Tips för Örnvikägare för spöhållare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för Örnvikägare för spöhållare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips för Örnvikägare för spöhållare

Senaste modifikation av båten. Mest för att dela med mig av en möjlig lösning för andra som har likadant skrov och vill ha spöhållare för transport i aktern.

Mer info: http://blog.teamtrogdor.se/2010/05/m...-tips-for.html

Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Hej.
    Är det en 525 Flamingo du har?

Jag har kikat lite på den modellen , den verkar vettig.
    Har du några input utöver den snillrika spöhållaren?

Hur stor motor har du och hur fort går den?

OSV.
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
      Hej.
      Är det en 525 Flamingo du har?

Jag har kikat lite på den modellen , den verkar vettig.
      Har du några input utöver den snillrika spöhållaren?

Hur stor motor har du och hur fort går den?

OSV.
      //C
      Japp, det är en 525 Flamingo. Numer (från i år eller ifjol) heter den "Commander".

Måste säga att jag är grymt nöjd med den, näst intill fanatiskt . Vi har haft den i 3 år nu och jag har fortfarande inte hittat någon, i mitt tycke, bättre båt med mittpulpet i samma storleksklass.

För att ta upp några saker;
      - Mittpulpeten är bred. Visst man tappar lite utrymme på sidorna av den men vinningen är att man sitter grymt skyddat bakom.
      - Förvaringen i pulpeten är oslagbar. Den enda båt i denna storlek jag sett som har det. Nästan som en walkaround fast i miniformat. Man får plats med all ordinarie utrustning samt all packning man har med sig. Inget som ligger i båten och skramlar (någon har t.o.m. sovit därnere även om det egentligen är lite för litet).
      - Höga fribord vilket är mycket skönt när man fiskar, den känns "stor" för att vara så pass liten. Speciellt när man ligger sida vid sida med andra båtar i samma längd.
      - Har kört den i riktigt grov sjö och den presterar galant. Visst den går inte att jämföra med t.ex. en Silver då de är mycket lättare främst i fören, men den går riktigt bra och odramatiskt.

Sen tycker jag den är grymt prisvärd i och med att man t.ex. får med trollingmotorfäste, dynsats, bord m.m.

Vi har gått lös på denna genom åren (likt detta med spöhållarna) och satt dit kopphållare, spöhållare, djupriggsfästen m.m. Planerar att göra en presentation av alla lösningar någon dag och lägga upp på www.teamtrogdor.se, som inspiration för andra fiskare som vill modda samma typ av båt.

Gällande motor så köpte vi den som paket med en Mercury Optimax 75. Den går bra med en sådan men man kände lite att en 90 antagligen hade varit optimal. Med 75 maxade den ca 27-28 knop med last och 2 personer, marschade gjorde man i ca 23 knop.

Vi har haft en massa strul med den motorn (det är en historia i sig). Nu i vår löste vi det genom att helt sonika köpa en ny. Då blev det en Honda 90 V-Tec.

Hittills (gått ca 20h so far) så drar den ungefär lika mycket soppa som 75'an (säkert kombination av 4-takt och att den behöver jobba mindre) men det gör skillnad på bränsleekonomin ändå då man slipper oljan som krävs i Optimaxen.

Så här i efterhand så är det tydligt att en 90 hästare är klockren på den båten. Toppfarten är inte så mycket högre, ca 33 knop med last och två personer. Dock ligger nu marschfarten på ca 27-28knop. Den största skillnaden märker man nästan i lite sjö. 75'an var liksom gränsfall så när man gick in i en våg så orkade den inte riktigt "pusha på". 90'an känns mer som råstyrka och liksom trycker igenom/upp båten över dyningarna.

Som du märker av min uppsats här så skulle jag gladeligen rekommendera detta skrov.

Om man ska hitta något negativt...
      - Just den där lösningen med skivan i akterspegeln (som vi nu byggt om för spöhållarna) är både bra och dålig. Bra för att tar man bort den så är det durk hela vägen bak. Dålig är den då jag kan tänka mig i hård medsurf vid trolling så har man inte en rejäl akterspegel som tar surfet. Har inte haft det problemet själv men skulle vi börja köra t.ex. laxtrolling i vatten med risk för riktigt dålig sjö så skulle jag nog plasta igen den så att det blev en "riktig" akter där som skulle stoppa den typen av vågor i aktern.
      - Vikt, den väger rätt mycket jämfört med andra båtar i samma längd.

Kommentera

Som andrekapten på 'Trogodor den Andre' (ÄRAD VARE HANS NAMN!) kan jag inte annat än att hålla med.
        Som jag ser det finns bara ett par alternativ som kan mäta sig med den och det är Rocad och kanske Nordsjö men då kliver man också upp minst 1m till i längd och kraftigt i pris.

Det jag också anser vara en stor fördel är att den klarar av att vara en riktigt allround-fiskebåt, utmärkt att utrusta och trolla med utan att vara sämre för att ha som kast-plattform.
        Att man sen kan kasta fram dynorna och ha ett par "gallionsfigurer" solandes i fören är inte heller att förakta då lata sommardagar står på programmet.
        Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

Härligt och tack för svar.

kan man alltså stå och fiska i aktern om man tar bort "skivan"?

Får tre spinnfiskande gubbar plats utan att vilja dränka varandra efter en heldags fiske i blåst och regn?

Jag har förstått att det finns någon variant av bord / soldäck man kan ha i fören, kan man stå på denna anordning och få en "jerkplattform"?

Hur stort är egentligen utrymmet under pulpeten, går det att få till någon variant på "kokplats" där eller är det bara ett stort stuvutrymme?

Hur har ni löst det med spöhållare, har ni monterat ett grabbräcke och spöhållare i det eller är det borra och skruva i "trästycket ovanpå relingen" som gäller?

Om man vill montera grabbräcke kan man komma åt under och dra med bult och mutter?

Mycket frågor och fler kanske det blir.

//C

Kommentera

Gör ett försök att svara på frågorna. Ska ut i båten ikväll. Kan ta lite bilder då på olika lösningar och posta under kvällen eller imorgon så blir det tydligare vad jag menar med mina svar.

kan man alltså stå och fiska i aktern om man tar bort "skivan"?
            Nja, du har ju motorn i vägen. Utrymmet bakom den skivan kan ses som en motorbrunn. Skillnaden när man tar bort den är att det inte blir någon skiljevägg till själva motorbrunnen.

Får tre spinnfiskande gubbar plats utan att vilja dränka varandra efter en heldags fiske i blåst och regn?
            Inga som helst problem. Man kan se det som att det finns tre stycken plattformar att jerka från (vilket gör att man kommer upp perfekt från vattenytan tack vara höjden) - en i fören och två i aktern (så man har varsitt "hörn"). Om man är ute och t.ex. jiggar gös så kan man t.om. vara 4 utan problem då det inte ställer samma krav på "vevrum" som vid jerk.

Jag har förstått att det finns någon variant av bord / soldäck man kan ha i fören, kan man stå på denna anordning och få en "jerkplattform"?
            Nej det kan jag inte säga. Den är bra att ha på plats och kunna stå på, brukar ofta ha det vid trolling och annat fiske (typ jigg). Men för Jerk tycker jag inte den funkar då det är relings-rör/grabbräcke i fören som blir i vägen.

Hur stort är egentligen utrymmet under pulpeten, går det att få till någon variant på "kokplats" där eller är det bara ett stort stuvutrymme?
            Skulle säkert gå men jag skulle mer säga att det är ett enormt stuvutrymme. För att få mer plats för kök/sova så måste man nog upp mot (och över) 6 meter.

Hur har ni löst det med spöhållare, har ni monterat ett grabbräcke och spöhållare i det eller är det borra och skruva i "trästycket ovanpå relingen" som gäller?
            Kör 4 spöhållare på pulpeten för de spön vi kör på sidoparavaner. Sedan har vi 4 i fören på grabbräcke. Resten (4) går på djupriggarna. Vi kör ingen trollingmast för tillfället. Skulle vi göra det skulle man med fördel kunna ha 3-4st hållare på varje sida på grabbräcket i fören.

Om man vill montera grabbräcke kan man komma åt under och dra med bult och mutter?
            Det är nog rätt problematiskt då skrovet är sånt som är lufttätt så det är svårt att komma åt mellan över och underdelen.

Bilder kommer ikväll eller imorgon.

Kommentera

Tack för svar.

Tidigare hade jag helt siktat in mig på en Silver Hawk men sakta släpper den sitt grepp om tankarna.
              Dessutom tycker min sambo att Alubåtar är skitfula.

Jag såg klippet från starten på Värtan cup eller var det Sm Trosa eller helt enkelt en annan tävling.
              Såvitt jag kunde se kom ni upp i plan snabbt och snygg är den också.
              Körde ni med 90 eller 75 Hk i klippet?

Det jag gillar är att det är en stor pulpet som verkar skydda fint, jag gillar inte att behöva dra av för att hela sjön kommer in i ansiktet :-)

Bilder vore kalas, speciellt interiörbilder. Utrymmet i fören, "pulpetstuven", och hur ytorna ser ut generellt.

Jag har faktiskt kikat på er båt kom jag fram till igår, stod på Pike Open ST: Anna och kikade lite men då var jag så inkörd på en Hawk.

//C

Kommentera

Silver Hawken är riktigt fin det ska jag inte förneka men Sambo-faktorn får absolut inte underskattas (om det dessutom, och nu spekulerar jag självklart, handlar om någon form av "gemensamt" beslut).

Och som sagt, både skrovform, fribord och pulpeten gör att man får verkligen jobba för att få in kaskader av vatten.
                Kan inte minnas många gånger det inträffat, vi tog en riktigt dykning på fjärden på SM nu senast och kom ut torra och fina.
                Visst fick vi slå av lite då och då men det hade inget med vatten i ansiktet att göra, mer hur vida vi skulle komma undan utan njurskador (det studsade rätt fint där ute i 30kp! )

Starten i Trosa är med nya 90hk monterad, första riktiga körningen med den.
                75hk var inte dålig den heller, 2-takt ger bra knuff även den och skulle nog vara jämförbar i just startögonblicket.
                Med det sagt så är det ju självklart att ju mer folk och utrustning (tyngd) som är i båten ju mer bör 90hk visa sig bättre, det är trots allt den optimala rekommendationen.

Vi har gjort rätt mycket (mer eller mindre) nödvändiga moddningar för att optimera den, jag är tämligen säker på att vi kommer kunna visa det efter kvällens foto-session.
                Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

He,he....

Gemensamt vet jag väl inte om man kan kalla det om jag ska vara ärlig.
                  Men det går defenitivt lättare att få ett ok om hon tycker att båten är snygg.
                  Men, förra båten såg hon inte ens och nuvarande har hon varit med max 3 ggr i på 4 år. Hon kan inte se tjusningen med vare sig fiske eller åka båt vilket försvårar lite när man ska ladda upp 150-200000:- för en båt och trailer.
                  Men barnen börjar bli lite större nu så vi kan ta en heldagstur och då måste vi ha en större båt helt enkelt så till nästa säsong blir det troligivis dags att uppdatera sig, men det skadar ju inte att bestämma sig för vad man ska ha i förväg och sen fokusera på ett objekt.

//C

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  199 523 visningar
                  0 gillar