Starweld 1674 eller 1682 och FB request - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starweld 1674 eller 1682 och FB request

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Starweld 1674 eller 1682 och FB request

Hej.

Har helt snöat in mig på Starwelds tiller modeller och är fem före att beställa den större 1682 TL modellen. Sysslar mest med prickskytte men till en del också vanligt gädd och öringspinn. Skulle gärna utsätta mig för lite positivt grupptryck för att komma över tröskeln med köpbeslutet.

Nån som fiskat från båda modellerna och kan kommentera skillnaderna? Eller skillnader mot konkurrenterna?

Hur är det att positionera båten med en 50-60 hästars rorkult och över två meter i bredd?

Ska jag välja Suzuki, Mercury, Honda eller Tohatsu? Har läst på om själva motortekniken och de verkar rätt likvärdiga men ur ett användarperspektiv kan det vara betydande skillnad, typ vibrationer, ljud och ergonomi av rorkulten. Ser att de flesta valt Suzuki rorkult, fungerar de bra till prickskytte?

Bor i Finland och här finns i princip inga Starweld, Tracker, Alumacraft etc så det känns verkligen som om jag bryter ny mark. Ingen att snacka med och inga båtar att klämma på.

En sista önskan; om nån av Starweld teams FB admins läser detta så vänligen godkänn min FB request. Mitt alias är Castor v. Knorring. Läser gärna allt om Starweld på FB INNAN jag köper båten☺ Tack för all hjälp!

h.Tom

Hej!
    Jag hoppas verkligen du får ditt svar men få har nog prövat båda.
    Läs gärna igenom FS om de tre märkena du anger. Om man ska gå efter vad jag läst så håller många Alumacraft mkt högt, flera verkar hålla Trackern allt högre (bäst säger några lite diffust) medan inte så mycket sagts från ägare till Starweld.

Vad man bör ha i åtanke är att de flesta som tycker till har bara prövat just det märke de valde, i vissa fall efter en jämförelse dem emellan till pris, interiör, finish och närhet till inköpsställe eller i vart fall endast någon av dessa parametrar.

Några har valt Alumacraft efter att ha skärskådat detaljkvaliteten jämfört andra säger de.
    Vad som konkret skiljer är svårare att få svar på (har själv frågat här) men skillnader i passform, finish och konstruktionsdetaljer har lyfts fram.

Jag tror dock att du blir nöjd vilken du än väljer om det är din första " "amerikanare".
    En delvis annan sak än upplevt och reell kvalitet har med båtens invändiga layout att göra. Kan vara nog så viktigt, om inte viktigast för vissa. Var spöförvaring, livewell och övrig förvaring är lokaliserad och vad den rymmer, tankplacering, kabeldragning, hur stort och högt kastdäcket är m. m.

Vad som här är viktigt och oviktigare är högst individuellt, så det bästa vore kanske att åka och titta på dem alla om du känner att bilder och pris inte säger tillräckligt - boka in en sommarsemester i Sverige och åk runt!

Jag funderar själv på att byta upp mig i storlek (har en Alumacraft Fisherman 145) och alla märken är initialt med matchen.

En har erkänt fin kvalité men lite platt akter, en annan lite djupare V-skrov i den klassen och är subjektivt snyggare, men är kanske enklare konstruerad i detaljer och en tredje ja den ligger möjligen däremellan. Alla har sina ➕ och ➖ i layouten. Jag kommer att ta en titt på dem alla innan jag ev. slår till.
    Vad gäller motor så räds jag ingen japanare alls, jag tittar här på rorkultens funktion främst så man får läsa på om vad som skiljer. "Nya" sukan har kamkedja som sägs hålla längre men säg inte det till en ägare av Volkswagens 1,4 motor med kedja, de rasar så numera sitter där en rem igen på nya motorer (fast en välkonstruerad kedja e nog tryggast... Tror jag)

Lycka till!
    Senast ändrad av anteman; 2015-06-02, 23:22.

Kommentera

Tack för kommentarerna. Det är nog som du säger med de som delar ut rosor, hur många har ärligt spenderat en fiskedag i varje båt de har övervägt att köpa. Provköra och debattera bilar är hundrafalt lättare.

Är ärligt sagt inte så oroad ifall nån matta är dåligt skuren eller spöhållaren sitter snett. Pillar gärna med båten och fixar själv om det är nån detalj som kan förbättras. Är mer intresserad av själva användandet; hur båten ligger och går i vattnet. Hur är den att manövrera? Är växelspaken stötig? Är det 5mm plyfa så snart man gluttar på vinylen, etc. Starweld har i varje fall omnämnts som sjöduglig och tyst. Trackers budgetmodell har jag klämt på och den gav ett rätt opersonligt intryck jmf med premiummärket Lund.

Kommentera

Jup, blir första jänkaren. Ser fram emot en riktig v-botten. Tror jag uppskattar en större båt av medelmåttig kvalitet jmf med en mindre båt av toppkvalitet. Enkelt sagt hellre en Starweld 1682 än en Alumacraft Escape 145. Så kan man bränna på i högre sjö och har lite bättre stabilitet. Tänker jag rätt?

Kommentera

Jag är lite inne på samma spår i vart fall nu innan besiktning s a s. Utan att ha provkört någon så borde ett djupare V ge bättre gång i högre sjö men hur stor skillnaden är (känns!) vore intressant, marginell eller högst kännbar??

Escape 165 är storleksmässigt mer i klass med 1682, den förra fraktar 8' spön i låda vilket kan vara geschwint, som en parentes. A 145/165 har dessutom "hyllor" längs relingens insida jag nog skulle sakna en hel del tror jag...

Vad gäller Trackern, budget är budget, tror de lite större är lite annorlunda. De såg fina ut iaf på fiskemässa 2014 (gäller samtliga ovan märken) men jag kollade bara som hastigast då eftersom jag då inte gick i bytestankar.
          Senast ändrad av anteman; 2015-06-03, 00:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Martonen Visa inlägg
            Jup, blir första jänkaren. Ser fram emot en riktig v-botten. Tror jag uppskattar en större båt av medelmåttig kvalitet jmf med en mindre båt av toppkvalitet. Enkelt sagt hellre en Starweld 1682 än en Alumacraft Escape 145. Så kan man bränna på i högre sjö och har lite bättre stabilitet. Tänker jag rätt?
            Har man en begränsad budget som ger de alternativen så kan det vara rätt utifrån just dina premisser, oaktat restvärde. Med det sagt så innebär inte det ngn absolut om att den ena har ett högre sådant än den andra, få av dem finns ännu på begagnatmarknaden.

Kommentera

Jag har en starweld 1674 TL. Adda mig på FB så kan du fråga vad du vill.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Hej och god fortsättning folket! Blir bara lite nyfiken, så jag tänkte väcka lite liv i denna tråd. Hur har det gått Martonen? Landade du i Starweld eller Alumacraft? Vore intressant isf att höra vad som var utslagsgivande och dina tankar kring det valda ekipaget som helhet.
                MVH
                /En som har lååångt till närmaste återförsäljare av resp. fabrikat...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                694 svar
                199 523 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nybörjare-igen  
                Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34