biltaksbåt hjälp med takräcke!?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

biltaksbåt hjälp med takräcke!?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• biltaksbåt hjälp med takräcke!?!

Hej!

Har precis köpt mig en tracker topper 1236 som jag ska hämta på lördag,äntligen!

Problemet är takräcket, har letat och härjat runt nu som en galning efter ett takräcke som är brett nog, båten är 1.32 bred och takräcket är endast 1.20 och vad jag hade förstått det som så kunde man köpa endast själva räcket som finns upp till 1.50(thule) men enligt mekonomen så passar endast dom som är 1.20 till min audi a4=(

alternativet om nu inte detta går att lösa är att dra fast en regel på önskad längd och surra fast båten men hur stabilt blir detta? och om man nu blir stoppad är det några problem?

Hur har ni som kör biltaksbåt löst detta?

Mvh sakarias

Hejsan,

Är det Thule squarebar du menar? Dimensionen ska väl vara den samma för alla längder och ska passa samtliga Thules rapids lasthållarfötter. Kör en toyota land cruiser själv och enl Thules fitguide säger den samma sak som för din bil, dvs 120 längd. Har dock svårt att tro att 150 inte skulle funka. Säkrast är nog att ringa Thule istället. Hoppas det löser sig.

Kommentera

Tack för svar..
      JO det var det jag också hade kollat upp och trodde på men på mekonomen sa dom att det inte alls skulle funka utan jag skulle köpa en slidebar istället för en squarebar, kände dock inte för att lägga en bit över 2000 för att få dom extra centimetrarna och tror fortfarande på att det ska funka med squarebar, ringer thule imorn=)

Kommentera

Bultade fast 2"x2":or på räckena när jag tog hem min Quintrex 385:a från Sverige för några år sedan.
        I ändarna bultade jag fast öglor för att fästa spännbanden. Funkar perfekt och är busenkelt.

Kommentera

2"x2 or?
          Är det den som finns på bild här på fiskesnack?

Kommentera

Hej!
            Var kan man köpa en sådan båt? Hur bra är den?
            Senast ändrad av Igoreus; 2013-11-18, 22:27.

Kommentera

Tror inte det, har själv i vilket fall inte laddat upp bilder av båt eller räcke på FS, kan du länka till bilden?

Kommentera

I ett av dom senare numren så skrev ju Olle Vaide (waide här på FS) om sin alumacraft som är lite bredare än ditt köp. För mig han nämnde extra brett räcke också så nog ska det finnas en lösning som funkar för vanliga bilar.

Personligen hade jag inte vågat köra med 2"2, speciellt inte om nåt skulle hända.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0428.jpg
Views:	1
Size:	482,3 KB
ID:	1771053

Bifogar en enkel skiss på hur jag gjorde när jag hade min lilla båt på taket. Nuförtiden har jag den på släpkärra för att slippa krångla.
                  Men bultar man fast en regel 45x45 enligt bild 1 så är det inga problem med hållfastheten. Man spänner ju förstås fast båten i själva metallräcket så regeln kan omöjligt komma nånstans.
                  Nåt som underlättar mycket är om man bultar fast en tredje regel enligt bild 2 som är vy uppifrån. Har man en sån regel kan man lasta båten själv från sidan utan problem. Stoppet fram är viktigt så inte båten glider av när man lastar på den. När båten ligger på plats fungerar regeln även som sidostöd att spänna emot. Bild 3 är hur det ser ut från sidan.
                  Det är en rätt ful lösning och man åker inte gärna runt med räcket när man inte har båten på, men den fungerar utmärkt.

Kommentera

Jag har läst det hela genom att köra in en fyrkantig stav av massiv aluminium i ändarna på takräckets fyrkantiga rör.
                    Längst ut i varje alu stav satte jag en ögle bult att sätta fast spännbanden i.
                    Alu staven (köpt på skroten för 30 kr) är ca 20 x 35 mm så den tål flera tons belastning.
                    PÅ alun har jag lagt glidplast för att underlätta på lastning och skydda båten.
                    Har funkat klockrent i 7 år.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen