Placering av givare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Placering av givare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Placering av givare

Hejsan

Vart hade ni placerat givarna för bästa resultat? På bilden har jag märkt ut var propellern slutar och vart lowrance rekommenderar är minimiavståndet från propeller till givare (7,5cm). Det är både en 2d-givare och en structure-givare som ska på, tillhörande ett lowrance hds touch. Jag har också på bilden markerat ut var det blir vinkel på akten. Skulle man placera en givare där (inom triangeln) så skulle den peka lite ut från båten.

Tack på förhand
    Bifogade filer

Hmm. Jeg får ikke sett bildet.

Er det en bugg hos meg eller er det flere som ikke får opp bildet?
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Hmm. Jeg får ikke sett bildet.

Er det en bugg hos meg eller er det flere som ikke får opp bildet?
      Jag ser den både när jag kollar i mobilen och på datorn. Testar att lägga in den i detta meddelandet på nytt.
      Click image for larger version

Name:	bild.JPG
Views:	2
Size:	378,5 KB
ID:	1781594

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	616,2 KB
ID:	1781595

Jag brukar limma en massiv plastkloss med sika eller numera oftast casco marin och teknik då jag är väldigt nöjd med den och den är betydligt bättre att arbeta med än sika. Tåler UV, innehåller inte isocyanater och har en lagom shore. Vanligtvis säger man att det inte går att limma feta plaster men både slagklossar och tex trallbrädor i plast har suttit fint efter slipning och tvätt med yes diskmedel. Stor limyta och liten belastning.

Fördelen är då att du kan justera placering och slipper borra/skruva i akterspegel. Det som fungerat bäst för mig är så nära motorn som möjligt men min det avstånd lowrance rek. och turbulensen vid motorn tillåter. För långt ut och givaren blir sämre i planing och när det gungar. Det viktigaste är att du tittar under båten efter olika saker på skrovet som skapar, fångar och leder luftbubblor bakåt. Det ser du ganska enkelt på skrovet och oftast är det minst luft mellan dessa stabilitets- och greppsteg. Är du osäker tar du och sjösätter båten och tittar när du kör var luftbubblorna kommer vid akterspegeln. Sedan är det viktigt att montera givaren i rätt höjd så att givarens underdel sticker ner under skrovet men inte hela givaren. Att hitta rätt vinkel på givaren så du får så bra träff som möjligt i olika hastigheter justerar du på sjön. Andra erfarenheter jag har är att ekolodet skall ha ett eget batteri och givarkabeln skall vara så långt ifrån andra elkablar som möjligt. Alla former av elmotorer har en enorm förmåga att störa ekolodet på alla möjliga och omöjliga sätt.

Varje skrov och akterspegel är unika och en exakt placering är omöjlig att säga utan att se skrovet, akterspegeln och gångläge/djupgående.

Kommentera

Rent umiddelbart er jeg enig i at omtrent der det har sittet noe før er en god plassering. Bare dobbeltsjekk at det ikke er noe under skroget som kan forstyrre vannstrømmen og lage turbulens. (Lister etc).

Ellers helt enig med Dennis i at en plate å montere på kan være lurt, for oddsen for at du må justere litt er ganske høy.

PS - det var nok min IPhone som ikke ville vise bildet. På PC gikk det fint.
          Team Colibri

Kommentera

Tack för era svar. Men hur är det med avstånd mellan givare? Spelar inte så stor roll eller? För om jag ska få plats med båda utan att en behöver fästas där skrovet blir lite vinklat så kommer de sitta precis bredvid varandra.

Kommentera

Det er sjelden noe problem at HST-WSBL og LSS står nære hverandre. Bare husk at LSS da må stå litt lavere enn HST-WSBL, hvis ikke vil den skygge for SideScan.
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Det er sjelden noe problem at HST-WSBL og LSS står nære hverandre. Bare husk at LSS da må stå litt lavere enn HST-WSBL, hvis ikke vil den skygge for SideScan.
                Stort tack!

Kommentera

Får jag ställa en följdfråga i denna tråd då det ändå handlar om samma sak.

Håller på att installera ett Mark 4 HDI i vår Vator 15 GL(en sportbåt alltså), givaren sitter nu placerad på styrbord sida men min fråga är hur djupt ska man sätta den, ska mitten på¨givaren ligga jäms med skrovet eller vad är bäst?

Michael
                  Senast ändrad av mlaajanen; 2016-05-24, 14:30.

Kommentera

Ja, det er utgangspunktet. Så man prøve båten på vannet og se om man skal justere litt opp (hvis det spruter mye) eller ned (hvis man mister bunnvisningen helt i plan).
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs