Streama från ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Streama från ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Streama från ekolod

Yes, nu kommer det fler frågor. Jag kanske ska PMa Erik direkt istället

Jag experimenterar lite med att producera vloggar och just nu får jag filma ekolodet, vilket är besvärligt. Det bästa hade ju varit att kunna streama bilden till en dator och spela in flödet. Men efter lite research så verkar det inte fungera? Men jag tänkte att det är bäst att fråga och se ifall jag missat något.

Men det måste ju iaf finnas någon bättre lösning än att sätta ett stort stativ mellan benen och filma lodet när man fiskar. Fantastiskt osmidigt.
    Bloggen | Portfolio

Jeg får nok mail og PM som det er, bedre å ta spørsmålene i forumet så de blir søkbare. (Men takk for tilliten.)

Du har noen muligheter, men de krever tekniske ferdigheter og litt "mikkmakk" siden ingen programmer som jeg kjenner til er beregnet spesifikt for det du etterspør. En DIY løsning må til. Lowrance har et gratis program som heter Sonarviewer, som gjør at du kan spille av dine sonarlogger på en PC. Programmet tar alle frekvenser som er aktuelle, 50/83/200/455/800. Velger du "logg alle kanaler" på HDSen kan du altså spille av alle hjemme på en PC.

For å få dette over på et filformat som passer inn i en film, feks for YouTube/ Vimeo, må du ha et program til, som tar opp det du ser på din PC-skjerm. Disse finnes det flere av, ikke minst er de populære blant folk som lager piratkopier av streamingstjenester....

NB! Jeg har ikke prøvd dette selv. Hvis noen har en enklere måte, så skrik ut. Man kunne da laget film som viser hva som skjer i båten, og på ekkoloddet og det hadde vært verdt å se på. Særlig for vertikalfisket og trolling med dyprigg hadde dette vært kult. Tror nesten jeg må prøve selv også.
    Team Colibri

Kommentera

Hmm, så man loggar till minneskortet? För man behöver inte koppla datorn till Lodet? Isf är det ju grymt tacksamt. Ska kolla närmare på Sonarviewer.

Att spela in det jag ser på skärmen är inga problem jobbar med film så hur jag ska hantera det när det väl är på burken lätt.

Jag gjorde en vlogg igår genom att filma lodet. Finns på min blogg om du vill se.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Sonarviewer kan du laste ned her:

Du tar opp sonarlog på et minnekort, akkurat som når man skal logge data for å lage dybdekart. Vel hjemme putter du minnekortet i PCen med programmet og så kan du spille av sonardataene dine. Du har noen grunnleggende justeringsmuligheter i programmet, slik som overflatefiler, gain, palett etc.

Jeg testet nå med Any Video Recorder fra AnvSoft, og den lagde en mpeg4-fil. Holder på å laste den opp på tuben nå, så får vi se hvordan dette ble i praksis. Sonarloggen jeg lastet opp er fra kartlegging av en sjø, så den er ikke veldig spennende, poenget var å teste om dette gikk. Når videoen er lastet opp, skal jeg legge ut linken her, så får du bedømme resultatet selv

Kikket på bloggen din, og den var riktig bra. Artig film forresten.
        Team Colibri

Kommentera

Tycker det är bra att kolla på loggar i insight genesis. Då kan man bara klicka på spåret (eftersom man oftast vet var i sjön man såg fisken, grundet, gräset etc) för att sedan se hur ekolodsbilden såg ut.

Använde sonarviewer förr men jag tycker den är lite opraktisk till stora loggar.

Kommentera

Tack Erik, lägg upp länken här sen så får jag kika. Ska bli spännande.
            Får läsa mer om allt i morgon, återkommer med eventuella frågor =)
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Eeeeh. Jeg jobber heldigvis IKKE med film.

Tuben tar tydeligvis ikke mpeg4-filer, og jeg har ikke programvare for å se den selv heller. Send meg en pm med mailadressen din hvis du vil ha filmfilen.

Tror jeg skal holde meg til ekkolodd, og la deg styre med film.
              Team Colibri

Kommentera

Haha, jag kan hjälpa dig annars. Youtube tar mpeg-4, så det måste vara något annat fel. Min film renderade jag med H.264 och det är en mpeg-4 codec.

Du kan skicka filmen hit annars: joakim.aberg@cgpro.se
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Fant feilen.... Filen er på 0 bytes.

Kjørte en ny runde nå. Ikke noe spennende sonarlogg, denne er tatt opp ifm logging for å lage dybdekart. 2D-ekkolodd, Downscan og SideScan.

Team Colibri

Kommentera

Ser at Any Video Recorder tar opp ALT som skjer på skjermen, også at jeg leker med menyer og innstillinger etc.

Denne ble hakket bedre:

Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-21, 20:47.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                    11 svar
                    675 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders