Gummibåt i småvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibåt i småvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köp dig en flytring och njut av livet

Senast ändrad av Serigös; 2015-01-04, 14:40.

Kommentera

Har haft två gummibåtar och fiskat från båda. Den första var vad man skulle kunna kalla en "bensinmacksbåt". D v s enklast möjliga utan durk o s v. Gav mig en lite hårig upplevelse när jag var 18 bast och fiskade med 10 år yngre lillebror i Tåsjön i norra Värmland. En konstgjord sjö som vid ena stranden har en väg, vid den andra gungfly. Där fick jag gäddan som än i dag förmodligen är mitt Pb, dryga fem kilo. På gungflysidan. I en gummibåt med en åttaåring hysteriskt fnittrande och roende över sjön med miniatyrårorna medan jag förtvivlat försökte hindra "fiskpaketet" att landa i båten och punktera den.
      Andra båten följde med en segelbåt jag köpte i slutet av 70-talet. Det var också en enkel variant men med motorfäste och plywooddurkar. Nu fick du ju inte ha bensinare i din sjö, men min gick kanon med en tvåhästars Crescent, fiskade ofta från den vid morsans och farsans sommarställe innan de skaffade plasteka. Jag hade en billig cigarettändarpum och visst tog det några minuter att få luft i den, men inte längre än att man hann rigga och lite sådant innan det var dags för sjösättning.
      Inte i någon av dem hade jag punkaproblem, trots gäddincidenten i Tåsjön och för mig känns det som ett utmärkt alternativ i en mindre sjö när inte vädret är för d-igt...

Edit: Kan väl tillägga att jag använde den sista båten inomskärs i Norra Vättern bl a för transport från naturhamnar in till Olshammar och handelsboden där.
      Senast ändrad av Gösta; 2015-01-04, 14:59.

Kommentera

Gösta, om jag kör igång med flugfiske någon gång (gör allt för att undvika det, det drar som attan och är rädd att jag säljer min själ till flugdjävulen om jag ger mig in i det träsket..) så lovar jag att det blir flytring. Fin film, förresten!

Men till spinnfiske där jag vill transportera mig omkring en bit så är det egentligen bara båt som är intressant. Skulle vara trailer utan tvekan om jag bara hade någonstans att göra av den. :/ Jag bor själv ett par minuter från Drevviken, lite för stort för att ro runt (men där kan man köra upp till 10hk bensinare). Sedan finns ett antal mindre sjöar jag brukar fiska i där man antingen enbart får köra elmotor, eller enbart mankraft (inte ens el).

Har funderat ganska länge nu på hur man löser det 'mobila' fisket. En båt ligger ju på båtklubben vid skärgården hela säsongen. Men vad gör man med de mindre sjöarna? Eller när man är på resande fot/semester? Förvaring av båt? En Porta faller på förvaringen, en flytring känns lite gränsfall både på hastigheten-att-förflytta-sig, den låga sittställningen (kasta tyngre gummi/jerkdrag i flytring känns inte kul, jag vill stå upp). Idealet vore trailer.

..egentligen skulle man flytta ifrån 08 om man vill fiska. :P Men hemma är hemma..

Att blåsa upp/packa ner en gummibåt känns inte nämnvärt värre än att bära bensintank och annan utrustning från bilen till båten vid klubben. Största nackdelen verkar väl vara att pontonerna tar så mycket av innerutrymmet, annars vill man ju gärna ha lite bredd och längd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
        694 svar
        199 535 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nybörjare-igen  
        Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34