Biltemas olja var iaf tidigare tillverkad av Statoil i Sverige. Exakt samma som den de säljer på macken. Tidigare var det BP som gjorde den om jag inte minns fel. Då var det flera andra svenska firmor som köpte o märkte som sin. Det viktiga med oljor är att de har rätt viskositet samt rätt tillsatser. Det är det som ger dess klassning. Tillsatserna tillverkas av separata bolag, där finns inte så många tillverkare så där är det samma i alla oljor i princip. Mao har oljan rätt klass o viskositet så är det "samma" olja oavsett vem som står på förpackningen. Däremot biltemas oljefilter ska man passa sig för. Finns tester som visar väldigt ojämn kvallite på dessa.
Beträffande byte av olja så finns det som jag ser det 2 stora anledningar att byta ofta:
Tillsatserna i oljan förbränns och degenereras och oljan förlorar delar av sin smörjande/penetrerande effekt.
Den andra anledningen är utspädningen av oljan. (Vet faktiskt inte hur stor denna är på bensinmotorer då jag enbart efterforskat egenskaperna hos dieselbilar då jag har sådana) På en modern diesel kan den vara betydande under vissa omständigheter.
Den ena är om man har ett passivt partikelfilter (dvs som de flesta har där det inte krävs ett additiv för att regenerera filtret), då kommer rester av oförbränt diesel som egentligen ska pumpas till partikelfiltret för att höja tempen o förbränna sot, pressas ner i sumpen o späda ut oljan. Den andra är om man kör på nån form av biodiesel, ren eller utblandad. Vilket i princip innebär all handelsdiesel idag, med Preems i top på typ 30%. Tydligen så förångas den inte lika lätt och rester kan pressas ner i sumpen. Nennas nackdel är däremot en fördel för era partikelfilter då oförbränt syre binds in i soten i partikelfilteret och underlättar förbränningen av sot vid regenereringen. Enligt ett uttalande från VW kan man uppnå en kritisk punkt på utspädningen redan vid en iblandning av 5% vid 1500mil. Detta var då iblandning av RME dvs rapsprodukt. Skulle va inressant att se en liknande test av preems som baseras på tallolja.
Detta blev ett långt svammel...
Skadar mao inte o byta oljan extra ofta och dessutom köpa den billigaste som har rätt egenskaper.
Beträffande byte av olja så finns det som jag ser det 2 stora anledningar att byta ofta:
Tillsatserna i oljan förbränns och degenereras och oljan förlorar delar av sin smörjande/penetrerande effekt.
Den andra anledningen är utspädningen av oljan. (Vet faktiskt inte hur stor denna är på bensinmotorer då jag enbart efterforskat egenskaperna hos dieselbilar då jag har sådana) På en modern diesel kan den vara betydande under vissa omständigheter.
Den ena är om man har ett passivt partikelfilter (dvs som de flesta har där det inte krävs ett additiv för att regenerera filtret), då kommer rester av oförbränt diesel som egentligen ska pumpas till partikelfiltret för att höja tempen o förbränna sot, pressas ner i sumpen o späda ut oljan. Den andra är om man kör på nån form av biodiesel, ren eller utblandad. Vilket i princip innebär all handelsdiesel idag, med Preems i top på typ 30%. Tydligen så förångas den inte lika lätt och rester kan pressas ner i sumpen. Nennas nackdel är däremot en fördel för era partikelfilter då oförbränt syre binds in i soten i partikelfilteret och underlättar förbränningen av sot vid regenereringen. Enligt ett uttalande från VW kan man uppnå en kritisk punkt på utspädningen redan vid en iblandning av 5% vid 1500mil. Detta var då iblandning av RME dvs rapsprodukt. Skulle va inressant att se en liknande test av preems som baseras på tallolja.
Detta blev ett långt svammel...

Skadar mao inte o byta oljan extra ofta och dessutom köpa den billigaste som har rätt egenskaper.
Kommentera