Billigt ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billigt ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billigt ekolod?

Hej på er,

Det frågas ju ofta kring billiga ekolod här och jag tänkte utöka den banken ytterligare
    Jag är ganska insatt i de olika varianterna och skulle jag köpa ett nytt "dyrt" ekolod så skulle jag inte behöva fråga.

Dock undrar jag vad man kan förvänta sig av ett billigt ekolod, dvs typ Lowrance x-3 eller liknande för runt
    tusenlappen. Att de dyrare loden är bättre förstår jag ju såklart men jag repeterar frågan, vad kan man förvänta sig av ett sådant ekolod?

Till vilket djup fungerar den hyffsat? Kommer man öht kunna se fisk på den?

Som ni förstår av texten ovan behöver jag inte tips på vad jag ska köpa istället utan helt enkelt en realistisk uppskattning på vad man kan få ut av t.ex. Lowrance x-3 eller liknande lod.

För att förklara mig ytterligare så kan jag säga såhär, jag har aldrig fiskat med ekolod och har ingen egen båt. Jag är intresserad av att för en så liten peng som möjligt skaffa (ordnar det gärna själv) ett portabelt lod som duger. Jag behöver inte se fisk 360grader runt om i 3D och ha sammankoppling med någon elmotor etc utan helt enkelt kunna se djup och hitta betesfisk. Kan man dessutom urskilja enskilda fiskar av lite storlek är ju det en fördel!

Jag fiskar mest i mindre sjöar men även en del i skärgården där det är mellan 0.5-25m djupt (sällan på de djupaste områdena men det vore ju kul om det fungera även där).

Hoppas ni förstår min frågeställning och att någon har ett vettigt svar!

Team Colibri, du verkar ju vara riktigt kung på ekolod och svarar på de flesta frågor här. Om du har input skulle jag bli jätteglad men tänk på att jag är extremt dålig på norska

Ett x3 duger gott och väl till ändamålet du eftersöker, du ser botten fint, du ser betesfisken också

jag hade ett elite 5x innan jag köpte dubbla HDS 9:or, jag ser ju inte mer fisk bara för att skärmen blir större utan det är mer en liten prylbögsdel i mitt fiskande

Det som du missar är skvallerfönster utifall du skulle vilja vertikalfiska, det är väl minuset, i övrigt fungerar x3 absolut

Kommentera

Ursprungligen postat av joda Visa inlägg
      Team Colibri, du verkar ju vara riktigt kung på ekolod och svarar på de flesta frågor här. Om du har input skulle jag bli jätteglad men tänk på att jag är extremt dålig på norska
      Hvis det er en trøst, så er Google Translate også veldig dårlig på norsk.

Elite 3X (nå omdøpt til Hook 3X) er basert på de eldre Elite modellene, dvs de som var før Elite HDI, som igjen var før Elite CHIRP, som igjen var før Hook... Kort sagt snakker vi om ca 5-6 år gammel teknologi. Det er altså en betydelig forskjell på 3X og 4x, forskjellen er større enn navnet antyder.

Men til bruken du skisserer fungerer 3X helt fint. Jeg mistenker dog at du vil klare å finne Elite 4x (HDI eller CHIRP) til omtrent samme pris, siden modellene nå bytter navn til Hook bør butikkene bli kvitt de utgående modellene. Til din bruk vil bonusen med 4x være bedre skjerm (større og med bedre oppløsning) og litt bedre målseperasjon (evne til å skille fisk).
      Team Colibri

Kommentera

Tack för snabba svar!

Låter ju bra att det duger....allt borde väl vara bättre än att vara utan tänker jag!

Erik, alltid lika innehållsrika svar och tro det eller ej förstår jag det mesta av det du skriver
        När du skriver att det är 5-6 år gammal teknologi får jag magsår då jag egentligen alltid vill ha det senaste.
        Kanske börjar växa upp trots allt?
        Menar du att 3x är gammal och t.ex. 4x är ny teknologi?

Kikade snabbt nu och det billigaste 4x ligger ju närmare 2000kr. Visar det så pass mycket bättre att det är värt pengarna för en glad amatör som jag, som förmodligen inte kommer använda lodet överdrivet mycket?

Kommentera

Elite 4x har det samme ekkoloddet som HDS Gen 2. Dvs at i den boksen til 2000 sitter det samme ekkoloddet som i en HDS 10 Gen 2 til 25.000,-

Jeg ser godt forskjell på en X3 og en 4x på 10-15 meters dyp. Men det betyr ikke at du kommer til å gjøre det. En IPhone 5 for en som er vant med Nokia 8810 er fantastisk, men er du vant med IPhone 6... Så med bruken du skisserer kommer du sannsynligvis til å bli happy med X3.

At teknologi er gammel betyr ikke nødvendigvis at den er uegnet. Både her på forumet og ellers vil du se folk som er strålende fornøyd med sine eldre modeller. Se feks på alle som har kjøpt Humminbird Helix 5" og 7". Disse er en ren remake av 5 år gamle modeller, med en litt bredere skjerm. Selv er jeg strålende fornøyd med min 2008-modell bil, som egentlig er en 2005-modell, bare at den først ble registrert i 2008.
          Team Colibri

Kommentera

Ok då hänger jag med!

Man vill ju som sagt egentligen ha allt...men i detta fall är jag övertygad om att en 3x skulle duga fint eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet. Dock är ju prisskillnaden upp till en 4x med down imaging och plotter bara 1000kr så det känns ju egentligen korkat att inte köpa en sån.

Stort tack för hjälpen iallafall, jag ska klura vidare och får se vilket jag köper!

Ps, en fråga till. Om man vill använda någon av dessa lod på vintern, är det bara sänka ner givaren i hålet eller måste man köpa någon speciell is-givare eller likande?

Kommentera

Med mulighetene som ligger i feks Insight Genesis så kan jeg være enig i at plotterdelen er fristende. Men da går du enda et hakk opp fra 4x til 4. Dette baller fort på seg. Før du vet hva som skjedde må du ha større båt for å ha plass til elektronikken.

Du kan kjøpe isfiskegiveren. Det er den samme giveren, men designet for å henge fritt fra kabelen. Jeg bruker et T-kors med giveren nederst ved isfiske. Litt mer styr, men det fungerer bra. Bare pass på at giveren må UNDER iskanten, hvis ikke blir det bare støy på skjermen din.
              Team Colibri

Kommentera

Hehe visst är det så! Kanske lika bra att köpa ett hds 12 när man ändå är igång. Lär ändå sluta där så småningom

Tack hjälpen och förtydliganden i världsklass (trots att du skriver på norska) 👏👏👏

Kommentera

Om ngn är intresserad så köpte jag tillslut en LOWRANCE Elite-4 Chirp Pkt.G1 från Olssons fiske. De hade ngn slags rea, förmodligen för att den är utgående. Plotterkombon och downscan fick mig att köpa en liite dyrare enhet än 3x.

Kommer väl snart tycka skärmen är för liten men det problemet får jag ta då

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                  11 svar
                  671 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Startad av Sadda, 2025-10-11, 10:22