Vinkel på årorna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinkel på årorna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinkel på årorna

Hej

Vad ska man ha för vinkel på sina åror?
    Dom gamla jag hade var ju inte ens samma vinkel på, konstigt att båten var ett helvete att ro..

Tänkte nämligen använda dom årtullar jag redan har, och då måste jag borra en genomförning i årorna.
    Tråkigt om man får vinkeln fel då det inte går att göra om.

Mvh

Det jag fick lära mig och som jag tycker fungerat bra är att vinkla undre kanten av bladet någon grad akterut så att årorna håller fast vattnet lite bättre när du drar samt strävar lite lätt upp på ytan när du stryker. Då blir det lättare att ro med rätt teknik och undvika plask när du sätter i årorna. Men det rör sig inte om många grader, max ett par, kanske fem?

Det finns årtullar som griper om åran istället, då är det lättare att justera på plats, annars blir det att ta med grejorna till båten, lägga årorna i årtullen med lämplig distans och märka eller borra på plats, om du gör det hemma och årklykan lutar i förhållande till vattenytan när årorna sitter på båten blir vinkeln ändå fel, likaså om båten är fellastad när du måttar in vinkeln....
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Glömde en sak, det får bra att ro genom att bara lägga åran i årtullen och prova sig fram, då kan man vrida åran lite efter behov eller bara lära sig hur man vill ha det innan man fäster permanent.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag föredrar långa åror när jag ror. Det är enklare att ro o man behöver inte lyfta armarna lika högt för att få ner bladen i vattnet. Sen gillar jag när handtagen går lite om lott.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

..och sämst är väl när årorna nästan möts mitt i båten sådär precis att man klämmer tummen mellan årorna, inge kul...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
            ..och sämst är väl när årorna nästan möts mitt i båten sådär precis att man klämmer tummen mellan årorna, inge kul...
            Nä de e inge vidare. Fick mer än 1 blånagel när jag va liten(5-6år) o började ro,men man lär sigJag hatar att ro med korta åror där man få hålla händerna långt isär o högt upp,man blir trött ganska fort. Rejäla åror så man kan hålla händerna mitt för varandra utan att behöva lyfta armarna högt för att bladen ska komma ner i vattnet.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det jag fick lära mig och som jag tycker fungerat bra är att vinkla undre kanten av bladet någon grad akterut så att årorna håller fast vattnet lite bättre när du drar samt strävar lite lätt upp på ytan när du stryker. Då blir det lättare att ro med rätt teknik och undvika plask när du sätter i årorna. Men det rör sig inte om många grader, max ett par, kanske fem?

Det finns årtullar som griper om åran istället, då är det lättare att justera på plats, annars blir det att ta med grejorna till båten, lägga årorna i årtullen med lämplig distans och märka eller borra på plats, om du gör det hemma och årklykan lutar i förhållande till vattenytan när årorna sitter på båten blir vinkeln ändå fel, likaså om båten är fellastad när du måttar in vinkeln....
              Tack, mycket bra svar!

Kommentera

Ursprungligen postat av opius Visa inlägg
                Tack, mycket bra svar!
                Varsågod, kul att kunna hjälpa till...
                ...och som Jimmy85 sa, tänk på längden också, händerna långt isär=jobbigt
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Varsågod, kul att kunna hjälpa till...
                  ...och som Jimmy85 sa, tänk på längden också, händerna långt isär=jobbigt
                  Längden kör jag samma som på gamla årorna, dom var helt perfekta att ro med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  199 521 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen  
                  Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34