Tiltknapp... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tiltknapp...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tiltknapp...

Tiltknappen i ett Mercury reglage glappar... funkar om man joxxar lite med den.
    Har plockat isär allting och knappen ser ut att vara"helgjuten".
    Går den att fixa till på nåt vis? Eller e de bara att byta?

Tacksam för svar!

byte... nog rätt säkert, är den dålig har du iaf inget att förlora i att prova fixa den skiter det sej bara tassa in hos reservdelsgubben och rulla ut lädret.
    Finns/Fanns en motorskrot i Värmland tror jag som kanske har något.....
    Lycka till
    PS sitter den i reglageboxens handtag???
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ska tillägga ingen hjärnkirurgi direkt du kan använda vilken brytare som helst med två återfjädrande lägen denna styr bara reläer i motorns rigg
      Den behöver inte sitta på reglaget kan monteras på annan plats en fråga om vad du vill kosta på om maskinen är gammal

Kommentera

Jo den sitter i handtaget.. tack för svar.
        Får kolla vad en ny kostar kontra en beggad, kanske inte lönt att sätta dit en gammal.
        Det e polarens båt, jag e gast och mekaniker!!
        Senast ändrad av Rullknäckarn; 2010-03-20, 19:31. Anledning: Stavar som en kratta.. ;)

Kommentera

Grundtips ett A plocka ur knappsatsen och dränk den i 5-56/WD-40 under ett par dygn och då menar jag dränka dessa sprayflaskor är något av båtägarens bästa vän har en fantastisk förmåga att få gammalt skit att fungera igen tro mej och lycka till

Kommentera

Hade liknande problem med tiltknappen på yamahareglage. En rejäl dos med 5:56 och den blev som ny.

Kommentera

Tjo!

Jag har samma problem men felet sitter både i handtaget och på motorn, jag undrar om felet vi har kanske är elektriskt som ett kanske ett reläfel eller något...

Gör gärna ett inlägg när du har gjort ett försök till att åtgärdat så hjälper du också en fiskebroder på vägen!

/Daniel

Kommentera

De flesta s.k. tiltknappar är hermetiskt tillslutna, bl a för att inte fukt och skit skall kunna komma in.
                När dom slutar fungera så så är det p.g.a. att dom har börjat läcka eller att dom har blivit "brända" med tiden.

Det som är det enda vettiga är att byta till ny tiltknapp som jag anser.
                Om inte den byts fortare än svint kan följande fel uppstå:
                motorn tiltar oavsiktligt när du färdas på sjön. Tiltar den upp så har du plötsligt motorn i luften, kanske oxå på full gas och då kan det vara motorhaveri i stället för några hundringar på en ny knapp.

Speciellt den knappen på utsidan, den på motorn är väldigt utsatt. Kolla alltid den först.
                Brorsan: Jag har samma problem men felet sitter både i handtaget och på motorn, jag undrar om felet vi har kanske är elektriskt som ett kanske ett reläfel eller något...
                Jag hade det felet på min Honda BF115. Då var det tiltknappen (på motorn) OCH tiltreläet som hade gått. Det var mycket svårt att hitta felet i reläet men det blev bra efter byte (dyrt som fan om inte det går på garrantin)
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  De flesta s.k. tiltknappar är hermetiskt tillslutna, bl a för att inte fukt och skit skall kunna komma in.
                  När dom slutar fungera så så är det p.g.a. att dom har börjat läcka eller att dom har blivit "brända" med tiden.

Det som är det enda vettiga är att byta till ny tiltknapp som jag anser.
                  Om inte den byts fortare än svint kan följande fel uppstå:
                  motorn tiltar oavsiktligt när du färdas på sjön. Tiltar den upp så har du plötsligt motorn i luften, kanske oxå på full gas och då kan det vara motorhaveri i stället för några hundringar på en ny knapp.

Speciellt den knappen på utsidan, den på motorn är väldigt utsatt. Kolla alltid den först.

Jag hade det felet på min Honda BF115. Då var det tiltknappen (på motorn) OCH tiltreläet som hade gått. Det var mycket svårt att hitta felet i reläet men det blev bra efter byte (dyrt som fan om inte det går på garrantin)
                  Tack Flodström för ditt tips och Tack Rullknäckarn för att jag plötsligt lånat lite av din tråd!

Kommentera

Hej.
                    En kompis hade problem med sin tilt i somras, den fungerade bara efter lite joxande.

Vi bytte tiltknappen men det blev inte bättre då bytte vi reläna två st och vips så fungerade allt som det skulle. Vi tog med reläna och köpte på Mekonomen, 60:- styck. Om vi köpt på marina säkert flera gånger dyrare.
                    //C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 523 visningar
                    0 gillar