Nattfiske efter abborre och gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattfiske efter abborre och gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nattfiske efter abborre och gädda

Jag råkar ha privilegiet att bo i den del av världen där det är ljust dygnet runt den här tiden på året. Den logiska konsekvensen av detta blir naturligtvis att det går alldeles förträffligt att fiska mitt i natten utan ökad risk att snubbla på nåt man inte såg eller klanta sig med utrustning p.g.a suboptimala ljusförhållanden. Frågan är bara om firrarna är på hugget då. Det sägs ju att abborrar och gäddor är som mest aktiva i anslutning till solens uppgång(för närvarande kring 02 tiden) samt nedgång(för närvarande kring 23 tiden).

Kortfattat; Södra Västerbott'n. Mitt i sommarn. Nattfiske efter tidigare nämnda arter. Erfarenheter mottages tacksamt.
    All you need is Lubb.

Fiskarna har ju olika huggperioder på olika platser. Standard perioderna är ju dom du nämner..

Jag fiskar en hel del natt om somrarna, mest för skojs skull, och man märker tydligt när det är dödperiod eller om det är fisk i rörelse.
    Det är ganska lätt att läsa av omgivningen, småfisk, ljud från vass.
    Tror yttre faktorer påverkar så som vind och ljud, men exakt vad verkar ingen kunna röna ut.

Vi får nästan alltid fisk när vi är ute om natten, ibland bara en slumpfisk då det verkar som vi nästan fastnat i fisken och inte tvärt om.
    Men ibland kan det smälla på riktigt bra. Men som sagt, huggperioderna kan te sig helt annorlunda i ditt vatten...
    mvh Andreas
    http://www.fiskereflex.se/

Kommentera

Finns det kräftor i sjön så är abborrarna igång nattetid och jagar dem när kräftorna kryper ur sina hålor för att vara aktiva på natten.
      Speciellt stor abborre kan nischa in sig på kräftor!
      Ang gäddan så vet jag inte,har dock fått en gädda när jag trollade gös förra sommaren vid midnatt,tror dem hugger om nåt kommer nära och dem blir intresserade men dem är väl inte aktiva i samma utsträckning som gösen
      Min fiskeblogg:
      www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Det finns en gäddmetarfilm med han killen med dreads där de metar gädda på natten.
        Tror de tar upp en del saker där, typ att det var en sjö där ryktet gick att de var aktiva om nätterna.

Kolla upp den filmen kanske?

Kan det vara "Gädda, The movie" eller något sånt den heter?

Edit: Gädda the movie part 3-4.
        Senast ändrad av joens; 2016-02-26, 08:40.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Det finns en gäddmetarfilm med han killen med dreads där de metar gädda på natten.
          Tror de tar upp en del saker där, typ att det var en sjö där ryktet gick att de var aktiva om nätterna.

Kolla upp den filmen kanske?

Kan det vara "Gädda, The movie" eller något sånt den heter?
          Ja, det är rätt titel på filmen. Om jag kommer ihåg rätt var det ett privat P&T-vatten som "Gädd Joel" och hans polare fiskade rätt hårt ett tag där fisken helt enkelt slutade nappa på dagarna. Dom kom då på den lysande (?) idén att fiska på natten istället....

Kommentera

Men är det inte ljusförhållandena snarare än klockslaget som avgör?
            Om ingen rättar mig så hade jag definitivt testat nattfiske däruppe!
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag tror att trådskaparen i den här tråden är ute efter nattfiske när solen inte har gått ner och inte när det faktiskt är mörkt.
              När jag läser svaren så verkar det som att folk har missförstått trådskaparen (osäker på om han läsen sin egen tråd 5 år senare?)

Kommentera

Ursprungligen postat av jlarss Visa inlägg
                Jag tror att trådskaparen i den här tråden är ute efter nattfiske när solen inte har gått ner och inte när det faktiskt är mörkt.
                När jag läser svaren så verkar det som att folk har missförstått trådskaparen (osäker på om han läsen sin egen tråd 5 år senare?)
                Yes, det var därför jag svarade så!
                Iaf, nu kanske jag inte återger korrekt, men Kjell Johansson har ju skrivit intressanta böcker (med en av mig bortglömd medförfattare i ena fallet)
                När hugger gäddan hette den ena vill jag minnas.
                Provfiske i diverse småländska sjöar gav ganska regelbundna huggtider som jag vill minnas författarna förklarade med att gäddan jagar i det ljus den finner bäst för sin jakt!
                Kjell skrev också senare bibeln Gösfiske.
                Där körde han inledningsvis med samma metod som gäddfiske, dvs han fiskade (ursäkta!) efter att få tag i gösens huggtider, men resultaten blev blandade tills han kom på att han skulle använda ljusmätare! Då fick han tydligt klart för sig att gösen jagar i det ljus den finner bäst.
                ...så därför mitt svar ovan, jag tror helt enkelt ljusförhållandena styr mer än klockslag.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                  Yes, det var därför jag svarade så!
                  Iaf, nu kanske jag inte återger korrekt, men Kjell Johansson har ju skrivit intressanta böcker (med en av mig bortglömd medförfattare i ena fallet)
                  När hugger gäddan hette den ena vill jag minnas.
                  Provfiske i diverse småländska sjöar gav ganska regelbundna huggtider som jag vill minnas författarna förklarade med att gäddan jagar i det ljus den finner bäst för sin jakt!
                  Kjell skrev också senare bibeln Gösfiske.
                  Där körde han inledningsvis med samma metod som gäddfiske, dvs han fiskade (ursäkta!) efter att få tag i gösens huggtider, men resultaten blev blandade tills han kom på att han skulle använda ljusmätare! Då fick han tydligt klart för sig att gösen jagar i det ljus den finner bäst.
                  ...så därför mitt svar ovan, jag tror helt enkelt ljusförhållandena styr mer än klockslag.
                  Absolut, det var inte dig jag syftade på

Kommentera

Ursprungligen postat av jlarss Visa inlägg
                    Absolut, det var inte dig jag syftade på
                    Hakuna matata!
                    Trodde inte det heller!
                    Förresten får vi väl utnämna maackan till veckans trådarkeolog?
                    Hur som haver, Usling är aktiv så han ser säkert detta.
                    Skitfiske till alla!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn