Punktkorrosion Linder Arkip - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Punktkorrosion Linder Arkip

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Punktkorrosion Linder Arkip

Har upptäckt att jag har pågående punktkorrosion på min nyinköpta lite vanvårdade Linder Arkip. Det är på insidan av skrovet, vet inte vad det beror på men jag vill ju gärna få stopp på det så fort som möjligt, innan det går rakt igenom skrovet. Hade tänkt att polera dom angripna områdena och sen behandla med Hempel Alu protect eller är det nån som har bättre förslag?

Är den nyinköpt så få det åtgärdat via reklamation? Jag snackade med en kille när jag servade min Buster som skulle få en helt ny Linder pga rostproblem på hans nyinköpta. Den båten hade problem utvändigt.

Kommentera

Nej båten är inte ny utan från 2008, men ny för mig. Förra ägaren har inte vårdat den så väl utan båten har legat i vattnet i Östersjön hela somrarna utan mkt användning. Ska enligt uppgift bara vara använd ca 50 timmar. Vet inte om korrosionen beror på allmänt dåligt underhåll (tvätt) eller om något frätande medel använts

Kommentera

Tryckimpregnerat trall ger galvaniska strömmer som leder till rost. Lätt och missa. Vi gjorde den tabben när vi hade linder för 15 år sen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Tryckimpregnerat trall ger galvaniska strömmer som leder till rost. Lätt och missa. Vi gjorde den tabben när vi hade linder för 15 år sen.
          Galvanisk korrosion mellan trä och metall??????

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
            Galvanisk korrosion mellan trä och metall??????
            Tror att det snarare är så att kemikalierna (bl.a. koppar) i det tryckimpregnerade virket reagerar med aluminiumet...

Kommentera

Precis så är det

Kommentera

Hej visst kan det va så.

Det är många som inte känner till aluminiums svagheter. Det är inte ett så okänsligt material som många tror. Det kan till ex vara kabelklipp som hamnat där lätt hänt när man drar el, men koppar är döden för alu. Även om man filat eller kapat på något av kolstål. En krok, fjäderring eller annan metallpryl kan ge dessa skador om det blir liggande.

Ankare i Betong och tryckimpregnerat är 2 saker man inte bör ha i en alu-båt. Starkt alkaliska ämnen är inte lämpligt i kombination med alu. Detta har nämnts i otaliga trådar om alu-båtar.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

En annan sak att tänka på vid vinterförvaring av aluminiumbåt under presenning är att se upp med ev öljetter av annan metall som lätt hamnar mot skrovet när man knyter med rep.

Kommentera

Aluminium är ju en väldigt mjuk metall så andra vanliga problem är rostfria skruvar som "äter" sönder den aluminium man har skruvat den igenom. Sedan har jag sett några trailer båtar där man fått problem med längst gående sprickor i skrovet, de har berott på att sidorullarna som ska stötta båten vid transport legat an hårt mot skrovet och gett en längst gående fraktur vilken i slutänden måste svetsas (kompisen använde under fiskesäsongen silvertejp som första förband och svetsade på vinterhalvåret..)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 526 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34