Identifiera vitfisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiera vitfisk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Japp id. Och ryggfenan är bakom bukfenorna, vilket är tydligare på denna bild.
    Tack för övrigt för alla bra identifikationstips det blev i denna tråd. Den bredare stjärtspolen var klockren.

Kommentera

Det låter som man borde snacka in sig hos någon i Smedjebacken!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        Det låter som man borde snacka in sig hos någon i Smedjebacken!
        Det är bara att snacka på! Jag är inte omöjlig.

Då så. Synd att det inte var en mört, det hade varit roligt. Men tack för hjälpen! Det var lärorikt. Nästa gång kommer jag garanterat känna igen både id och sarv. Jag återkommer antagligen med lite snygga fiskar från sjön framöver!

Någon som har några tips på bra länkar till mete-sidor med grundläggande info om olika tackel, beten, mäsk etc?
        Hur gör man för att slippa få upp en massa småsarvar när man metar? Stor krok? Fasta beten?

Kommentera

Här är en annan bild på en liten id.

//Linus

Kommentera

Flötmeta på botten överblyat (lyftmetoden) och få betet till botten snabbt så undviker du sarven och annan småfisk i möjligaste mån. Ha ett flöte som orkar bära 2-3 gram bly på linan och sedan sätter du ett napphagel 0,4-0,8g som överbly. Skala upp betet så mycket du kan. En hel huvudlös räka är fortfarande helt ok för en stor sutare att suga i sig, sarvarna får det dock svårt.
            Men alla naturbeten ger efter till slut när småfisken är för jobbig, då bör du gå över till boilies. 10 mm är bra att börja med och sedan ökar du diameter så mycket som krävs för att bli kvitt småfiskproblemet. Skulle tro att du hamnar någonstans 10-14 mm i slutändan. Men klarar man sig utan att behöva använda boilies så känns det enklare och roligare tycker jag.

Ett annat bra tips, undvik groundbait (brödmäsk) så långt som möjligt om småfisken är besvärlig.

Kommentera

Tack för utmärkta tips! Behåller man skalet på räkan? Krokstorlek till räka? Har en streamerkrok i stl 4 som verkar lagom. (Är på väg till sjön nu för ett sutarpass)

Kommentera

Ja behåll skalet på räkan så sitter den bättre på kroken. En hel eller halv räka och en krok #4 brukar vara en ok kombination. Jag skulle hellre välja en krok med kort skaft men har du bara streamerkrok så visst, testa med det. Ofiskade sutare som får smak för räka blir lätt glupska och oförsiktiga.

Kommentera

Tappade två stycken... Märkte inte att dom nappat, så jag krokade dem halvtaskigt när jag skulle veva in och byta räka... Ska skaffa bättre krokar & flöte och göra ett nytt försök...

Kommentera

ingen tvekan , Sarv och Id till 100%

Kommentera

Härligt vatten du har hittat. Bara att nöta på. Du behöver inget annat forum för dina frågor om fiskar och knutar, beten mm. Bara att surfa runt bland forumen så hittar du vad du söker och om inte så gör du som du nyss gjorde och ställer en fråga...

In med bilderna sedan i fotoalbumet så vi kan följa vad som händer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                      5 svar
                      405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Grabbn88  
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10