St croix haspel för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St croix haspel för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• [Köpes] St croix haspel för abborre

Jag är intresserad av att köpa ett St croix haspelspö som funkar bra till abborrfiske. Jag fiskar mest med wobbler, spinnare och ibland lite småjiggar. Betesvikt 3-15g. Vad jag förstår brukar de vara något underklassade så angiven betesvikt får gärna vara något lägre. Önskad längd 6-8 fot. Helst 6'6"-7'7". Helst delade spön annars blir det nog lite knöligt med frakt om avståndet är stort.

Har du ett St croix (enl. ovan) liggande som du vill sälja (eller byta mot något kul) så pm:a.

Det här är spöt du vill ha:

Jag har ett själv men det stannar hos mig tyvärr, galet trevligt för abborfisket - kastar det mesta hur långt som helst med grym precision och har ändå inga problem att ta fighten med stora fiskar, jag tog hem mitt PB på gädda med mitt

Kommentera

Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
      Det här är spöt du vill ha:

Jag har ett själv men det stannar hos mig tyvärr, galet trevligt för abborfisket - kastar det mesta hur långt som helst med grym precision och har ändå inga problem att ta fighten med stora fiskar, jag tog hem mitt PB på gädda med mitt
      Jag har ett likadant själv, grymt skönt spö. Det är ju aningen underklassat, så man kastar mer än 18gram. Så ska han bara kasta upp till 15gram skulle jag ha kört på St. Croix Avid X Haspelspö AXS70MLF2, alltså ML som är klassat till 11gram.

Kommentera

Jag kan förstå att ni inte är så pigga på att sälja era favoritabborrspön

... men jag är verkligen tacksam för tipsen om vilken modell och klassning jag ska köpa. Det lutar mest åt ml-modellen AXS70MLF2. Jag har inte bara lätta beten utan får oftast abborrar under 3hg där jag fiskar mest.

Kommentera

Nja, mina favoritspön får gärna finnas kvar hos mig.
          Kastar du inte mer än 17gram så tror jag ML blir roligare. Jag har ett Crucial Bass spö med kastvikt till 11gram och det är lämpligt till ~17gram och roligt att få fisk på, även de mindrr abborrarna.

Kommentera

Tack för hjälpen. Jag visste inte vilken modell som passade bäst utan minns bara att jag för första gången kände på St croix-spön i en Bass Pro shop utanför Detroit för 15 år sedan. Spöna kändes då helt rätt i frekvens och helhetskänsla.
            Senast ändrad av Kulfisk; 2018-01-05, 19:56.

Kommentera

Ja de är riktigt fina spön, sen om man vill ha en lite billigare variant/märke så är Shimano crucial bass ett bra alternativ. Dock svåra att få tag i eftersom de har utgått nu. Sen är den odelade, i mitt fall är det en fördel.

Kommentera

Det ser ut som om Avid har lite längre bakhantag än Avid X. Har någon av er testat motsvarande spön i Avid-serien utan "X"?

Även Legend xtreme ser ut att ha lite längre handtag bakom rullfästet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                  Jag kan förstå att ni inte är så pigga på att sälja era favoritabborrspön

... men jag är verkligen tacksam för tipsen om vilken modell och klassning jag ska köpa. Det lutar mest åt ml-modellen AXS70MLF2. Jag har inte bara lätta beten utan får oftast abborrar under 3hg där jag fiskar mest.
                  Det gör du ju som du vill förstås, men jag har hittills inte hittat ett bete jag inte kan kasta iväg med mitt spö - då har jag inte testat med fluga ännu men bra nära.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                    Det gör du ju som du vill förstås, men jag har hittills inte hittat ett bete jag inte kan kasta iväg med mitt spö - då har jag inte testat med fluga ännu men bra nära.
                    Vad bra! Då lär m.a.o. båda modellerna funka. Får se om jag rent av lyckas ta mig till butiken och köpa där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Svennis, 2017-01-31, 09:09
                    2 svar
                    1 134 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Letho
                    av Letho