Parallellkoppling/Minn Kotas batterilåda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parallellkoppling/Minn Kotas batterilåda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Parallellkoppling/Minn Kotas batterilåda.

Hallå!

Har precis köpt lite nya grejor till båten. Batterier, frontmonterad elmotor osv. Jag köpte två 80A-batterier som jag tänkte parallellkoppla för att därigenom få lite längre gånger mellan laddningar. Jag köpte även en av Minn Kotas batterilådor, bla för att få den automatsäkring som ingår i den lådan. Nu har jag börjar fundera om jag har stött på problem. Om man parallellkopplar, måste man då ta ström från ena batteriets plusspol och från det andra batteriets minuspol? Vad händer om jag bara kopplar motorn på det.batteri som sitter i lådan med säkringen? Laddas de båda batterierna ur ojämnt? Jag vill ju som.sagt använda säkringen som sitter i lådan och det går ju bara om jag tar från lådan båda pooler. Eller?

Parallellkoppla batterierna, ta ut strömmen (plus) över säkringen i boxen. Sedan kopplar du minus till minuspolen på det andra batteriet.

Kommentera

Jo, det var så jag tänkt. Men fungerar säkringen som den ska ändå? Jag har ju då bara kopplat på en av polerna på "säkringslådan".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
      11 svar
      695 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DIFAnders  
      Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22