Höga Rodd 465 Fishing ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga Rodd 465 Fishing ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höga Rodd 465 Fishing ?

Spanat runt lite på båtar har för tillfället en Linder 400 som man har utrustat till en VertikalRacer.
    Står i Tankarna att byta båt har kikat lite på HR 465 Fishing , båten kommer främst att användas till VertikalFiske och GösTrolling.
    Någon som har erfarenhet av denna modellen finns ju en del Utrustning att välja till också verkar vara en fin båt .

Mvh Andreas

460 fishing menade jag

Kommentera

Jag har en 460!
      Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina frågor då jag har så lite erfarenhet vad gäller båtar.

Innan jag köpte båten ställde jag ganska många frågor till folk med Hr 440.
      I stort sett alla tyckte att båten var mycket bra med tanke på pris och storlek.
      En del tyckte den var lite trång till fisket ,men Hr 460 är ju mer öppen.
      Finns säkert en del negativt med båten men det är kanske som någon nämnt i en annan tråd här på forumet, det är väl ingen som vill prata illa om något man precis köpt

Kommentera

Jag har också en 460 Fishing. Har inte riktigt något att anmärka på förutom att hålet för självläns hamnar under vattenytan vid stilla stående om man sitter där bak, regnar det mycket så vill man att det rinner ut. Samt att främre stuvfacket kunde vart lite större.
        Inga lanternor på båten, lite dåligt.

Jag köpte den med en E-tec 50hk. Valde till el-motorfäste "låspaket" (securemark båt/motor, kätting, lås och motorlås), fick även med en vertikal stol. Valde till XD100-olja och motorn anpassad efter detta. Fick den även utkörd och de va med på testrundan.

103 500kr.

Två perss mätt med GPS.
        30kn @ 5200rpm
        24kn @ 4000rpm

Har fått en ny propeller skickad till mig som jag ska testa då jag tycker den som följde med varvar för lite.

Rekommenderar Norrbymarin som jag köpte båten av. Bra kundservice och uppföljning efter avslutad affär.

Har inga stora erfarenheter av båtar, hade en Vator 14R som kändes för liten vid trolling.

Allt som allt tycker jag det är en bra båt för det priset.
        Senast ändrad av Leon; 2012-05-13, 18:32.

Kommentera

Har ej bestämmt mig ännu för vilket motoralternativ som jag skall ha 40 eller 50 hästars. Min Lokala båtfirma rekomenderade mig 50 hästars frågan är ifall jag kommer ångra mig ifall man tar 40 hästars.
          Mvh Andreas

Kommentera

Hej!

Har en HR440SC med 50hk Mercury. Valde 50hk för att när det gäller Mercury så var det ungefär samma pris för en 50hk som för en 40hk hos de japanska märkena. Ändå är både Yamaha och Mercury 40-50hk ett resultat av ett samarbete mellan de båda företagen. Riggen skiljer dock. Väljer du 50hk så finns det dessutom motorer med 4-cylindrar vilket är att föredra om man som jag kör mycket göstrolling vilket kräver så låga varv på motorn som det är möjligt. Dessutom drar den större motorn mindre soppa vid transportkörning efter som du kan ligga på lägre varv. Rekommenderar också om man ändå är i spendertagen att se till att det finns någon form av Troll controll eller dylikt där man kan reglera hastigheten i de lägre varvtalen digitalt. I mitt fall fungerar det så bra att jag i kombination med en Propulse propeller ställd på lägsta stigningen kunnat skippa de strutformade trollingbromsarna helt.

/Patrik

Kommentera

Hur Är båten att fiska ifrån Patrik ?
              Ursprungligen postat av StayPuft Visa inlägg
              Hej!

Har en HR440SC med 50hk Mercury. Valde 50hk för att när det gäller Mercury så var det ungefär samma pris för en 50hk som för en 40hk hos de japanska märkena. Ändå är både Yamaha och Mercury 40-50hk ett resultat av ett samarbete mellan de båda företagen. Riggen skiljer dock. Väljer du 50hk så finns det dessutom motorer med 4-cylindrar vilket är att föredra om man som jag kör mycket göstrolling vilket kräver så låga varv på motorn som det är möjligt. Dessutom drar den större motorn mindre soppa vid transportkörning efter som du kan ligga på lägre varv. Rekommenderar också om man ändå är i spendertagen att se till att det finns någon form av Troll controll eller dylikt där man kan reglera hastigheten i de lägre varvtalen digitalt. I mitt fall fungerar det så bra att jag i kombination med en Propulse propeller ställd på lägsta stigningen kunnat skippa de strutformade trollingbromsarna helt.

/Patrik

Kommentera

Har faktiskt använt den mest till göstrolling och där fungerar den bra. Tillräckligt stabil vid håvningsmanövrer i augustimörkret.
                Har tänkt att pröva en del vertikalfiske snart och där är det uppenbart att HR460 modellen är mer praktisk med de lägre räckena.
                I övrigt tycker jag det är en rejäl båt med bra finish med tanke på priset. Har du några mer specifika frågor så kan jag försöka svara på dessa?

Kommentera

Jag Tänker ju ha båten främst till Gösfiske och sen på vår kanten kan det bli lte trolling efter Lax med 6 Spön ifall det är lugnt väder på Vänern .
                  Ursprungligen postat av StayPuft Visa inlägg
                  Har faktiskt använt den mest till göstrolling och där fungerar den bra. Tillräckligt stabil vid håvningsmanövrer i augustimörkret.
                  Har tänkt att pröva en del vertikalfiske snart och där är det uppenbart att HR460 modellen är mer praktisk med de lägre räckena.
                  I övrigt tycker jag det är en rejäl båt med bra finish med tanke på priset. Har du några mer specifika frågor så kan jag försöka svara på dessa?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  199 535 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen  
                  Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34