Nytt batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt batteri

Halloj! Ska byta batteri på båten, och är lite osäker på vad jag ska ha, så skulle vilja ha lite tips, om ni har något att rekomendera!

Startbatteri?
    Förbrukarbatteri?
    Batteri till Ekolod?
    Batteri till elmotor?

Berätta vad du har för båt, vad den används till, vad batteriet ska användas till samt vad har du för laddare ?

mvh/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av mälarnjakob Visa inlägg
      Halloj! Ska byta batteri på båten, och är lite osäker på vad jag ska ha, så skulle vilja ha lite tips, om ni har något att rekomendera!
      Hej Jakob;

Åk in till Erlandssons Brygga på Bagartorpsringen/Karlsrogatan i Solna nära dig. Se här ... http://www.erlandsonsbrygga.se/Meny/...__Vara_butiker ...
      Här kan du köpa ett lämpligt Tudor Nautica 80 Ah eller Tudor Dual 80 Ah marinbatteri som du ser på många av mina bilder här .. http://www.trumman.com/fisketips.htm ...

Old Firehand

Kommentera

Håller med HenkeW, mer info behövs.
        Om du har en erkänt bra laddare och ska ladda förbrukningsbatterier (ej start) köp ett bra batteri av AGM eller Geltyp, annars är det pengarna i sjön å du kan istället titta på våta, billigare batterier, typ de OF rekommenderar, fast räkna då med maxuttag 50% av batteriets kapacitet.

Kommentera

Personligen så börjar jag fundera på om det är en skröna att man måste ha typ fritidsbatteri/andra marina batterier
          Min elmotor har jag kört på ett startbatteri i fyra år.
          Ekolodet på ett annat startbatteri i tre år.

Men jag laddar alltid batterierna så fort jag kommer hem från fisket, om det kan ha med saken att göra.

Kommentera

Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
            Personligen så börjar jag fundera på om det är en skröna att man måste ha typ fritidsbatteri/andra marina batterier
            Min elmotor har jag kört på ett startbatteri i fyra år.
            Ekolodet på ett annat startbatteri i tre år.

Men jag laddar alltid batterierna så fort jag kommer hem från fisket, om det kan ha med saken att göra.
            Mycket bra att du laddar batterierna direkt, det förlänger livet på dom ganska mycket.

Nä skröna är det inte men för länge sedan när allt började med båtar dvs när jag var lite så hade man ett vanligt bilbatteri som satt i en plastlåda för att inte det skulle komma ut batterisyra.

Då tog Tudor fram ett tippsäkert batteri(Marinbatteriet som idag säljs för 8-900 kr), det hade också handtag eftersom man ofta bar iland dessa batterier tillskillnad från bilbatterier.'

Detta var startskottet för att "anpassa" batterierna för antingen ta ut lite ström under lång tid eller mycket ström under kort tid.

Efterhand så har det blivit en jättebusiness med specialbatterier. GEL är kanon om man ska dra ur dom mycket, AGM är kanon om man ska ladda upp dom skitsnabbt(över kanske 30A i laddström).

Litium vore också bra men alla har sin nackdelar.

Ett GEL eller AGM på 80A kostar minst det dubbla mot ett vanligt Marinbatteri, jag skulle lägga pengarna på ett jäkla bra laddsystem istället om jag nu inte har sett att ett Marinbatteri inte duger.

Tex i en öppen båt, installera CTEK DUAL som laddar extrabatteriet på ett korrekt sätt, inte en massa dioder och reläer.
            Lodet borde man kunna köra på startbatteriet om inte lodet är dåligt konstruerat och plockar upp störningar dvs men isåfall går det såklart att åtgärda med en drossel.

När vi ändå pratar om detta så skickar jag med en länk där avstörning beskrivs lite

Själv använder jag Tudor eller motsvarande marinbatterier i segelbåten detta pga priset.

Kommentera

Jag kör med gel därför att jag vill ha bästa marginaler när jag spinner å trollar en hel dag på blåsiga Mälaren. Har 2x80 ah och vill kunna ta ut 100-120ah nån enstaka gång utan att bränna batterierna fast det lär kosta i antal cykler det med...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Håller med HenkeW, mer info behövs.
                Om du har en erkänt bra laddare och ska ladda förbrukningsbatterier (ej start) köp ett bra batteri av AGM eller Geltyp, annars är det pengarna i sjön å du kan istället titta på våta, billigare batterier, typ de OF rekommenderar, fast räkna då med maxuttag 50% av batteriets kapacitet.
                Hej Anders;

Tack för dina visdomsord!

Jag har använt Tudor Nautica 80 Ah marinbatterier till full belåtenhet sedan de presenterades av Tudor på båtmarknaden våren 1974. Från början var Tudor Marin bara på 75 Ah. Se de ljusblå, parallellkoppplade Tudor Marin-batterierna på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ... I båten kör jag alltid med två parallellkopplade 12 volts Tudor marinbatterier till mina Minn Kota elektriska fiskemotorer....

Om maxuttaget är 50 %, som du påstår, kan jag upplysa dig om att med två Tudor Nautica kan jag trolla efter Gös i cirka 10 timmar. Efter varje Göstrollingpass laddar jag batterierna parallellt vid hemkomsten...

På det sättet jag använder mina Tudor marinbatterier har de en livslängd på 8 - 10 år innan de tappat merparten av sin kapacitans....

Man lär så länge man lever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-09-09, 10:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  ...Om maxuttaget är 50 %, som du påstår, kan jag upplysa dig om att med två Tudor Nautica kan jag trolla efter Gös i cirka 10 timmar. Efter varje Göstrollingpass laddar jag batterierna parallellt vid hemkomsten...

Det där var bland det mest intressanta jag läst sedan jag konfirmerades! -att du inte sagt något så specifikt tidigare?
                  10 timmars trolling (på Mälaren?) med 160Ah våta batterier och en livslängd på 8-10 år låter i sanning imponerande - jag kan vara grundlurad och böjer mig för erfarenheten.

Om jag räknat rätt då så kommer jag att gå i pension innan mina gelbatterier gör det med de goda cyklingsegenskaper de sägs ha
                  Senast ändrad av anteman; 2015-09-09, 10:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Det där var bland det mest intressanta jag läst sedan jag konfirmerades! -att du inte sagt något så specifikt tidigare?
                    10 timmars trolling (på Mälaren?) med 160Ah våta batterier och en livslängd på 8-10 år låter i sanning imponerande - jag kan vara grundlurad och böjer mig för erfarenheten.

Om jag räknat rätt då så kommer jag att gå i pension innan mina gelbatterier gör det med de goda cyklingsegenskaper de sägs ha
                    Hej Anders;

Min nästan 20 år gamla Minn Kota 55EX "Extreme Power" med 25 kiloponds dragkraft är en av de första elektriska fiskemotorerna med inbyggt "Maximizer" pulsmoduleringssystem som jämfört med ännu äldre elmotorer ökade drifttiden 3-5 gånger mellan batteriladdningarna...

Vid en Göstrollingfart på 1,3 knop drar min Minn Kota 55EX "Extreme Power" 6 ampere vid 12VDC i vindstilla och medvind samt 8 ampere vid lätt motvind. Med 160 Ah (amperetimmar) tillgängligt och dina 50 % angivna maxuttag kan jag köra 10 timmar nonstop. Enligt mina egna erfarenheter kan jag köra 15 timmar nonstop innan motorn börjar minska i varvtalet och båten går ner under 1,3 knops fart...

Jag skulle också vilja gå i pension, men först vill jag att du och alla mina andra trevliga kunder köper de Bomber "Herky Jerky" jerkbaits och wobbler jag fortfarande har kvar på lager....

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

Ps. Bakom ryggen på min norske, Finmarksfödde svåger Nick Hammari här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .. sticker handtaget ut på min allra första Minn Kota fiskemotor. Gissa årtalet! Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2015-09-09, 12:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 050 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs