket gös. Smågösen går gärna i stim och jagar i grupp (likt borren). Ibland driver den upp småfisk i ytan (likt borren) och då kan man få se dem. Jag tycker det är rätt vanligt att se jagande gös i ytan. Sävligt jagande med "småplask" och ryggar som visar sig i ytan. Inga kraftiga plask som när gäddan jagar.

Kommentera

Jag såg samma sak för ca: 2 år sen. Mitt ute på frivattnet. Gösar som simmade med ryggfenorna i i ytan. Mitt i natten var det. Det var kolsvart ute.
            Dem var dock omöjliga att få och hugga. Testade popper, vobbler och skeddrag.
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Okaj tack för lite svar. Kanske ska ta fram håven nästa gång de händer...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
              5 svar
              425 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Grabbn88  
              Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10