Terhi 520 HT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terhi 520 HT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Terhi 520 HT

Hejsan!
    Köpte en Terhi nu i höstas med en Suzuki 50hp fyrtakt 07. Båten är från -78. När jag tog upp båten upptäckte jag en liten "bricka"som var fastskruvad under vattenlinjen på babordsidan. Brickan ser ut att vara tillverkad i plast och är ovalformad, samt fastskruvad. Vad är detta? Kan der vara en gammal ekolodsgivare? Båten hade ett lod modell antikt vid köpet. Är lite rädd att det kan vara en amatörmässig lagning.
    Någon som kan upplysa en i mörkret famlande..
    MVH Ödlan
    Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
    eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Ursprungligen postat av Ödlan Visa inlägg
    Hejsan!
    Köpte en Terhi nu i höstas med en Suzuki 50hp fyrtakt 07. Båten är från -78. När jag tog upp båten upptäckte jag en liten "bricka"som var fastskruvad under vattenlinjen på babordsidan. Brickan ser ut att vara tillverkad i plast och är ovalformad, samt fastskruvad. Vad är detta? Kan der vara en gammal ekolodsgivare? Båten hade ett lod modell antikt vid köpet. Är lite rädd att det kan vara en amatörmässig lagning.
    Någon som kan upplysa en i mörkret famlande..
    MVH Ödlan
    Har du möjlighet att ta en bild och visa här?
    /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
      Har du möjlighet att ta en bild och visa här?
      Tjena!
      Blir svårt att fixa en bild. Båten står i låst magasin och ägaren till detta (en god vän) är utomlands tills i mars. Tycker själv att det vore ett konstigt sätt att laga en ev skada, då skulle man väl ha plastat?
      eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

OK, jag kan gissa lite, antar att du med babord menar i akterspegeln på babords sida? Kan det vara samma som syns på bilderna här och här (bilden i mitten)? Ser isåfall ut att vara någon sorts självläns? Kan det vara den som är igenbommad?
        /Magic

Kommentera

Terhi undrar om inte det fabrikatet är gjort av någon speciell formsprutad plast som inte är polyester och matta är nästan säker på detta om så blir det nog inte lika enkelt att laga evt. hål i skrovet, kanske finns nåt sätt men inget jag vet.
          Till detta tror jag den är skumfylld mellan inner och ytterskrov om det är en dålig lagning bör du nog vara riktigt uppmärksam på detta och förvissa dej om att det verkligen håller tätt.
          Risken är nog annars att båten kan börja suga vatten upp i skummet kan bli otrevliga följder med tiden är jag rädd.
          OBS vet ej säkert någonting här men lik förbannat bör du kolla upp det hela noga skulle jag göra iaf speciellt materialet den är tillverkad av, hoppas jag har helt fel och lycka till
          Senast ändrad av TAMTAM; 2007-11-12, 17:13.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Den Theri du nämner är av vanlig glasfiber. Har ju klinkat skrov vad jag minns. Nån ABS-plast är det med säkerhet inte.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
              OK, jag kan gissa lite, antar att du med babord menar i akterspegeln på babords sida? Kan det vara samma som syns på bilderna här och här (bilden i mitten)? Ser isåfall ut att vara någon sorts självläns? Kan det vara den som är igenbommad?
              Nej det är inte på akterspegeln utan ungefär mitt på båten under vattenlinjen på babordssidan, som brickan sitter. Stämmer som Elanen säger att båten är klinkbygd. Skönt att höra att ni vet att den är byggd i glasfiber och inte ABS, för visst har glasfiber bättre hållbarhet över tid? eller är jag helt ute och cyklar nu?
              Eino, vad innebär det i flytkraft att båten inte har dubbelskrov? Är det tofterna som fungerar som flytelement?
              Många frågor blir det..
              MVH Ödlan

Kommentera

Var själv för en del år sen och tittade på just din båtmodell i Norrtälje. Verkade vara stabilt byggt. Är svårt att svara på varför denna mojäng blivit placerad just där. Gå in på Maringuiden och fråga om nån har en samma typ av båt. Och om nån känner igen det hela.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Hej igen och tack för bra råd!
                  Har googlat en del nu. Står på Terhis hemsida att båtarna görs i abs plast med skumfyllning. Är min modell från 78 ändå i glasfiber? Den är ju som sagt klinkbyggd. Hittar ingen info om just min båt.
                  mvh ödlan

Kommentera

Om det är en HT båt utan innerliner är det nog glasfiber troligen är 78 för gammalt för ABS plast, kan du se insidan av skrovet alltså den direkta insidan av utsidan om du förstår och denna är lite skrovlig är det nog med säkerhet glasfiber då blir allt mycket lättare även om det skulle vara en gammal skada polyester går att laga utan problem om man gör nödvändiga förberedelser.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 535 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34