80 lbs/24v batteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

80 lbs/24v batteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 80 lbs/24v batteri?

Hejsan jag ska köpa nya batterier och undrar om någon har erfarenhet av batterier till 24volts elmotorer?

Det jag funderar på är hur lång kör tid man får med 80ah vs 115ah batterier? Man har ju ingen lust att få slut på ström och tvingas åka hem!

Körtid i timmar = B / (E * K) Eller (B/K) / E

B = batteriets kapacitet i Ah
    E = effektläge på motorn i ampere
    K = konstant för batteritypen. konstant 2 för vanliga marin/fritidsbatterier ca: 1,6 - 1,3 för deep cycle batterier och vissa gel och AGM. Men detta skiljer en del mellan typ och tillverkare.

Räknat på effektläge där motorn drar 10 Amp blir för de 2 batterierna:
    Batt. 1 = 80/10*2 = 4 tim
    Batt. 2 = 115/10*2 = 5,75 tim eller 5 tim 45 min

Ett bra 115 Ah Gel-batteri blir då: 115/10*1,3 = 8,8 Tim. OBS: Alla beräkningar gjorda på 10 Amp (24V*10Amp = 240W) effektläge.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

DeepCycleTable.xls

Tack Exxet då vart man lite klokare på uträkningen!

Hittade en hyfsat enkel excel på hur man räknar ut Deep cycle uträkningar. Vet inte om du sätt denna tidigare Exxet? Bifogar den om någon vill titta bara byta ut värdena mot ens egna.

Med andra ord borde man ta ett 115ah. Hur står sig ett Varta Deep Cycle AGM mot ett GEL? Antar att dom är likvärdiga

Kommentera

Ursprungligen postat av gurreb Visa inlägg
        [ATTACH]65432[/ATTACH]

Tack Exxet då vart man lite klokare på uträkningen!

Hittade en hyfsat enkel excel på hur man räknar ut Deep cycle uträkningar. Vet inte om du sätt denna tidigare Exxet? Bifogar den om någon vill titta bara byta ut värdena mot ens egna.

Med andra ord borde man ta ett 115ah. Hur står sig ett Varta Deep Cycle AGM mot ett GEL? Antar att dom är likvärdiga
        Nej denna har jag inte sett. Är nog för dum för jag begrep inte riktigt hur den funkade, fick mindre körtimmar när jag minskade reserv kapaciteten, Mindre reserv borde ge fler gångtimmar? ? ? . Beräkningsformeln står ju i resultatrutan hur den räknar men jag fattade inte riktigt. Annars är den säkert väldigt bra då man verkar ta hänsyn till många fler parametrar och faktorer. Men som sagt jag har svårt att lite på färdiga formulär som denna då man inte riktigt vet vad man stoppar in, hur programmet beräknar, och vad man får ut.

Både AGM och Gel har den fördelen att dom tål djupare urladdning och är läckagesäkra samt okänsliga för att tippas, men inget som säger att dom håller längre. Men priset är avskräckande. Kommer nog själv att köra vidare på standardbatterier. Kan bara se behov av dessa om man är i stort behov av att hålla nere vikten eller vill montera i slutet utrymme. Det krävs ungefär 150 Ah Marinbatteri för att kunna nyttja lika mycket kraft som från ett 100 Ah Gel.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

jag har en 80lb och använder crown deep cycle batterier, 2 stycken på 105 amperetimmar, till min båt (crescent 500) räcker batterierna två spinnfiskedagar och då är det inte slut, har inte fiskat längre perioder utan att ladda helt enkelt. har jag hårdkört i en del blåsiga förhållanden. har aldrig lyckats ta mig under tre av fyra pluppar på den inbyggda batteriindikatorn, hur exakt den är vet jag iofs inte. jag är själv förvånad att det räcker så länge som det gör.

länk till batterierna http://www.batteriexpressen.se/produ...category_id=13

Kommentera

Ursprungligen postat av bidus Visa inlägg
            jag har en 80lb och använder crown deep cycle batterier, 2 stycken på 105 amperetimmar, till min båt (crescent 500) räcker batterierna två spinnfiskedagar och då är det inte slut, har inte fiskat längre perioder utan att ladda helt enkelt. har jag hårdkört i en del blåsiga förhållanden. har aldrig lyckats ta mig under tre av fyra pluppar på den inbyggda batteriindikatorn, hur exakt den är vet jag iofs inte. jag är själv förvånad att det räcker så länge som det gör.

länk till batterierna http://www.batteriexpressen.se/produ...category_id=13
            Hej Axel !
            Vad laddar du dom batterierna med för laddare ? va själv sugen på dessa men fick rekommendationen att det inte funkar med ctek laddare till dessa. Förklaringen va att dessa batterier är tröga och ctek klarar inte att få dom fulladdade. Har mailat ctek och fått ett något kort svar som löd: "det finns inget i Crown Bateries information som säger att det inte skulle fungera, enligt vad vi kan få fram om batterierna så går det bra. Vet inte vad dom menar då uttryck som "tröga batterier" inte är någon vedertaget benämning inom batteribranchen."

Kommentera

Dom laddar jag med en calix bc2412 det är en 24volt laddare som ger 12 ampere. Fungerar bra. Har laddat dom en och en när dom varit ur båten med ctek och det har gått utmärkt vad jag märkte i alla fall

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
              72 svar
              6 109 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg tobs
              av tobs