Bottenplugg?,Dyvika? Hjääälp!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenplugg?,Dyvika? Hjääälp!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenplugg?,Dyvika? Hjääälp!!!

Hej, nu har jag slagit till och köpt en båt som jag under vintern skall måla o plasta för att passa fiske, det är en lahmi 405R (4.20m) osäker på siffrorna men dom äldre 405R ser ut som min. Styrpulpet m.m. kommer att lägga ut länk här senare då jag börjar,steg för steg tips för nybörjare....liksom jag när det gäller plastning,målning osv.

Nåväl nu till problemet, jag tog ut den för första gången nyss, för typ 40 minuter sedan....i aktern i botten sitter det en träplugg,som läcker som ett såll. Fort in till land och upp med båten o hem igen...

Hur ser det ut? Vad ska jag göra?
    Måste det vara träplugg eller kan jag sätta dit nåt annat? Jag har ventilations hål till "luftfickorna " på båten,dit köpte jag plast pluggar som man skruvade på så expanderade dom. Går det att ha sådana?

Hur ser det ut där under,är det 2st pluggar...en under och en från ovansidan eller är det 1st längre som går igenom?

Förra ägaren sa att den var klockren....men han hade inte haft den i vattnet på 3år ungefär.

Så snälla...hjälp, hade ju sett framemot o åka o fiska idag....

Man kan gör lite hur som helst bara det blir tätt och hyfsat lätt att lossa botten pluggen.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

En sådan här http://www.bataccenten.se/db/db.pl?a...e=db_vara.html borde funka men du får mäta det befintliga hålet i båten finns i flera diametrar och utföranden, men träplugg låter inte tillförlitligt iaf

Kommentera

Den kan fungera bra den på insidan av båten Rospigg, men utsidan? Går det bra där med? När man drar/spelar upp båten på vagnen...ingen risk att skruven som sticker ut kan ta skada?

Nä...träplugg känns inget vidare....iofs måste den ha suttit där många år....men när jag ska använda båten vettu...grrrrrr!!!

Tackar för svaren....

Kommentera

Ursprungligen postat av Red Visa inlägg
          Hej, nu har jag slagit till och köpt en båt som jag under vintern skall måla o plasta för att passa fiske, det är en lahmi 405R (4.20m) osäker på siffrorna men dom äldre 405R ser ut som min. Styrpulpet m.m. kommer att lägga ut länk här senare då jag börjar,steg för steg tips för nybörjare....liksom jag när det gäller plastning,målning osv.

Nåväl nu till problemet, jag tog ut den för första gången nyss, för typ 40 minuter sedan....i aktern i botten sitter det en träplugg,som läcker som ett såll. Fort in till land och upp med båten o hem igen...

Hur ser det ut? Vad ska jag göra?
          Måste det vara träplugg eller kan jag sätta dit nåt annat? Jag har ventilations hål till "luftfickorna " på båten,dit köpte jag plast pluggar som man skruvade på så expanderade dom. Går det att ha sådana?

Hur ser det ut där under,är det 2st pluggar...en under och en från ovansidan eller är det 1st längre som går igenom?

Förra ägaren sa att den var klockren....men han hade inte haft den i vattnet på 3år ungefär.

Så snälla...hjälp, hade ju sett framemot o åka o fiska idag....
          Köp en dyvika av mässing, finns i flera olika storlekar som man skuvar och limmar med sikaflex.
          Visserligen behöver man en skruvmejsel för att öppna och stänga men den går inte sönder och är garanterat tät
          Du hittar den i watski:s katalog eller på någon skeppshandel.
          Klicka på länken:http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=14978

Team Vraken
          http://team-vraken.zoomin.se/
          [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
          http://www.team-vraken.blogspot.com/
          [/FONT]

Kommentera

Hej,
            gör som jag, köp en expanderbar dyvika i mässing med gummikärna. De fanns i 2 storlekar men ingen av dessa passade min dimension. Köpte den största o sen slipade jag den till lagom dimension på bandslipen. Funkar skitbra ...
            -

Kommentera

jag tog bara en plankbit å såga te bra längt å täljde till så passade den perfekt. har även kört med en bit avsågad sopkvast. passade med perfekt

Kommentera

Ursprungligen postat av Red Visa inlägg
                Den kan fungera bra den på insidan av båten Rospigg, men utsidan? Går det bra där med? När man drar/spelar upp båten på vagnen...ingen risk att skruven som sticker ut kan ta skada?

Nä...träplugg känns inget vidare....iofs måste den ha suttit där många år....men när jag ska använda båten vettu...grrrrrr!!!

Tackar för svaren....
                Normalt sitter dyvikan i akterspegeln så att den sticker ut bakåt från akterspegeln och då kan den inte ta skada av att dras upp på trailer, men sitter den genom botten alltså sticker ut neråt då är det sämre, men dyvikan som sådan är avsedd även för montering på utsidan.

Har haft den modellen på flera båtar och inga problem, det enda du inte ska göra är att dra åt/loss den med verktyg när det är kallt för då spricker plasten, ska du göra det så välj mässingsvarianten istället!!

Kommentera

Perfekt....tackar så mkt för svaren, det blir sånna i mässing då...skönt med ett forum där man får svar på frågor....och snabbt gick det oxå.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  199 535 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen  
                  Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34