Hur många knop, Crescent 434 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många knop, Crescent 434

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Har ni testat med två pers än? Kanske tom med tre pers? Lutar åt en 20 hk just nu. Har tänkt bygga till en hel del förvaringsfack i båten vilket lär göra den en hel del tyngre så jag tänkte att en 20 hk kan vara bra.

Har dock en 25 hk på gång men är lite inne på att den är något för stor (Yamaha från 1985 tror jag).
    Nej tyvärr Mikael. Det har inte testats än.
    Vi har inte fiskat i den sjön som 434:an ligger i på ett tag. Eller jo det har vi men inte från samma båt.
    Har en kompis som har en 30-hästare på sin så det ska nog funka med en 25:a.
    Mvh Micke

Kommentera

Vi har en 25 hästar stark Yamaha från ca 94 på 434:an. Ensam i den gör den 23-25 knop men den är rätt obehaglig då den överplanar. Men är man några i den är 25:an perfekt!

Kommentera

Med den här formeln kan man räkna ut den teoretiska toppfarten: RPM/60 x utväxlingsförhållandet x propellerns stigning i tum x 0,0254 x 3,6 = hastighet i km/h / 1,852 = hastighet i knop. Oftast (alltid) får man inte ut 100% framdrift av propellern då propellern har mer eller mindre slipp. Typ mellan 5 - 10% är acceptabelt, mindre om man har en lätt båt och mer om båten är tung.

Kommentera

Återkoppling:

Efter MYCKET velande fram och tillbaka samt en hel del ratade motorer fastnade jag för en 25 hk yamaha som såg grymt fin ut för att vara från mitten på 80-talet. Tog en testtur idag och båten gick riktigt bra, kanske knappa 20 knop men framför allt kändes det som om den skulle gå lika fort om jag lastade på betydligt mer vikt. Vi var 2 pers i båten nu, men utan packning. Tog bara några sekunder innan vi nådde topfart.

Min bedömning är att 25 hk verkar perfekt på 434 om man normalt är 2 - 3 pers och normal fiskeutrustning. Skulle inte vilja ha mindre motor! Får dock se hur detta påverkar bränslekontot ;-)...men å andra sidan drog den extremt lite bensin men 10 hästarn.

Tack för era synpunkter, hjälpe mig till ett bra val av motor!

Kommentera

Hade en 434 med en 25hk yamaha 93'. Gick kanon bra, saknar fortfarande den båten ibland
            (även fast jag har en hawk idag. Fick lov att köpa en ny propp till yamahan då den övervarvade rätt kraftigt. Kommer inte ihåg stigning och diameter men köpte den med störst stigning in den diametern. Planade lite segare men gick kanon fort, 26-27 skulle jag tippa på med en i båten. Bra båt för vettig peng. Tror jag gav 12000:- för min, rena kapet. Köp en två cylindrig 25 så blir du inte besviken.

Kommentera

Det blev ju just en 2 cyl, 2 takts Yamaha.

Det där med stigning på propellern har jag inte funderat så mycket på. Är det så att ju större stigning ju högre toppfart men sämre acceleration?

Skall se vilken stigning jag har på min propeller men jag tror det var en 10:a? I så fall får jag testa att lasta båten full och se om jag fortfarande har bra acceleration och kanske vill byta mot något högre toppfart.

Fast jag vill att båten går långsamt på tomgång och då borde det väll vara bättre med liten stigning?

Svår avvägning det där!

Kommentera

Fall inte för frestelsen att köpa en Pro-Pulse ställbar propeller bara.
                Köp en riktig metallpropeller om du börjar labba med detta.

En del företag som säljer propellrar erbjuder "öppetköp" så att man kan byta till en annan stigning eller diameter om den första inte ger önskat resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                  Det blev ju just en 2 cyl, 2 takts Yamaha.

Det där med stigning på propellern har jag inte funderat så mycket på. Är det så att ju större stigning ju högre toppfart men sämre acceleration?

Skall se vilken stigning jag har på min propeller men jag tror det var en 10:a? I så fall får jag testa att lasta båten full och se om jag fortfarande har bra acceleration och kanske vill byta mot något högre toppfart.

Fast jag vill att båten går långsamt på tomgång och då borde det väll vara bättre med liten stigning?

Svår avvägning det där!

Det är alldeles riktigt som du skriver, en lägre stigning varvar mer, ungefär som en numeriskt högre utväxling i bakaxeln på en bil.

Det är inte riktigt så enkelt att man bara väljer stigning beroende på vilka egenskaper man vill ha. Det viktigaste är att motorn jobbar i sitt rekommenderade varvtalsområde. Inom det området har man lite spelrum beroende på båtens vikt, skrovets form och motorns kubik (mer kubik, mer vridmoment på lägre varv).

Det kan vara så att en högre stigning ger en högre tomgångsfart men det behöver inte vara så då den kan ha mer slipp på tomgång. Men det vet man först när man har testat proppen. Men det kan ju finnas någon som har testat en likadan kombination som kan svara exakt.

Kommentera

Tänker så här: Efter som båten är mycket lättdriven och rek max motor är 15 hk så borde det inte vara några problem att öka stigningen några steg. Snarare tvärtom, att motorn kanske övervarvar på grund av att båten är för lättdriven? Men iofs lade jag inte märke till någon övervarning när jag testade motorn.

Jag erkänner dock direkt att jag bara gissar... ;-)...

Har en båtmek några mil bort, kanske kan få testa några olika propellrar där. Tack för tipset Lars!

Skall man satsa på något speciellt märke när det gäller propellrar? Med tanke på motorns ålder hade jag tänkt nöja mig med en alupropp...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 521 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34