Linder 445 Basic, fart. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 445 Basic, fart.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linder 445 Basic, fart.

Hej!
    Funderar på att uppgradera till en Linder 445 basic. Tänker mig preliminärt att en 20hk 4takt skulle driva ekipaget.
    På Linders hemsida finns uppgifter på hastighet med olika motoralternativ men jag har för mig att jag läst att de är lite väl optimistiska... Vore mycket tacksam om ni med erfarenhet av båten kan berätta vad ni får för fart på den. Uppgifter från den betydligt vanligare 445 max är naturligtvis intressanta också, det skiljer ju inte så mkt i vikt osv.
    Mvh Henning

själv har jag en 445 catch, den går mellan 19-23knop i fullt ös beroende på sjö och packning, då har ajg en 30hk yamaha på, hoppas det hjälper någe!
    fiska? Javist

Kommentera

Ved mindre du alltid fisker alene, ville jeg vurdert sterkt om ikke en lett 30 eller kanskje til og med en lett 40 skulle hengt på den. Jeg har aldri prøvd Basic, men har sittet på i både 445 Catch og 460 Arkip. Disse er endel tyngre, men på Arkip hadde jeg definitivt gått for 50.

Jeg hadde i hvertfall ikke kjøpt en 445 med 20 HK uten å prøvekjøre først.
      Team Colibri

Kommentera

Jag hade en 20hk yamaha till min 445 max tidigare. Efter att den blev stulen uppgraderade jag till 25hk yamaha. Tycker båten går betydligt stabilare nu och kommer ofta upp i 21-22 knop med två pers + packning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Renskav Visa inlägg
          själv har jag en 445 catch, den går mellan 19-23knop i fullt ös beroende på sjö och packning, då har ajg en 30hk yamaha på, hoppas det hjälper någe!
          Tack!
          Linder hävdar att catch gör 22,8 knop med fyra man ombord, det verkar ju lite saltat...
          Catchen ser fin ut men jag vill helst ha en rorkulting.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Ved mindre du alltid fisker alene, ville jeg vurdert sterkt om ikke en lett 30 eller kanskje til og med en lett 40 skulle hengt på den. Jeg har aldri prøvd Basic, men har sittet på i både 445 Catch og 460 Arkip. Disse er endel tyngre, men på Arkip hadde jeg definitivt gått for 50.

Jeg hadde i hvertfall ikke kjøpt en 445 med 20 HK uten å prøvekjøre først.
            Hej Erik!
            Linder rekommenderar max 20hk på 445 sportsman om den inte har styrpulpet. Detta kan ha stor betydelse för försäkringens giltighet misstänker jag.
            För min del har en rorkultsmotor på 20hk fördelen att den är lättare att montera av och på. Jag bor i Skåne där vintrarna är opålitliga och där isen kan komma och gå mellan november och april. Av den anledningen skulle jag gärna kunna skruva av motorn hyfsat lätt och ställa in den i förrådet när det skall komma en köldknäpp och plocka fram den igen två veckor senare när isen gått upp igen. Detta istället för att vinterkonservera den i december och inte köra den igen förrän i mars.
            Fiskar oftast med en kompis och en jäkla massa prylar så det är oftast rätt tunga lass... Har aldrig varit ute med någon 445 men fiskat några dagar med en Arkip med 50hk. Fin båt men lite onödigt stor, tung och dyr för min smak. Vill helst ha en lätt båt eftersom jag har en bil som inte får dra mer än 550kg på obromsad trailer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hågis Visa inlägg
              Jag hade en 20hk yamaha till min 445 max tidigare. Efter att den blev stulen uppgraderade jag till 25hk yamaha. Tycker båten går betydligt stabilare nu och kommer ofta upp i 21-22 knop med två pers + packning.
              Det låter som att du får rätt bra fart ur den då. Man vill ju helst inte ligga och pina på fullgas.

Kommentera

Hej,

Funderar på att köpa mig en 445 MAX till våren men funderar på om den kanske är för liten?
                Hur upplever ni som har en 445 att den klarar sig när det går lite sjö?
                Kommer huvudsakligen att användas i Bråviken/Norrköping där det kan blåsa upp lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Hej Erik!
                  Linder rekommenderar max 20hk på 445 sportsman om den inte har styrpulpet. Detta kan ha stor betydelse för försäkringens giltighet misstänker jag.
                  För min del har en rorkultsmotor på 20hk fördelen att den är lättare att montera av och på. Jag bor i Skåne där vintrarna är opålitliga och där isen kan komma och gå mellan november och april. Av den anledningen skulle jag gärna kunna skruva av motorn hyfsat lätt och ställa in den i förrådet när det skall komma en köldknäpp och plocka fram den igen två veckor senare när isen gått upp igen. Detta istället för att vinterkonservera den i december och inte köra den igen förrän i mars.
                  Fiskar oftast med en kompis och en jäkla massa prylar så det är oftast rätt tunga lass... Har aldrig varit ute med någon 445 men fiskat några dagar med en Arkip med 50hk. Fin båt men lite onödigt stor, tung och dyr för min smak. Vill helst ha en lätt båt eftersom jag har en bil som inte får dra mer än 550kg på obromsad trailer.
                  I den grad det har betydning for forsikringen din, er det hva CE-godkjenningen sier som betyr noe. Anbefalt motorstørrelse har ingen juridisk betydning. Sjekk med ditt foretrukne forsikringsselskap, det varierer hvilken betydning de legger i CE-godkjenning kontra HK. Men jeg ser poenget ditt med å ta av og på en motor på 40 kg kontra en på 70 kg.

Når det kommer til å gjøre klar motoren for vinteren, er det en klar fordel å oppbevare motoren innendørs dersom man har den muligheten. Av totalt fem påhengsmotorer min familie disponerer, lagres kun to utendørs. Resten tas av og settes inn, eller så står båtene i sin helhet innendørs. Noe av fordelen med en lett aluminiumsbåt er som du sier at den kan brukes hele året, og derfor leier jeg en garasjeplass i en fellesgarasje til min egen Silver. Folk ser litt rart på meg når jeg kjører inn og ut av et parkeringshus med en båt på slep, men det kan jeg leve med.

Se nøye på vekten på motorer i 20-30 klassen. Som regel er det slik at to eller tre HK-størresler fra samme fabrikant deler motorblokk, dvs har samme vekt. I mange tilfeller er 9,9-15 den samme, mens 20-30 er den samme. Da kan du få 20 HK eller 30 HK med samme vekt. Feks deler min Honda BF50 motorblokk med Honda BF40, så når jeg fant ut at 30Hk var for lite på min båt byttet jeg rett opp til 50HK. (Jeg mener ikke at du skal sette 50HK på en 445, dette er kun ment som et eksempel. En Honda BF50 veier rett under 100 kg så den er ikke noe du løfter av og på hvis ikke du må...)

En trecylindret firetakter er lettere enn en med fire cylindere, og her ligger ofte forskjellen på de letteste og de tyngste motorene i din HK-størrelse. I teorien vil en 4-cylindret motor gå penere og med mindre vibrasjoner, men på moderne motorer har dette liten praktisk effekt. Så da er vi tilbake til at du sannsynligvis bør se like mye på KG som HK når du ser etter motor.

Ellers er jeg enig med deg i din konklusjon om Arkip, den er for tung og stor for å være "virkelig lett", og for flatbunnet til å gi virkelig nytte av størrelsen. Jeg har egentlig aldri skjønt poenget med den båtmodellen, men båt er så til de grader et spørsmål om smak og behag at dette får stå for min egen regning.
                  Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  199 522 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen