Åror till Buster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åror till Buster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Åror till Buster

Funderar på att köpa åror till min Sun Buster.
    Bara för att våga köra genom de där grunda passagerna och
    gå in i grunda vikar.

Någon som testat ro en sån båt? Hade planerat att köpa årklykor som låser fast årorna så man snabbt kan greppa och börja ro. Finns en variant med över och understycke där man klämmer fast åran mellan. Och varianten där man drar en skruv genom åran.
    Det bästa skulle vara om man kunde hänga upp årbladen på utsidan av båten när man transporterar med motorn,för att slippa ha årorna i båten

Någon som har tips på smart lösning? Visst borde 2.7m vara lämplig längd
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Har en buster rs som nog går helt okej att ro, inte är det en dröm direkt, men det funkar! Tänker du ha årorna på utsidan kanske en variant att få fast dem är att ha band av något slag, typ sådana som stretchar. Har en sådan inne i båten för att hålla åror och håv och grejer på plats. Då borde årorna hållas längs med båten. Såg att en polares farsa löste det med en gammal rem från en bil, det verkade också funka bra!

Kommentera

Har en Sun Buster och har tidigare haft RS och L och ingen av dessa är robara mer är i nödlägen och man får vara byggd som Hulken för att orka med det, så mitt tips är satsa på en rejäl paddel om Du bara ska ha det för att ta Dig in grunda vikar eller så går Du hela vägen och skaffar en elmotor som gör det jobbet busenkelt och är ovärderlig i många andra fiskesammanhang.

Ska Du ändå ha åror så välj de med klämfäste, ha dem inte monterade på utsidan hela tiden för Du kommer att fastna i dem med linor och annat och i värsta fall tappar Du storfisken när linan hakar sig i åran och går av ;-(

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Har en Sun Buster och har tidigare haft RS och L och ingen av dessa är robara mer är i nödlägen och man får vara byggd som Hulken för att orka med det, så mitt tips är satsa på en rejäl paddel om Du bara ska ha det för att ta Dig in grunda vikar eller så går Du hela vägen och skaffar en elmotor som gör det jobbet busenkelt och är ovärderlig i många andra fiskesammanhang.

Ska Du ändå ha åror så välj de med klämfäste, ha dem inte monterade på utsidan hela tiden för Du kommer att fastna i dem med linor och annat och i värsta fall tappar Du storfisken när linan hakar sig i åran och går av ;-(
        Men nog känns det som att åror skulle ge bättre utdelning än paddel. Jag har redan en paddel men blåser det 0.001m/s motvind så händer inget mer än att man går ner i vikt.
        Och elmotor har jag funderat på. Men De är ju inte heller oförstörbara. Och jag tror jag måste in med ett till batteri och laddregulator då.
        Regel nr1:

Kommentera

Åror är mycket bättre. Säkrare om du nån gång får motorstopp. Köp dom årfästen som du inte behöver göra hål i åran. Har dessa årfästen på alla dom åror jag använder till mina olika båten. Man kan justera precis hur man vill ha årorna. 9 foot låter rimligt på din ganska korta båt.
          Annars ska man alltid ha lite längre åror än vad som rekomenderas.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
            Men nog känns det som att åror skulle ge bättre utdelning än paddel. Jag har redan en paddel men blåser det 0.001m/s motvind så händer inget mer än att man går ner i vikt.
            Och elmotor har jag funderat på. Men De är ju inte heller oförstörbara. Och jag tror jag måste in med ett till batteri och laddregulator då.
            Räcker vattendjupet för att ro så funkar en elmotor med och det är ju inga höga farter om Du kör på något så de tål dem, har "prickat" sten med min elmotor flera gånger och inget trasigt ännu, visst är åror bättre om Du ska ro hen vid motorstopp men det var ju inte frågan här, jag har ett par åror ligger i min och det enda jag använt dem till är att just paddla eller staka mig fram när jag varit lat och inte monterat elmotorn.

Hellre än att ro hem med en Buster så ringer jag SSRS och begär Trossenbogsering som jag har gratis som medlem där ;-)

Kommentera

Räcker vattendjupet för att ro så funkar en elmotor med och det är ju inga höga farter om Du kör på något så de tål dem, har "prickat" sten med min elmotor flera gånger och inget trasigt ännu, visst är åror bättre om Du ska ro hen vid motorstopp men det var ju inte frågan här, jag har ett par åror ligger i min och det enda jag använt dem till är att just paddla eller staka mig fram när jag varit lat och inte monterat elmotorn.

Hellre än att ro hem med en Buster så ringer jag SSRS och begär Trossenbogsering som jag har gratis som medlem där ;-)
              Men hur länge klarar du dig med elmotorn, måste du ladda batteriet efter varje tur eller fixar bensinmotorn att ladda upp fullt?
              Regel nr1:

Kommentera

Men hur länge klarar du dig med elmotorn, måste du ladda batteriet efter varje tur eller fixar bensinmotorn att ladda upp fullt?
                Kör med ett 75Ah marinbatteri och har kört 4 st 3-4 timmars fiskepass på denna laddning och lär klara minst 1 till kanske fler så ingen fara med det, då kör jag elmotorn vid förflyttnignar rinom fiskeopmrådet och lite trolling, och bensinaren för transporter mellan ställena.

Kommentera

Kör med ett 75Ah marinbatteri och har kört 4 st 3-4 timmars fiskepass på denna laddning och lär klara minst 1 till kanske fler så ingen fara med det, då kör jag elmotorn vid förflyttnignar rinom fiskeopmrådet och lite trolling, och bensinaren för transporter mellan ställena.
                  Men fixar bensinmotorns generator att ladda batteriet eller måste ladda med konventionell laddare i "garaget" när det tar slut.
                  Anta att du kör 70/30 el/bensinmotor
                  Regel nr1:

Kommentera

Men fixar bensinmotorns generator att ladda batteriet eller måste ladda med konventionell laddare i "garaget" när det tar slut.
                    Anta att du kör 70/30 el/bensinmotor
                    Har ine kopplat motorn att ladda det batteriet då elmotorn körs på ett eget och det laddas i båten med landström och laddare som vanligt, tidsmässigt stämmer fördelningen 70/30 bra och oftast behövs inte mera än effektläge 2-3 så då drar den inte så mycket.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    199 525 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34