Daiwa Luvias 10' 10-35g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Luvias 10' 10-35g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Ja ”otäckt” är bäst men om man har en CT 70 i ägo så kan en ny spole möjligen vara ett mer budgetinriktat sätt att ”trimma” den för mer linkapacitet än att jaga efter en riktig Alphas, kan nog vara allt svårare att hitta sådana i bra skick till vettigt pris tänker jag som inte har koll på dem.
    Jag tänker på linkapaciteten ihop med ett så välkastande, och långt, spö.
    Men är ingen öringfiskare samt har lite ont av "nödlösningar" som dessa täckplåtar.

    Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
    Har läst här på FS att den klarar betydligt mer än så. Ska se om jag kan hitta det inlägget. Upp till 80g skrivs det.

    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ng#post2572182
    Skulle personligen inte lägga någon större vikt vid vad någon från "Stockholmsfiske" (enligt länkade inlägget) sagt om rullens kapacitet viktmässigt, särskilt inte uppåt.
    Det kan för all del röra sig om en billig säljpoäng.
    Har själv ägt ett gäng olika Millionairer, haft hemma fler än så, de flesta i 103-storlek alltså fysiskt som CTSV. Ja, det är robust byggda små rullar men hade aldrig fått för mig att längre tider fiska 80 gram med dem, troligen inte heller 60.
    Finns mer lämpade rullar för sådant.

    Kommentera


    • #62
      Jo så tänkte jag med, d v s har man en Millonaire/Alphas CT 70 som har en nätt spole gjort för lättare beten så kan man tjäna en del på att ta bort distansringarna. Går det så kan man nog sätta i en spole som är både djupare, bredare och har större diameter vilket kan vara en fördel om man vill kasta t ex HÖ-beten ibland uppåt säg max 30-35g.

      ​​​​​​​Där någonstans skulle min gräns vara, mest för att jag till tyngre beten redan har andra rullar mer lämpade till dessa. (sen kan det möjligen också vara så att små rullar, ja spolar har små kullager som slits snabbt med tyngre beten?)

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Jag tänker på linkapaciteten ihop med ett så välkastande, och långt, spö.
        Men är ingen öringfiskare samt har lite ont av "nödlösningar" som dessa täckplåtar.


        Skulle personligen inte lägga någon större vikt vid vad någon från "Stockholmsfiske" (enligt länkade inlägget) sagt om rullens kapacitet viktmässigt, särskilt inte uppåt.
        Det kan för all del röra sig om en billig säljpoäng.
        Har själv ägt ett gäng olika Millionairer, haft hemma fler än så, de flesta i 103-storlek alltså fysiskt som CTSV. Ja, det är robust byggda små rullar men hade aldrig fått för mig att längre tider fiska 80 gram med dem, troligen inte heller 60.
        Finns mer lämpade rullar för sådant.
        Nej inte jag heller. Mer än 30-35 gram kustdrag kommer den inte användas till. Men den känns robust byggd. Mest 20-30g havsöringsdrag kommer den nog användas till då jag kör tyngre med andra rullar/spön.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Jo så tänkte jag med, d v s har man en Millonaire/Alphas CT 70 som har en nätt spole gjort för lättare beten så kan man tjäna en del på att ta bort distansringarna. Går det så kan man nog sätta i en spole som är både djupare, bredare och har större diameter vilket kan vara en fördel om man vill kasta t ex HÖ-beten ibland uppåt säg max 30-35g.

          Där någonstans skulle min gräns vara, mest för att jag till tyngre beten redan har andra rullar mer lämpade till dessa. (sen kan det möjligen också vara så att små rullar, ja spolar har små kullager som slits snabbt med tyngre beten?)
          Förstår poängen.
          Men då funderar jag kring vilken spole som ska i, passande havsöringbeten samt linkapacitet nog för spö på 10 fot?
          Och vad kostar aktuell spole?

          Kikar man i Japan är Alphas SV inte särskilt dyra i begagnat men mycket fint skick. Kan misstänka att modifiering av CTSV skulle kosta mer än mellanskillnad mellan såld CTSV och inköpt Alphas SV.
          Eller så köper du en gammal Zillion 100 och förblir lycklig resten av dina dagar!

          Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
          Nej inte jag heller. Mer än 30-35 gram kustdrag kommer den inte användas till. Men den känns robust byggd. Mest 20-30g havsöringsdrag kommer den nog användas till då jag kör tyngre med andra rullar/spön.
          Robust byggda i viss mån ja, ytterst hög byggkvalitet kanske är mer korrekt, grundplattformen har sedan den kom 1998 (CV-Z) sett mer eller mindre oförändrad ut.

          Men det är en liten rulle, komponenter på insidan är relativt nätta.
          En stor skillnad mellan äldre Millionairer som CV-Z, Luna, Bay Casting och SW i 103-storlek är att spolen (och möjligen spollagren?) hos CTSV är semi-BFS.
          Annars har den ju drev i mässing, rejält uppbyggd slirbroms och jag är inte så säker på att G1-spolen med liten diameter nödvändigtvis är klenare byggd än gamla GIGAS et al.
          Säger inte att nya Millionairen, eller de äldre, absolut inte tål 60-80 gram men jag hade inte chansat, åtminstone inte om det är ryck och slit-fiske medelst korta spön som ska utövas.
          Öringfisket är däremot hyfsat snällt, går säkert dänga 40-grammare utan några bekymmer.

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Förstår poängen.
            Men då funderar jag kring vilken spole som ska i, passande havsöringbeten samt linkapacitet nog för spö på 10 fot?
            Och vad kostar aktuell spole?...
            Tja tänkte att den torde ha samma gamla chassi som t ex Alphas SV 105 och dess ngt större spole skulle passa men det är ju inte säkert, t ex så kan ju pinjondrevet vara annat... Finnen i länken ovan körde iof med sin Alphas CT70 till HÖ men med lättare vikter.

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Tja tänkte att den torde ha samma gamla chassi som t ex Alphas SV 105 och dess ngt större spole skulle passa men det är ju inte säkert, t ex så kan ju pinjondrevet vara annat... Finnen i länken ovan körde iof med sin Alphas CT70 till HÖ men med lättare vikter.
              Jo, artikelnumren för dreven hos Alphas CTSV skiljer sig mot motsvarande i gamla Alphas SV.
              Jämförelsen gäller mellan modellerna med samma utväxling (7.2:1) naturligtvis, den lägre utväxlade SV har 5.8 medan CTSV har 6.3.
              Kan kanske vara lite lurigt med äldre spolar i dessa rullar, har dålig koll på så nya rullar som CT men Daiwa är generellt inte fega med att ändra smådetaljer som pinjongdrevets eller pinjongaxelns längd.

              Hittar du ditt spö är jag väldigt intresserad av kastprestanda/längder med standard CTSV i rullfästet!

              Kommentera


              • #67
                Mitt "tips" om att ev byta till större spole var mer riktat till Hepper2 med fler som redan har en Millonaire/Alphas CT SV 70 och tänker sig den till HÖ med 30g beten...

                Själv kör jag en 12 Exsence DC på ett 25-30 år gammalt 9'6" Ron Thompson spö, blir nog ett 10' Luvias när jag hittar ett i lager hos butik. Hepper2 har det spöt till sin Millonaire och han verkar ju iaf nöjd med kastlängderna med 20g enligt ovan.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Daniel Henriksson, 2015-12-11, 16:34
                1 svar
                1 036 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Stranger  
                Startad av MRH, 2021-07-07, 10:22
                1 svar
                49 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lekzen
                av lekzen
                 
                Startad av Plumsisjön, 2021-11-17, 13:52
                14 svar
                760 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Plumsisjön  
                Startad av gälk, 2022-03-16, 17:37
                11 svar
                439 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg trcolka
                av trcolka
                 
                Startad av Sadda, 2022-07-10, 12:50
                9 svar
                216 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda
                 
                Arbetar...
                X