Elmotorfäste - Vilken popnit till buster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotorfäste - Vilken popnit till buster?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotorfäste - Vilken popnit till buster?

Hej!

Har införskaffat en Buster SCC, i denna har jag nu tänkt popnita (ej möjligt med bult o mutter) fast ett motorfäste (rostfritt) för min elmotor. Dyker upp mycket tankar kring galvaniska strömmar osv, men är inte helt hemma på det området. Så nu alla snälla båtexperter hjälp mig med frågorna nedan!

-Bör jag använda något annat material än rostfritt? I så fall varför?
    -Behövs Speciell popnit, om så är fallet, var får man tag på den?

Något annat man bör tänka på när man håller på med olika metaller, håltagning mm?

Hoppas ni kan hjälpa mig!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2015-09-23, 19:12.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Gissar att det gäller samma på Buster som på alumaster. Dvs popnit i monel.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Skippa rostfritt o gör motorfäste i alu ist. Alu o rostfritt lirar inte ihopa.

Kommentera

Aluminium är ju ett förträffligt material att göra fäste i speciellt på en Alu-båt, är nog det bästa då det är lättare och betydligt enklare att borra och såga i. Men rostfritt är snyggt och visst lirar alu och rostfritt ihop. Men då menas ROSTFRITT, alltså syrafast gamla SS 2343 (AISI 316) eller bättre. Absolut inte det vi dagligdags kallar diskbänksplåt (även kallat 18/8-stål och vissa kallar det rostfritt)

Allt du skruvar i en alu-båt SKA vara syrafast rostfritt, märkt A4 på skruv inget annat. Popnit är samma som ovan, Alu-nit med splint av Alu eller rostfritt. Tänk på att många billiga alu-nitar har splint (pinnen i mitten) av simplare stål. ska ej användas.

Glömde ju kommentera: Visst är monel-nit de bästa men dom är svindyra, eller va förr i alla fall. Jag tror inte det blir sådana krafter att det krävs varför alunit kanske i så fall i lite grövre dimension duger bra.
        Senast ändrad av Exxet; 2015-09-23, 21:15.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ja monelnit sägs vara modellen för aluminium, gör fästet i aluminium på en gång vet ja. Monelnit säljs dyrt hos marinbutiker...

Jag har planer på att montera en aluprofil på min alu. reling med syrafast plåtskruv som "smörjs" med Tef-gel innan för att minimera korrosion.

I tillägg tänker jag limma med ett MMA-lim och aktivator (alt. tvätt med MEK) på limytorna för att få bort oxidation som försämrar vidhäftningen.

MMA-lim ska enligt vad jag förstår vara bättre än epoxi som med tiden släpper in syre i fogen vilket gör att ytan börjar att oxidera och fogen släpper...

Fast det senare kanske är överkurs!

Oj, dubbelpost först skrev Anders E å sen skrev Anders E på nytt...
          Senast ändrad av anteman; 2015-09-23, 22:03.

Kommentera

Har själv enbart använt monel då jag utfört riggjobb. Det har fungerat bra och man ser på även riktigt gamla förband att de har klarat sig fint.
            Rostfritt direkt i aluminiumet har jag dålig erfarenhet av. Beror kanske på, som Exxet skriver. att jag sprungit på skruvar som varit i fel kvalitet.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
              Har själv enbart använt monel då jag utfört riggjobb. Det har fungerat bra och man ser på även riktigt gamla förband att de har klarat sig fint.
              Rostfritt direkt i aluminiumet har jag dålig erfarenhet av. Beror kanske på, som Exxet skriver. att jag sprungit på skruvar som varit i fel kvalitet.
              Ja du har helt rätt där att det funkar inte bara för att det står rostfritt, A2 tex är inte helt riskfritt att nyttja med alu. Men allt beror även på miljön där det monteras. Syrafast, A4 kvalitet är vad alla marina varv nyttjar.

Monel har jag ingen egen erf. av men dom lär va starka som stålnit men lirar bättre ihop med Alu. Men ren alunit borde funka då det inte är segelbåtsmast och dessa krafter det handlar om.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack snälla ni!

Tror inte jag kommer snåla, jag kör på monel och ändrar från rostfritt till någon grövre aluminium, kommer inte gå åt jättemånga nitar, kanske 14 st.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                  Tack snälla ni!

Tror inte jag kommer snåla, jag kör på monel och ändrar från rostfritt till någon grövre aluminium, kommer inte gå åt jättemånga nitar, kanske 14 st.
                  14 st ? ? ? ?

Ska du bogsera finlandsfärjan i fästet ? 4 skruv sitter mitt fäste till 24V 70 pundare med.

Kommentera

Hej!

Nja inte riktigt

Motorfästet ska en plåtslagare bocka till mig, för att det ska gå att tillverka måste fästet göras i, i alla fall två delar. Förmodligen blir det 3. Dessa ska popnitas ihop, så det behövs lite nitar till varje fog också! Får lägga upp en bild när jag är klar gissar jag

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34