Montering av säkringar, busbar mm i skrov - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av säkringar, busbar mm i skrov

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montering av säkringar, busbar mm i skrov


    Skall montera en del utrustning på båten, (shunt, busbar, säkringshållare mm) men vill inte sätta allt direkt i båtens skrov, så min tanke var att ta en träskiva (typ OSB) och sätta fast allt på, och sen skruva fast den skivan i båten för att ha så lite skruvhål i skrovet. (Och om jag vill ändra byta utrustning så är det gör det inte så mycket) Jag tänker jag bör behandla OSBn med nått då det kan blir lite fuktigt mm i utrymmet, men vad är bäst här? Nån som har nån idé eller gjort liknande? Pensla den med epoxiprimer?...



  • #2
    Det enkleste er å bruke vannfast plywood. Plywood finnes i tre "grader" av vannfasthet. En som er ubehandlet (tåler ikke vann i det hele tatt), en som er impregnert (tåler litt vann) og en som er innsatt med olje (kan stå i vann). Det fine med disse kontra trykkimpregnert trevirke, er at de ikke inneholder stoffer som korroderer med aluminium.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Det enkleste er å bruke vannfast plywood. Plywood finnes i tre "grader" av vannfasthet. En som er ubehandlet (tåler ikke vann i det hele tatt), en som er impregnert (tåler litt vann) og en som er innsatt med olje (kan stå i vann). Det fine med disse kontra trykkimpregnert trevirke, er at de ikke inneholder stoffer som korroderer med aluminium.
      Tack, låter som ett bra alternativ.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
      26 svar
      13 539 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Klant84
      av Klant84
       
      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
      20 svar
      1 982 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Amiala
      av Amiala
       
      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
      2 svar
      283 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
      34 svar
      4 200 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
      2 svar
      346 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Eino
      av Eino
       
      Arbetar...
      X