Köp av styrpulpet ~5m - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av styrpulpet ~5m

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av styrpulpet ~5m

Tjena!
    Är dags att skaffa en vettig båt nu hade jag tänkt mig. En styrpulpet (~4,7-5,1m) till framför allt till fiske, men även till badutflykter och dylikt är det som eftersökes.
    Den kommer att användas till trolling efter gädda, gös och öring, med sidoparavaner och inte med en mast. Till vanligt spinnfiske, har även planer på att börja med jerkbait och vertikaljigging, så en elmotor kommer att monteras inom snar framtid. Båten kommer att ligga i Vänern och det är avstånd till en del ställen så en marschfart runt +20kn är rimligt, men samtidigt ha en bra bränsleekonomi.
    Prisklassen ligger på sparsamma 30k ungefär, lite plus med bra motivering, men gärna ett kap på 25k
    Detta kommer att funka som första båt i ett par år, men sedan kompletteras med en större och då istället agera "gäddracer"

Så jag önskar helt enkelt tips på båtar som kan vara lämpliga Jag har bl.a. kollat in:
    Crescent 465 (sjövärdig?)
    Örnvik 485 & 490 ?
    Ockelbo B16 (hög bränslekostnad?)
    Ryds från 80-talet (kvaliteten?)
    Uttern ?

Tack på förhand

Vilket delikat probölem Du har med att köpa båt

Av De Du nämner är ju Ockelbo B16 den givna båten, mer alround än så är svårt att få till så måttliga pengar, och visst den drar lite mera motor och något mera bränsle än de mera rundbottnade alternativen men det tjänar Du in på De klart bättre sjöegenskaperna och på Dina vatten kan det vara skönt och ytterst klokt med en sjövärdig båt!!

Rota fram en B16 med en 2 taktare nu och när ekonomin tillåter så byter Du till en 4 taktare eller en insprutad 2 taktare som Mercury Optimax eller Evinrude E-Tech.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Vilket delikat probölem Du har med att köpa båt

Av De Du nämner är ju Ockelbo B16 den givna båten, mer alround än så är svårt att få till så måttliga pengar, och visst den drar lite mera motor och något mera bränsle än de mera rundbottnade alternativen men det tjänar Du in på De klart bättre sjöegenskaperna och på Dina vatten kan det vara skönt och ytterst klokt med en sjövärdig båt!!

Rota fram en B16 med en 2 taktare nu och när ekonomin tillåter så byter Du till en 4 taktare eller en insprutad 2 taktare som Mercury Optimax eller Evinrude E-Tech.
      Okej tackar, ska fundera på det vore trevligt om någon med erfarenhet kan berätta vad den drar på ett ungefär...
      givetvis kan andra förslag på båtar tas upp, det är bara vad jag har kikat lite på som jag nämnde!

Kommentera

Titta också på Terhi, Yamarin och Bella-båtarna. Det finns massor av trevligt i aluminium i den storleken också, både nytt och beggat.
        Alu har sina fördelar.

Kommentera

Jag kan också rekommendera Ockelbo B16. Jag har haft 2 st Ockelbo 1 B16 och 1 B19. Bränsleekonomin är ju lite svårt att sia om, då både motor och stigning på propeller samt inställning av förgasare påverkar. Min senaste ockelbo (B16) var en orginalare från 1978. På den hade jag en Johnson 60 HK 2-taktare från -98. För att vara en 2-taktare så var den relativt bränslesnål, men då var den också helt nyrenoverad med instrumentjusterade förgasare etc.

Rydsbåtarna i denna storlek skulle jag inte köpa p.g.a deras tunna bottnar. Min bror har en Ryds 475 som sprack direkt så fort den blev utsatt för lite grov sjö. De är dessutom kända för att vara klena i skrovet.

Lycka till!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Basshunter Visa inlägg
            Jag kan också rekommendera Ockelbo B16. Jag har haft 2 st Ockelbo 1 B16 och 1 B19. Bränsleekonomin är ju lite svårt att sia om, då både motor och stigning på propeller samt inställning av förgasare påverkar. Min senaste ockelbo (B16) var en orginalare från 1978. På den hade jag en Johnson 60 HK 2-taktare från -98. För att vara en 2-taktare så var den relativt bränslesnål, men då var den också helt nyrenoverad med instrumentjusterade förgasare etc.

Rydsbåtarna i denna storlek skulle jag inte köpa p.g.a deras tunna bottnar. Min bror har en Ryds 475 som sprack direkt så fort den blev utsatt för lite grov sjö. De är dessutom kända för att vara klena i skrovet.

Lycka till!!
            Tackar Men har du någon aning om vad du hamnade på för något vid marschfart? :P

Kommentera

Är det någon som har koll på vilka årsmodeller på Ockelbon som var byggda annorlunda, med lite sämre kvalitet, läste det någonstans att de innan 1987 (TROR JAG) var sämre.....????

Kommentera

Ockelbon har känts som den givna båten för mig nu, men tyvärr så är det väldigt svårt att finna någon i denna prisklassen....jag gillar den öppna ytan och platta botten (invändigt), skrovets uppbyggnad och visst är det väl lite kult-varning
                Men är det någon som har nått tips på liknande båtar? får lite dålig respons tycker jag...skulle uppskattas mycket i varje fall

Kommentera

Ursprungligen postat av Fripps Visa inlägg
                  Tjena!
                  Är dags att skaffa en vettig båt nu hade jag tänkt mig. En styrpulpet (~4,7-5,1m) till framför allt till fiske, men även till badutflykter och dylikt är det som eftersökes.
                  Den kommer att användas till trolling efter gädda, gös och öring, med sidoparavaner och inte med en mast. Till vanligt spinnfiske, har även planer på att börja med jerkbait och vertikaljigging, så en elmotor kommer att monteras inom snar framtid. Båten kommer att ligga i Vänern och det är avstånd till en del ställen så en marschfart runt +20kn är rimligt, men samtidigt ha en bra bränsleekonomi.
                  Prisklassen ligger på sparsamma 30k ungefär, lite plus med bra motivering, men gärna ett kap på 25k
                  Detta kommer att funka som första båt i ett par år, men sedan kompletteras med en större och då istället agera "gäddracer"

Så jag önskar helt enkelt tips på båtar som kan vara lämpliga Jag har bl.a. kollat in:
                  Crescent 465 (sjövärdig?)
                  Örnvik 485 & 490 ?
                  Ockelbo B16 (hög bränslekostnad?)
                  Ryds från 80-talet (kvaliteten?)
                  Uttern ?

Tack på förhand
                  Kolla öven på örnvik 481 R& 475 & 470
                  Går bra i vattnet inte så stötiga.
                  Hälsningar Tomas

Kommentera

Ej Theri här med.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 535 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34