När att fiska havsöring ( å ) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När att fiska havsöring ( å )

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När att fiska havsöring ( å )

Hej, jag undrar när man ska vara ute ca om man vill fiska havsöring och delvis lax i en å, inte jätte stor men inte liten heller, lagomstor kan man säga.

har hört på våren och hösten är det bäst,

går dem upp i ån på våren sedan på hösten vandrar dom ner ? eller hur är det ?

Nu mitt på sommarn finns de bara småöring , och harr.

Så jag undrar när man ska vara framme med flugorna och skeddragen och allt vad det nu är... några som har några speciella cirka datum när ni börjar fiska efter havsöring så skriv dem gärna, även fast de är olika från ställe till ställe

/yr fiskare

Antar du menar ljustorpsån och har det regnat lika mkt i västernorrland som här i jämtland kan det nog bli läge snart där. Laxen som stiger i ljustorparn kan inte vara alltför många men havsöring är det ju en del. De blanka som är uppe o snurrar i maj går upp, är några veckor i ån och drar ut igen, de som går upp under sensommar och höst leker senare på hösten och går sedan ut till våren igen.

Vid bra med vatten kan lekvandringen börja mitt i sommarn så ut och testa nu du.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skalle Visa inlägg
      Antar du menar ljustorpsån och har det regnat lika mkt i västernorrland som här i jämtland kan det nog bli läge snart där. Laxen som stiger i ljustorparn kan inte vara alltför många men havsöring är det ju en del. De blanka som är uppe o snurrar i maj går upp, är några veckor i ån och drar ut igen, de som går upp under sensommar och höst leker senare på hösten och går sedan ut till våren igen.

Vid bra med vatten kan lekvandringen börja mitt i sommarn så ut och testa nu du.
      Stötte på en björn där härom dagen ! inte kul !

Kommentera

Tycker själv att ett björnmöte i norra jämtland var en av årets höjdpunkter. Fick se den på nära håll på andra sidan en å, hur häftigt som helst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Skalle Visa inlägg
          Tycker själv att ett björnmöte i norra jämtland var en av årets höjdpunkter. Fick se den på nära håll på andra sidan en å, hur häftigt som helst!
          andra sidan ån ja ! här handlar det om 5-10 meter ifrån :P

stog på en sandbank och på stigen bakom upp mot skogen knakade det till och så kom det en björn och gick förbi kollade lite på oss och fortsattt

Kommentera

En gång för några år sedan fiskade jag i mjällån, (uppe på härnösandssidan) det var varmt som satan så jag slängde av mig vadare o paltor på en stranden och tog ett litet dopp några minuter... När jag gick upp igen var det ett fint björnspår mellan kläderna och vattnet i ler/sandbanken.. Björnen hade således gått förbi mig på högst 5m håll bakom ryggen på mig utan att jag märkte nåt.. Var vid ljustorparn var ditt björnmöte?

Kommentera

Ursprungligen postat av Söråkersflugan Visa inlägg
              Hej, jag undrar när man ska vara ute ca om man vill fiska havsöring och delvis lax i en å, inte jätte stor men inte liten heller, lagomstor kan man säga.

har hört på våren och hösten är det bäst,

går dem upp i ån på våren sedan på hösten vandrar dom ner ? eller hur är det ?

Nu mitt på sommarn finns de bara småöring , och harr.

Så jag undrar när man ska vara framme med flugorna och skeddragen och allt vad det nu är... några som har några speciella cirka datum när ni börjar fiska efter havsöring så skriv dem gärna, även fast de är olika från ställe till ställe

/yr fiskare
              Några hållpunkter:
              på vårfisket fiskar du stort och djupt. Vanligen under mars, april och kanske en bit in i maj månad. När vattentemp kommit upp i ca 13°C rasar all havsöring ut ur ån och då får du vänta till sensommaren-hösten. Men i år har det ju regnat en del och som Skalle tipsade om: ut och fiska nu, kanske lite sent nu t.o.m. men det bör ha stigit en hel del öring nu i alla fall.

Laxen stiger inte upp i ån om våren men om sommaren-sensommaren tidigast. Den kan du oxå fiska efter f.o.m. nu. Ha alltid koll på vattentemperaturen.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
              11 svar
              615 visningar
              0 gillar