Frågor om sjökort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om sjökort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor om sjökort

Hej, har nyligen införskaffat mig en Humminbird 899 hd si. Med ett navionics gold baltic sea. Direkt när jag startar sjökortet blir jag ganska besviken av hur liten detaljnivån är på kortet. Så börja kolla lite på vad man skulle kunna göra för att spela in och skapa sina egna djupkartor.

Vad jag förstår så kan jag inte göra det med den utrustning jag har idag. Utan jag måste antingen skaffa autochart pro eller navionics+ med sonarcharts, rätta mig om jag har fel? Sedan snubbla jag även över djupkarta.se, men har ingen aning om vad som krävs för att kunna använda det, har iallafall mailat dom nu. Inside genesis är till lowrance misstänker jag? så det behöver jag kanske inte ens bry mig om att kika på?

Så min fråga är, vad ska jag satsa på? Ska jag köpa ett autochart pro? Går den att köra tillsammans med mitt navionics gold som overlay eller liknande?

Eller ska jag uppgradera mitt navionics gold, till ett + så jag får sonarcharts? Kan man ladda ner data där eller gäller det att spela in allting själv?

Vad är bäst för mig med tanke på det lod + sjökort jag redan har? Går det att få mera detaljrika djupkurvor tillsammans på mitt navionicskort? Eller måste jag ha ytterligare ett och hoppa emellan? Är tacksam för all hjälp, har surfat runt ganska mkt gällande detta och blir inte riktigt klok på alla dessa sjökort :P

Mattias
    Senast ändrad av mattie; 2014-10-23, 21:59.

Rent generellt är det så att det är inte tillåtet att göra egna sjökort utefter våra kuster (militära hemligheter) därför hjälper inget system till med den biten, det enda du kan göra är att logga och skapa egna kartor med något system du gör hemma.

På Lowrance är det så att du har antingen en djupkarta eller ett sjökort i de insjöar där sjökorten täcker tex Vänern.
    Själv tänkte jag mitt Elite 4 till sjökortet och ha en djupkarta på mitt Elite 7 i de sjöar det finns sjökort. Jag har inte testat ännu det blir till våren.

Kommentera

Er du i saltvann eller ferskvann eller begge deler?
      Team Colibri

Kommentera

Jo jag har också läst att det inte är tillåtet att dela med sig, men att göra egna är okej?

Jag kör mest Mälaren och Vänern idag. Kommer även prova mkt nya vatten framöver så som Vättern, Östersjön och andra mindre sjöar, därav jag köpte Navionics gold baltic sea där det mesta täcks.

Men finns det nått sätt för mig att göra djupkartor själv och lägga på mitt navionics gold? De vore smidigt

Kommentera

Ja, du må ha Sonarcharts og Update, så logger du med Humminbirden din og laster opp til Navionics, for så å oppdatere kartbrikken din derfra. Du kan få SonarCharts på din eksisterende Gold-brikke, så lenge den er en "ekte" Gold og ikke "billig-Gold" kjøpt i pakke med Humminbirden uten mulighet for tilleggskjøp.

Du bør legge loggdataene dine på en annen brikke enn Navionicsbrikken, for å legge til data på Navionicsbrikken er et brudd på garantivilkårene. (teknisk fult mulig, jeg gjør det selv, men det er altså noe man gjør på eget ansvar.)
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av mattie Visa inlägg
            Jo jag har också läst att det inte är tillåtet att dela med sig, men att göra egna är okej?
            Nej det är det inte men det är inte tillåtet att ladda ner något Pirate Bay heller..
            Om du gör egna kartor för eget bruk lär inte straffvärdet vara så stort, då bör inte sälja dem till ryssarna..

Kommentera

Jeg ser at man kan laste opp data fra norsk saltvann til Navionics, regner med at du kan det fra svensk side også. Om du vil gjøre det eller ei er opp til deg selvfølgelig, det er mye her i verden som er teknisk mulig selv om det ikke er lov....
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                Nej det är det inte men det är inte tillåtet att ladda ner något Pirate Bay heller..
                Om du gör egna kartor för eget bruk lär inte straffvärdet vara så stort, då bör inte sälja dem till ryssarna..
                Och så har plötsligt meningen med att betala för Insight Genesis eller bidra till utvecklingen av kort i djupkarta.se förlorat sin relevans. Det finns ju andra som gått före mig och som jag kan snylta på...

Kommentera

Dessuten er det vel ting som tyder på at russerne allerede har det de trenger av kart for svensk territorialfarvann....
                  Team Colibri

Kommentera

Jag bidrar gärna till djupkarta om jag bara kommer med där, men det var stop för tillfället för humminbird användare tills dom löst nått problem med automatiseringen. Men går deras djupkarta användas tillsammans med navionics? Eller är de bättre ja skaffar sonarcharts?

Matti

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Miller_time, 2025-03-23, 16:17
                    2 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Miller_time