hur är Biltemas motoroljor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur är Biltemas motoroljor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Biltemas olja var iaf tidigare tillverkad av Statoil i Sverige. Exakt samma som den de säljer på macken. Tidigare var det BP som gjorde den om jag inte minns fel. Då var det flera andra svenska firmor som köpte o märkte som sin. Det viktiga med oljor är att de har rätt viskositet samt rätt tillsatser. Det är det som ger dess klassning. Tillsatserna tillverkas av separata bolag, där finns inte så många tillverkare så där är det samma i alla oljor i princip. Mao har oljan rätt klass o viskositet så är det "samma" olja oavsett vem som står på förpackningen. Däremot biltemas oljefilter ska man passa sig för. Finns tester som visar väldigt ojämn kvallite på dessa.

Beträffande byte av olja så finns det som jag ser det 2 stora anledningar att byta ofta:
    Tillsatserna i oljan förbränns och degenereras och oljan förlorar delar av sin smörjande/penetrerande effekt.
    Den andra anledningen är utspädningen av oljan. (Vet faktiskt inte hur stor denna är på bensinmotorer då jag enbart efterforskat egenskaperna hos dieselbilar då jag har sådana) På en modern diesel kan den vara betydande under vissa omständigheter.
    Den ena är om man har ett passivt partikelfilter (dvs som de flesta har där det inte krävs ett additiv för att regenerera filtret), då kommer rester av oförbränt diesel som egentligen ska pumpas till partikelfiltret för att höja tempen o förbränna sot, pressas ner i sumpen o späda ut oljan. Den andra är om man kör på nån form av biodiesel, ren eller utblandad. Vilket i princip innebär all handelsdiesel idag, med Preems i top på typ 30%. Tydligen så förångas den inte lika lätt och rester kan pressas ner i sumpen. Nennas nackdel är däremot en fördel för era partikelfilter då oförbränt syre binds in i soten i partikelfilteret och underlättar förbränningen av sot vid regenereringen. Enligt ett uttalande från VW kan man uppnå en kritisk punkt på utspädningen redan vid en iblandning av 5% vid 1500mil. Detta var då iblandning av RME dvs rapsprodukt. Skulle va inressant att se en liknande test av preems som baseras på tallolja.

Detta blev ett långt svammel...
    Skadar mao inte o byta oljan extra ofta och dessutom köpa den billigaste som har rätt egenskaper.
    Senast ändrad av SteveSl; 2013-11-29, 17:21.

Kommentera

Köpte en dunk semisyntet 10w40 från Biltema, filter från mekonomen och ny skruv o tätning till avtappninshålet. Vad beträffar det du nämde att bilen rostar sönder innan dålig olja tar kol på bilen är för visso säkert sant, men med en ägare sen bilen va ny och alltid stått i varmgarage och med ca 10000 mil i skrivande stund är rost inte ett problem på denna bil!

Kommentera

Jag har använt Biltemas oljor(av rätt sort)och oljefilter till våra bilar i ca. 45 år utan problem.
        Nu pratar jag vanlig vardagskörning.
        Jag är övertygad om att superduperoljorna inte är ett dugg bättre utom möjligen för extremkörning.
        Biltemas oljefilter låg vid något test för en tid sedan högt upp på listan.
        Vid något tillfälle köpte jag ett oljefilter av märket Bosch=kvalitet,när jag tittade närmade på det stod det made in South africa.
        Jag vill inte höja Biltema men billigare oljor är nog lika bra bara dom uppfyller dom krav som ställs.

Kommentera

Jag arbetade som mekaniker till sjöss i ca femton år och har också en uppfattning om ämnet baserad på vad jag sett.
          Har varit med om åtskilliga byten av oljor på maskiner som är i storlek från en liten gräsklipparmotor till tvärstycksmotorer som är 6 våningar höga.
          Den det roliga med detta, speciellt de stora maskinerna, är att verkligen tydligt kunnat se hur och vad som händer inuti en motor vad gäller slitage, vidhäftingsförmåga, "kocksning osv.
          Min uppfattning och erfarenhet är att så länge oljan har den kvalliteten den ska ha enl motorbeskrivningarna så är skillnaderna så marginella att det knapt ens är märkbart på en 8 meter hög motor, och då är det definitivt inte av någon vikt på mindre motorer. Nu arbetar förvisso "mina" maskiner med ett mycket lägre varvtal än exempelvis en bilmotor gör, men temperaturer. serviceintervaller och storlek gör det väldigt jämförbart ändå.
          Det som jag upplever kan skilja oljorna lite grann är deras vidhäftning, förmåga att fastna på lagerbanor, ventilstyrningar osv,
          Speciellt vid kallstarter.
          Detta tror jag till stor del har med viskociteten att göra och det är viktigt att den är balanserad. För hög kan göra oljan för blaskig och att den inte bildar en fin oljefilm runt tex ett lager. Och för låg att oljan flyter för sakta och för den skull inte cirkulera genom filter och system och drar med sig föroreningar som den ska. inom vilket spann viskositeten ska vara framgår alltid av tillverkaren från det man vill smörja. Och då är allt detta inräknat och man är på den säkra sidan.
          Att ha olika viskositet som en del förespråkar för vinter och sommar anser jag bara är ett försäljningsknep. Din motor håller samma temperatur (om allt är som det ska) på både vintern och sommaren och det är det som påverkar oljans visko och egenskap ang vidhäftning mest. Hm måste tyvärr erkänna att som brukligt är för gammal sjöman så börjar jag bli rätt berusad, varför överseende med ovesänntligheter, tjat och rent nonsens önskas.
          Så, min erfarenhet är iaf att Alla oljor som håller den standarden din motortillverkare anger fungerar lika bra och håller samma kvallitet.
          Det som är av större betydelse än vilket märke man använder är motorns förmåga att rena oljan och hålla den på en jämn temperatur. Jag vet inte hur många micron ett modernt fullgott oljefilter idag släpper igenom, men det är av stor betydelse för hur mycket nytta oljan gör. Oljans uppgift är ju även att, förutom smörjning, transportera bort skit, slaggprodukter sot osv till filtret. Vad jag inte förstår är varför inte varje motor med olja i har ett sk cirkulationsfiltet som på det viset renar oljan mycket mycket effektivare än ett filter.
          Vet man att man har dålig rening av oljan kan man möjligen tänka sig att korta ner tiden mellan bytena något, Men ännu hellre försöka rena motorn vid oljebytena. Tex genom motordialys, som nog är det enskilt bästa man kan göra för en modern motor med tanke på rening och slitage och för att hålla smörjkanaler öppna och skit borta.

Men ärligt talat, hur ofta hör man nuförtiden talas om en motor som ger upp eller ens behöver renoveras under sin normala livstid för något som kan härledas till "motorslitage, ? Inte ofta, en motor blir gammal och begravd av andra orsaker som kringutrustning, el, handhavandefel osv. Jag är mycket trygg i min uppfattning att så länge man bara följer tillverkarens rekomendationer vad gäller klassning egenskaper osv så är det ovesäntligt vad det står på flaskan.

En annan sak med oljor jag inte riktigt förstår är vad den där delsyntetoljan finns för. Någon som vet ?
          Känns också som ett rent dåligt försälningsknep. Antingen kör man med syntet eller kör man med mineral, finns ingen som helst anledning att köra på båda.
          Dessutom har jag aldrig fått kläm på hur den där uppblandingen görs. Det enda det säger är att det finns syntetolja i olja, inte hur mycket eller varför det skulle göra någon skillnad. Rent lurendrejjeri.

Hmm... Fröken jag har glömt frågan ?
          Senast ändrad av Detanvändarnamnetanvändsredan; 2013-11-29, 18:48.

Kommentera

Det enda jag kan anmärka på i ditt resonemang är oljans viskositet i olika temperaturer.
            Det är skillnad att starta en motor som har stått en natt när det är -25 grader mot +15 grader.
            NÄr motorn väl är varm har det ingen betydelse.
            Senast ändrad av volvo51; 2013-11-29, 19:05.

Kommentera

Carlube har 1L flaskor som är identiska med biltemas 1L flaskor med annan etikett. Då de inte längre är statoil olja som deras flaskor innehåller tror jag det är Carlube.

Click image for larger version

Name:	CARLUBE_4-STROKE_OIL_OFFER_POPUP.JPG
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	1771132

Kommentera

Absolut där håller jag med. Det jag menade med kallstarter.
                Däremot tror jag att den skillnaden den korta tiden inte är tillräckligt stor för att motivera ett "extra" oljebyte.
                Slitaget på lagerbanor, foder osv ökar med temperaturen, så även att smörjning alltid är viktig, så är det "mindre viktig" den lilla stunden smörjningen är lite sämre. Jag tror det är en kompromiss man gör när man sätter vilken olja som rekommenderas. Om oljan ska vara fullgod direkt vid en kallstart med 25` minus som du skriver så är den med största sannolikhet inte det vid en motortemperatur på 80`på olika sätt.
                Att en kall motor upplevs som trög att starta många gånger är jag lite osäker på att oljan är skuld till.
                I en motor utan extern oljetank ligger ju oljan nere i tråget innan motorn startas, och börja pumpas runt i systemet efterhand motorn kommer upp i hastighet. Är ju så liten mängd som ,innan motorn kommit upp i varv, rör sig i systemet att det är frågan om det kan göra någon skilnad ? Hade varit skillnad som tex vevstakarna hade stått i oljan och inte över tänker jag.
                Gissar att elen och batteriets egenskaper betyder mer då.
                Men håller med helt om att oljan får helt andra egenskaper än det optimala vid tex låg temp.

Lite kul att prata om och tänka i dom här banorna igen. förr va detta nästan allt jag hade i huvet, slitage hit och igensatta kanaler dit, men sedan jag slutade till sjöss för några år sen har jag knapt ägnat det en tanke.

Måste påpeka med att jag har ingen utbildning på det här med oljor utan enbart maskinerna. Så allt jag skriver är ju bara min egna tro och tolkningar. Ingen absolut sanning alltså som inte går att ändra på med övertygande argument

Kommentera

Du har helt rätt.
                  Självklart har en kallstart mest med batteriet att göra.
                  Men jag tror ändå att oljans viskositet vid en kallstart påverkar.
                  Tidigare smörjning,snabbare väg upp till toppen o.s.v.
                  Och inte minst(om det är är tjejen(frun)som kör)lättare att det kan bli lite hallabalo till kvällen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  199 522 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen  
                  Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34