Tips på bra båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bra båt

Jag vill tipsa er om en mkt fin båt Arkipelag A20

Se www.arkipelagboats.se

Jag köpte en i november och har kört rätt så mycket med den perfekt för trolling fiske i allmänhet åka med familjen bra utrustad stadig fin ..

Ja som jag kan se det helt komplett båt mkt fin kvalite

Ser inte så fiskevänlig ut, eller jo, kanske 5% av de vatten jag fiskar i kan man få ner den i !

Kommentera

Kollade ingående på den när den lanserades på Älvsjömässan och det är en trevlig båt för oss som har båten i hela säsongen eller trailar och använder ramper men inget för den som vill "kasta" i båten i vilken sjö som helst.

Skrovet kommer mest till sin rätt i mellan/ytterskärgården och på öppet vatten så en perfekt kombi för skärgårdsspinn/trollingfiske.

Killarna i montern blevv väldigt nyfikna när dem förstod att jag var sportfiskare och trollingfiskare och ville ha alla synpunkter på vad som kunde göras bättre för att funka för fiske, men det var inte mycket att tillägga utom några småsaker som är lika illa på alla fabrikat men dem lyssnade och var tacksamma för tipsen.

Så i grunden en genomtänkt båt med en del finesser som man inte finner på standardbåtar, klart intressant val för den som är på jakt efter en ny båt i 6m klassen.

Kommentera

Man skall ju komma ihåg att båtar runt 6 meter behöver ju något större sjö samt en hyfsat bra ramp.

Jag trailar min hela tiden och det är inga problem att ta den upp och ner ensam.

Skulle vilja veta vad ni anser som är problemet med i princip alla båtar ?

/ Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredin Visa inlägg
          Man skall ju komma ihåg att båtar runt 6 meter behöver ju något större sjö samt en hyfsat bra ramp.

Jag trailar min hela tiden och det är inga problem att ta den upp och ner ensam.

/ Martin
          Problemet med alla båtar är väl att dom är för dyra
          Team Fanny Farm

Kommentera

/ Martin
            Det jag avser och jag kan ju bara prataa för mig är att Arkipelagen precis som alla båtar med självläns och som har det som argument för högre säkerhet överdriver då den precis som på andra fabrikat är till för att hålla bort regnvatten när båten ligger vid bryggan och ute på sjön med höga vågor kan den göra mera skada än nytta så kulventil för snabbstängning är ett krav, vad jag minns hade inte demo båten det men konsturktören tog åt sig av tipset och skulle ordna det.

Nästa klassiska svaghet på båtar är elsystemet som alltid är underdimensionerat och med undermåliga komponenter, detta fenomen gäller även för båtar i miljonklassen så inte oväntat.

Några possitiva saker med den var den midskeppsplacerade tanken som ger en bättre viktfördelning än den mera vanliga sktermonterade och en bra förarmiljö så i det stora hela en trevlig båt som kräver mindre moddning än dem flesta för att bli bra

Kommentera

Bra med lite åsikter har ju läst en del om det med självlänsen och vilka problem det ev kan bli .

Hur löser man det bara att trycka i en plastplugg eller ?

En kul detalj var att trollingmasten passade bra i fästet för bordet bara att svarva en adapter imellan.

På vilket vi skulle elsystemet vara under dimensionerat är det för enkelt eller för smala kablar ?

/ Martin

Kommentera

Bra med lite åsikter har ju läst en del om det med självlänsen och vilka problem det ev kan bli .

Hur löser man det bara att trycka i en plastplugg eller ?

En kul detalj var att trollingmasten passade bra i fästet för bordet bara att svarva en adapter imellan.

På vilket vi skulle elsystemet vara under dimensionerat är det för enkelt eller för smala kablar ?

/ Martin
                Det ska sitta en kulventil för manuell stängning av självlänsen och den ska sitta precis inanför aktern så att Du kan stänga redan där om det skulle bli läck i slangen eller en skarv, så skrovgenomföring/kulventil/slang!!

Elsystemen är av för enkel modell och paneler, kopplingsplintar och säkringshållare är inte tillräckligt fuktskyddade för den alltid fuktiga marina miljön även om det står på att grejorna är för båt så är det för klent.
                Sen är det för dåligt förberett för eftermontering av utrustning utan tillverkarna väljer en brytarpanel som har precis så många brytare som behövs för det som är fabriksmonterat istället för att välja en panel som har 2-3 extra brytare som det bara är att koppla in på så blir det ju enhetligt och snyggare än att ha olika paneler bredvid varandra som det ofta blir, det skiljer bara småpengar i inköpspris i grossistledet så dem är dumsnåla.
                Sen ska det vara genomgående förtennade kablar i båtar för längre livslängd vilket det ockkså snålas in på och inte fuktsäkrar dem alla skarvar och kopplingar med krympslang vilket man ska göra, sen är det inte ovanligt med skarvar med sockerbit vilket är helt förkastligt i en båt det ska vara rörhylsor som kläms eller löds och så krympslang över som fuktspärr.

Kommentera

Några nackdelar jag hittat med båten är att fören ligger valdigt lågt i vattnet vid trolling fart.
                  Sen är ju den fasta atersoffan ivägen vid det samma!
                  Trång för sin storlek tycker jag ingen sportfiske båt. Mer nöje och transport!

Kommentera

Att fören ligger lågt vid trolling har jag märkt men har inga problem med det än.

Nu börjar det bli dags för lax efter hälsinge kusten så vi får väl se hur det funkar i lite sjö.

Angående storleken tycker jag att den är stor som en lastpråm med mkt stuv men så har jag kört en höga rodd 435 tidigare oxå.

Skall kolla lite på elen hur den ser ut men som sagt helt klart skulle det vara större paneler redan från början

/MF

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 535 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen